Zombie Army 4: Mission 1 - Terror Lab

"Meer van hetzelfde, en daar is in dit geval niks mis mee"

do 19/03/2020
Praga
0 reacties

Ik ben een grote fan van Rebellions Sniper Elite-reeks, die ik helemaal kapotspeelde, en was ook enorm te spreken over de studio’s co-op shooter Strange Brigade uit 2018. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik ook Zombie Army 4: Dead War niet links kon laten liggen. Het is in de eerste plaats een spin-off van Sniper Elite, met mijn vriend Karl Fairburne in de hoofdrol, en er zijn duizenden zombies, Nazi-zombies zelfs. En nu is er een eerste DLC-pakket beschikbaar. Dolle pret dus! Of dat hoop ik toch…

Ook al heb ik Hitler voor de zoveelste keer weer naar de hel geknald, dat wil niet zeggen dat ze bij ontwikkelaar Rebellion geen inspiratie meer hebben om wat extra content te maken. Dit doet de studio in de vorm van een uitbreiding genaamd Terror Lab, meteen ook de eerste episode uit Zombie Army 4’s driedelige Hell Cult DLC-campagne. Het verhaal in Terror Lab gaat meteen verder waar de main game stopt.

Hitler is dus weer terug naar de diepste krochten van de hel, al is de vraag voor hoelang, en ik ben nog steeds in het bezit van dat bijzondere en vreemde relic dat ik hiervoor nodig had. In plaats van me echter op vakantie te sturen om te genieten van een welverdiende rust, stuurt het verzet me naar het Duitse Beieren (Bavaria) waar ik een mysterieus laboratorium moet zien te infiltreren.

Samenscholingen van meer dan drie zombies zijn verboden!

Meer van hetzelfde

Maak je, als je fan bent, geen zorgen, deze DLC brengt exact datgene wat we mogen verwachten: meer locaties waaronder een laboratorium inclusief zombie researchers, en een typisch Duits bergdorpje waar ik, toch tot mijn grote pret, wederom honderden zombies geserveerd krijg die me ook nu weer smeken om hen een kogel (of meerdere) door hun ogen, ribbenkast, ballen en hoofden te knallen.

Moeilijk? Niet echt want ze zijn niet van de slimsten. Vervelend? Yep, dat wel. Ze komen in groten getale en als ik niet oppas hebben ze me zo omsingeld. Als ook de Butcher, Armoured Giants, Machinegunner, General of vlammenwerperzombie zich in de strijd komen moeien, dan kan het best hectisch en onoverzichtelijk worden. Zeker wanneer, als zombie-kers op de zure taart, ook die vervelende Suiciders (ik haat die fuckers) zich in het strijdgewoel mengen. Stiekem had ik wel gehoopt op wat nieuwe vijanden, maar bon misschien komen die in latere DLC’s.

Wanneer ook zombies aan het hamsteren slaan is het hek helemaal van de dam.

Nog steeds voorspelbaar

Maar voor ervaren zombiebestrijders zoals wij/ik mag dat geen (te groot) probleem worden. Op de duur kan je immers voorspellen wat er te gebeuren staat en dan is het zaak om je mijnen goed te planten, de nodige granaten op zak te houden en wat kogels in reserve te houden just in case. Wat ik ook altijd doe is even de omgeving scannen, inschatten van waar de eerste wave zou kunnen komen, of er ergens kisten met granaten, munitie of add-ons voor de wapens liggen en vooral altijd zien dat ik een uitweg heb.

Tip van het huis: open de kisten altijd voor de strijd begint, zo kan je meteen granaten en mijnen oppikken in het heetst van de strijd. En vooral, blijf altijd in beweging. Een choke point creëren is trouwens ook altijd dolle pret. 

De gameplay is immers nog steeds voorspelbaar, en de scenario’s haast altijd hetzelfde, wat echter niet wegneemt dat de game iets verslavends heeft. Al was het maar om te zien hoe de X-Ray killcam in slowmotion het traject van een kogel volgt en de zombies in hun gevoelige plekken raakt. Zombies oplijnen en er 3 of 4 tegelijk raken in slowmo is ook altijd cool, en soms zelfs kunst.

Thuis werken? Daar doen ze hier niet aan mee precies.

Leuke extra’s (voor de fans)

Dit alles aangevuld met wat coole extra’s zoals de American Sea Captain, een klassieke Boris-outfit (wat een cool hoedje), wat wapens, en de absoluut coole gesmolten lavaskin voor mijn wapens. Over wapens gesproken, zelf gebruik ik de shotgun (Trench Gun) of Thompson tommy gun, aangevuld met mijn favoriete sniper rifle de Mosin-Nagant M91/30 om de ondoden een halt toe te roepen. Als back up heb ik nog altijd mijn M1911-pistool.

En heb je dit stukje extra content uitgespeeld, dan is er uiteraard nog de Horde-mode waarin je alleen of met vrienden/andere gamers, aan de slag kan. Ook deze mode krijgt een extra map in deze DLC, genaamd Undead Wood. Klinkt cool toch? Het bos der ondoden is eens wat anders dan het Zoniënwoud dat in mijn achtertuin ligt.

Uiteraard bevatten de levels ook hier de nodige documenten, comics, zombiehandjes en upgrade kits voor je wapenarsenaal om te verzamelen.

Conclusie

Dus ja, de nieuwe content is voorspelbaar en brengt net hetzelfde als de maingame, enkel in een andere setting, met een extra personage en wat cosmetische handigheidjes. Al moet ik eerlijk toegeven dat de andere personages me geen hol boeien. Karl en ik zijn reeds jaren vrienden en als er Nazi’s of Nazi-zombies moeten afgeknald worden, dan is hij mijn beste maat. Sorry Boris en co! Vond je Zombie Army 4 cool om spelen, dan zal je met deze DLC zo’n twee uurtjes zoet zijn (ik toch), was je geen fan, dan heb je er geen zombiezak aan… Heb je de Super Deluxe edition van Zombie Army 4: Dead War, dan krijg je deze (en de komende DLC) er gratis bij, heb je die niet, dan betaal je net geen 7 euro. Zoals gezegd dus goed voor zo’n 2 uur extra speeltijd, Horde-modus niet meegeteld, en goedkoper dan een avondje naar de cinema (toen dat nog mocht/kon).