Zo gedetailleerd is Red Dead Redemption 2

Van bevroren paardenkloten tot bebaarde mannen

do 25/10/2018
Praga
0 reacties

Een speelbare Sam Peckinpah-western in een extreem realistische open spelwereld: dat is, kort door de bocht, Rockstar Games' Red Dead Redemption 2. Hoé realistisch de game wel is, dat vertel ik je graag in deze aparte special.

Arthur Morgan, het hoofdpersonage van Red Dead Redemption II, lijkt enorm sterk op James Coburn, een westernacteur uit de jaren 60 en 70 die erin slaagde om de vreselijkste smeerlappen neer te zetten, maar tegelijkertijd toch de sympathie van de kijker te winnen. Het is héél duidelijk dat Rockstar Games zijn mosterd precies in het genre van die rotzakkenwesterns heeft gehaald voor Red Dead Redemption II: de game zit tjokvol iconische shots uit bekende westerns waarvan je opie wellicht fan is, zoals The Wild Bunch en Pale Rider, maar dan in een levende gamewereld. Hoé levend die wel is, dat moet en zal je zien om te geloven.

1. Aankoekende modder

Niet lang nadat ik Valentine had betreden, een stadje van veehouders en beenhouwers, was ik slaags geraakt met een onverlaat die zijn vrouw probeerde te verdrinken in een ton. Every inch a gentleman zijnde steeg ik vanzelfsprekend af, en begon ik op dat heerschap te timmeren. Dat gevecht ging snel over: na een paar rake klappen zeeg hij door de knieën. Maar voordat dat was gebeurd, had ik mezelf wel fors bezoedeld: mijn vestje hing onder de modder en het bloed. En meer nog, die viezigheid koekt er ook nog eens op aan ook, als je ze laat hangen. Gelukkig was er in mijn geval het dichtstbijzijnde hotel, waar ik niet alleen een bad kon nemen (mét de Deluxe-behandeling natuurlijk, waarbij een vrouwspersoon mijn bast kwam schrobben), maar ook mijn kleren werden gewassen.

Modder, stof, bloed, zweet, het blijft allemaal kleven...

2. De kloten van je paard

Het paard dat je bestuurt doet bijna alles van een levend beest doet: het schijt, het kan nukkig worden wanneer het te lang niet meer gekamd is geweest, en het heeft zelfs edele delen die gaan krimpen wanneer je het in te koude omgeving komt. That's right: de kloten van je paard kunnen krimpen. Maar die wel erg doorgedreven simulatie die de Rockstar Games-ontwikkelaars hebben vervaardigd voor je paard heeft ook een speciale reden: de band tussen Morgan en zijn ros is een bepalende factor voor de hele game. Je paard gelukkig maken - en houden - maakt het ook betrouwbaarder in volle actie.

Paard in de sneeuw met, niet zichtbaar, bevroren kloten...

3. Je wapens kunnen 'jammen'

Tijdens onze demo kwamen we met Morgan en diens kompanen Bill Williamson (yep, de grote baddie van de eerste Red Dead Redemption) en bendeleider Dutch Van der Linde in een vuurgevecht terecht met de vijandelijke O'Driscolls-bende. Dat waren een paar minuutjes lekker knallen, waarbij we de teruggekeerde Dead Eye-mechaniek uit de eerste game (eventjes de tijd vertragen, kiezen waar de kogels moeten landen in het lijf van de vijand, en vervolgens alles los) nog eens konden botvieren op onze arme tegenstanders. Maar dat kan verkeerd aflopen, vertelden ze me bij Rockstar, wanneer je wapens niet meer naar behoren werken. In het kamp moeten ze dus worden gepoetst. Wanneer je de wapensmid binnenloopt in steden en nederzettingen, zoals het zonet genoemde Valentine, kun je ook functionele upgrades en cosmetische aanpassingen aan je wapens kopen.

Als mijn wapens nu jammen, dan leg ik het loodje...

4. Regent het? Krantenjongens blijven binnen

Ook het gedrag van de andere personages die je tegenkomt tijdens je vele omzwervingen door de kaart is afhankelijk van gebeurtenissen en omstandigheden. In Valentine loopt er bijvoorbeeld meestal een krantenjongen rond, behalve natuurlijk wanneer het buiten ouwe wijven regent: dan gaat hij schuilen. Wel vreemd: hij laat dan zijn kranten wel liggen om helemaal doorweekt te worden. Daar zal de reporter/kranteneigenaar/drukker (in die dagen één en dezelfde persoon) niet zo blij mee zijn.

Wanneer het begint te onweren, dan kan je beter thuis blijven.

5. Geen horloge? Geen tijd!

Tijdens een ritje tussen Valentine en het kamp van Dutch Van der Linde kwam het tot een aanvaring met twee O'Driscolls. Het eindigde met een reeks blauwe bonen door hun lijf, waarna ik hun stoffelijke resten nog ging beroven ook. Een van hen had een horloge bij zich, dat ik hem met het grootste plezier afhandig maakte. En kijk: ineens gaf de interface van de game de tijd aan. Ik bestuurde nu namelijk een personage dat de klok kan lezen.

Loot altijd je slachtoffers, zo kom je nooit meer te laat...

6. Baardgroei

Hoe langer je onderweg bent zonder een scheerbeurt, hoe stekeliger je baardharen worden. Tot je er in cutscenes gaat uitzien als een primaat in een cowboyhoed. In het Van der Linde-kamp kun je jezelf op een scheerbeurt trakteren, waarbij je de kans krijgt om bijvoorbeeld bakkebaarden of snor te laten staan. Maar je kunt die acties niet ongedaan maken: als je een andere vorm wilt, zul je dus eerst een nieuwe toef haar op je kin moeten laten groeien.

Laat je haar en baard lekker groeien! Is lekker stoer!

7. Naam en faam

Er schuilt ook een hoop realisme in de sociale dynamiek die door de game loopt. Hang écht de klootzak uit, bijvoorbeeld door onschuldige reizigers overhoop te knallen voor de buit die ze bij zich hebben, en je wordt een niet alleen beruchte maar ook gehate boef. Kranten die je koopt in nederzettingen zullen de gebeurtenissen waarin je verwikkeld geraakte beschrijven, en ze zullen niet zo lief voor je zijn. Ook verandert de beloningsstructuur van de game naargelang de morele waarde van je acties: je bent altijd een boef, maar je kunt ook een eerzame boef zijn. Wanneer je bijvoorbeeld onschuldigen hebt neergemaaid, zullen de kill cams tijdens vuurgevechten intenser zijn, terwijl ze bij een eervollere Arthur Morgan net heroïscher zullen aanvoelen.

De kill cams zijn echt de max (payne)...