Zeven westernfilms die je warm houden voor 'Red Dead Redemption II'

wo 17/10/2018
Ronald
2 reacties

Met Red Dead Redemption II keert Rockstar Games terug naar de vibe van de smeerlappenwesterns uit de tijd van je grootvader. Het is nog heel even wachten op de release van de game, maar misschien kun je al warmlopen door een paar van de films te bekijken die een duidelijke invloed hebben uitgeoefend op de designers van de game.

Als je alle westernfilms van pakweg de afgelopen vijf decennia na elkaar zou bekijken, zou je vooral tot deze slotsom komen: de beste uit het rijtje waren die met een smeerlap - of een hele bènde rotzakken - in de hoofdrol. Dat was ook de kracht van Rockstar Games' westerngame Red Dead Redemption (2010) die afgaande op de trailers die we zagen dit najaar ook terugkeert in Red Dead Redemption II: de hoofdpersonages - zoals de in de trailers getoonde Arthur Morgan, diens Van der Linde-bende, en een jonge John Marston uit de eerste - zijn geen lammetjes. Maar het zijn ook weer niet zomaar smeerlappen: het zijn smeerlappen met een overtuiging, harde lui die zijn opgegroeid in een eenvoudige wereld en die vinden dat ze het slachtoffer zijn van een systeem dat hen heeft ingehaald. Dat is een thema dat zowel in Red Dead Redemption II lijkt te zitten als in de zo dadelijk opgelijste films. Maar evengoed kan de gelijkenis puur visueel zijn, want grootmeester Sam Houser en zijn designers lijken alweer de beeldtaal van de prenten erg goed te hebben bestudeerd.

The Wild Bunch

De western die de grootste invloed vormde voor de eerste Red Dead Redemption werkt, als we op de trailers mogen afgaan tenminste, nog wat door in de tweede. Het thema van Sam Peckinpahs smeerlappenwestern uit 1969 is dat van de verweerde outlaw die zich geen blijf meer weet in het meer en meer door wetten en technologie gedomineerde Amerika van rond de eeuwwisseling. Maar ook de beeldvoering vertoont duidelijke gelijkenissen met die van de Red Dead Redemption II-trailers.

The Searchers

Deze absolute westernklassieker van John Ford, uit 1956, heeft een verhaal dat veraf staat van dat van Red Dead Redemption II: het gaat over een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog (John Wayne) die zijn nicht probeert te redden van een Comanche-stam. Maar puur visueel heeft deze prent, met zijn weidse landschapsfotografie, duidelijk school gemaakt bij de mensen achter de Red Dead Redemption-games.

The Assassination of Jesse James By the Coward Robert Ford

Deze nog relatief moderne western uit 2007, met Brad Pitt in de rol van de beruchte boef, speelt zich af in een midwesters prairielandschap dat erg vergelijkbaar is met hetgene dat te zien is in de trailers van Red Dead Redemption II. Maar ook in de manier waarop de treinroven in beeld wordt gebracht zijn er duidelijke parallellen met wat we zagen in de trailers van de game.

For a Few Dollars More

Een western, zowel in game als in film, betekent ook: standoffs en schietijzerduels. Die worden op een heel specifieke manier in beeld gebracht, met veel close-ups van gezichten en snelle zoombewegingen van de camera. Red Dead Redemption II lijkt, net als zijn voorganger, in dat opzicht erg schatplichtig aan de spaghettiwesterns van Sergio Leone; vooral de zogeheten 'Man with No Name'-trilogie (A Fistful of Dollars / For a Few Dollars More / The Good, the Bad and the Ugly) met Clint Eastwood in de hoofdrol. De beste duels zagen we in het middenluik van die trilogie: For a Few Dollars More uit 1965. Het duel uit het slot van de film is van een ongeziene epiek.

Unforgiven

Jaren na zijn aantreden als de Man with No Name in de spaghettiwesterns van Sergio Leone maakte Clint Eastwood, nu vooral bekend als regisseur, met Unforgiven uit 1992 een oer-Amerikaanse rotzakkenwestern. Een film die zowel visueel als qua thema - de ex-boef, verweerd door alle smeerlapperij die hij in zijn leven heeft uitgehaald - erg nauw aansluiten bij de richting die Rockstar Games lijkt te willen inslaan met Red Dead Redemption II.

Once Upon a Time in the West

Een niet onbelangrijke invloed op de eerste Red Dead Redemption was het zogeheten spaghettiwesterngenre: westerns die door Italiaanse regisseurs werden geschoten, meestal met Italiaanse acteurs plus één of twee bekende Amerikaanse namen, en opgenomen op locaties in Spanje die een landschap in de Amerikaanse woestijnstaten moest voorstellen. Ze waren voor een appel en een ei gemaakt, maar ze zetten een standaard op gebied van camerawerk die ook vandaag nog doorleeft in de RDR-games. Het summum van het genre was Sergio Leone's Once Upon a Time in the West uit 1968. Kijk naar die close-ups van die barse gezichten: waar zouden de Rockstar-jongens de mosterd hebben gehaald, denk je?

The Great Train Robbery

En probeer, tot slot, ook deze eens: hij is gemààkt in het tijdperk waarin Red Dead Redemption II zich afspeelt! The Great Train Robbery (releasejaar - jawel - 1903) was een van de allereerste Amerikaanse films die er ooit werden gemaakt (het medium bestond tout court nog geen tien jaar), en heeft nog niet het zwierige camerawerk dat we van de andere films in dit lijstje kennen. Maar als historisch document voor het afgebeelde tijdperk is deze slechts twaalf minuten durende prent goud waard. Wedden dat ze hem meermaals hebben bekeken, daar bij Rockstar Games?

2reacties

En niet te vergeten de serie Godless ;)

Rating:0

Wel, neen :-) Het is een uitstekende serie, daar heb je gelijk in, maar ze hoort bij de hedendaagse neowesterns, die het genre hebben gemoderniseerd.  RDRII gaat eerder terug naar de ‘revisionistische’ westerngolf uit de late jaren 60 tot de vroege jaren 90. Vandaar dat er vooral oudjes in de lijst staan.

Rating:0