Zeven dingen die je mag verwachten in Apex Legends seizoen 7

Zeven dingen die je mag verwachten in Apex Legends seizoen 7

EA’s concurrent voor Fortnite gaat op 5 november zijn zevende seizoen in. Wat mag je daarvan verwachten? De ontwikkelaars bij Respawn Entertainment legden het me uit.

1. Nieuwe ‘Legend’: Horizon

Maak kennis met Horizon, of – in een vorig leven – Dr. Mary Summers, een briljant astrofysicus die gespecialiseerd is in zwaartekrachtmanipulatie. Lekker handig wanneer je vervolgens in een shooter met veel verticaliteit in de arena’s belandt, toch? Horizon kan zwaartekrachtvelden manipuleren, en dus hoge sprongen maken met een zachte landing.

De vaardigheden van de Legends in de game hangen, net als bijvoorbeeld bij Overwatch, nauw samen met de ‘lore’ die de makers errond hebben gebouwd, en ook achter Horizon heeft een uitvoerig verhaal: ze begon 87 jaar geleden aan haar queeste, haar zoon achterlatend, om de energiecrisis die haar wereld bedreigde op te lossen.

Maar door verraad verzeilde ze in de verre toekomst van Apex Legends, waardoor ze moet vechten om terug te kunnen keren naar haar kind. “Ze is een ‘woman out of time’, een vrouw die verloren is geraakt in de tijd”, zegt Chris Winder, senior software engineer bij Respawn Entertainment, de studio achter de game. “Aanvankelijk wilden we een Lex Luthor-achtige slechterik-ceo van maken, maar naarmate we vorderden in haar ontwerp werd ze wat vrolijker.”

 

2. Nieuwe arena: Olympus

Samen met de komst van Horizon mogen Apex Legends-spelers ook een nieuwe arena verwachten, die gelinkt is aan de nieuwe Legend. Olympus is de thuiswereld van de voormalige astrofysicus, een plaats waar de zwaartekracht lichtjes anders werkt dan op andere werelden. Je krijgt er drie arena’s te verkennen, zegt senior level designer Dave Osei: de zwevende stad Olympus met haar industriële complexen, het groenere Bonsai Plaza, en de Arcadia Supercarrier, het schip dat de Legends naar de vernielde wereld van Olympus bracht. “We hebben de omgevingen zo gebouwd dat ze een brede waaier van speelwijzen faciliteren”, zegt Osei. “Je hebt grote open ruimtes, maar ook nauwe doorgangen – bijvoorbeeld op de Arcadia Supercarrier – die geschikter zijn voor ‘close quarters combat’, gevechten waarbij de spelers op heel korte afstand van elkaar komen.” 

3. Eindelijk: voertuigen!

Na PUBG en Fortnite is ook Apex Legends overstag gegaan voor voertuigen. Op Horizon bestuur je de Trident-hovercraft, waarmee je meerdere spelers snel van de ene kant van de map naar de andere kunt verschepen. Het nut van het voertuig blijft bij het maken van verplaatsingen, want het heeft geen boordkanonnen, en je kunt er ook geen tegenstanders mee overrijden. “We hebben er heel expliciet op gelet dat spelers die de Trident bereiken geen enorm competitief voordeel hebben in de strijd”, zegt Osei. “Je kunt het voertuig beschieten, en alle inzittenden incasseren evenveel schade van een raak schot. Je kunt ook de piloot uitschakelen met een sniperschot. Maar het ontploft niet wanneer je het genoeg raakt, zoals spelers misschien gewend zijn geraakt uit andere games: we wilden dat de Trident na gebruik ook nog kan worden ingezet door andere spelers.”

 

4. Zwarte gaten

Met het accent op astrofysica, dat meekwam met Horizon als nieuwe Legend, komen ook zwarte gaten mee in het spel. Een zwart gat speelt een grote rol in de reden waarom Horizon bijna een eeuw verder in de tijd werd gekatapulteerd in haar ‘backstory’, en haar robo-compagnon N.E.W.T. doet het nog straffer: die kan mini-zwarte gaten creëren, waarin hij tegenstanders (gedeeltelijk) opzuigt. Hoogst interessant, bijvoorbeeld, om vijanden uit hun dekkingspositie te trekken voor een welgemikt schot. 

5. Clubs

De belangrijkste vernieuwing die meekomt met seizoen 7 zijn Clubs, online groeperingen van gelijkgestemde spelers die elkaar opzoeken om samen in de arena’s te duiken. Chad Armstrong, gamedesigner bij Respawn Entertainment: “We krijgen veel meldingen van spelers die een willekeurige arena binnenduiken, en ervaren dat andere spelers gewoon afwachten tot ze sterven om hen te looten. Dat breekt natuurlijk de ervaring. Daarom wilden we ervoor zorgen dat spelers die graag samen spelen elkaar snel kunnen vinden zonder dat ze daarvoor via media buiten Apex Legends op zoek moeten naar elkaar. Maar we zien clubs als meer dan een veredelde vriendenlijst: het zijn ook plaatsen waar je nieuwe vrienden maakt.”

 

6. PS5 en Xbox Series: alleen backwards compatible

Of toch voorlopig althans. Meteen vanaf de lancering van de nieuwe gameconsoles kan de game erop worden gespeeld via je oude gamecatalogus, terwijl een ‘native’ versie – waarvan we bij deze gelegenheid geen nieuws mochten verwachten, zeiden de makers stellig – wel in de maak is. “Ondertussen krijg je wel betere visuele fideliteit en lagere laadtijden, zelfs in backwards compatibility”, zegt game director Chad Grenier. “Het profiteert op dat gebied simpelweg van de veel grotere rekenkracht van het platform.” 

7. ‘Titanfall’ leeft (door)!

Ik hoorde, doorheen de presentatie van de ontwikkelaars, erg vaak het woord ‘Titanfall’ vallen. Dat komt natuurlijk voor een groot stuk omdat Respawn Entertainment achter die twee cultshooters uit 2014 en 2016 zit, en Apex Legends zich ook in hetzelfde narratieve universum afspeelt. Onder meer het idee van mini-zwarte gaten kwam uit Titanfall 2 (waarin een vergelijkbaar fenomeen de Gravity Star heette), en ook het concept van clubs werd overgeheveld van de manier waarop gamers elkaar vonden in die games. “We zijn trots op de erfenis die we hebben opgebouwd met Titanfall”, zegt Armstrong. “Natuurlijk laten we ons daar voor een stuk ook door inspireren.”

 

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments