World of Warcraft Shadowlands

World of Warcraft Shadowlands

Maandag is ‘ie er: Shadowlands, de langverwachte nieuwe uitbreiding van World of Warcraft. We spraken, vlak voor de feestelijke lancering, nog met Johnny Cash – niet wijlen de countryzanger, wel de assistant lead quest designer van de game – en art director Ely Cannon. Een gesprek over snel ‘levelen’, efficiënt belonen, en luisteren naar je spelers.

Een compleet nieuw, afgesloten oord, het hiernamaals van Azeroth, waar gestorven helden en slechteriken thuis zijn, en de levende helden van Azeroth samen een grootse quest aanvatten. Een nieuw levelsysteem, dat voor het eerst losstaat van dat van de centrale spelervaring.

Vier nieuwe groeperingen waarbij je je kunt aansluiten, in vier verschillende zones (Revendreth, Ardenweald, Maldraxxus en Bastion). Een hoop duistere endgame-stuff in The Maw, een van de meest waanzinnige plaatsen die je ooit zult hebben gezien in World of Warcraft. Wie begin volgende week Shadowlands opstart, de achtste expansie van de onlinegame, zal daar een pak nieuwigheden aantreffen.

Nieuw lekkers dus voor ervaren WoW-spelers. Maar deze keer werd er ook meer dan ooit aan eventuele nieuwelingen gedacht: World of Warcraft bestaat namelijk al bijna zestien jaar, en op die tijd zit er ondertussen natuurlijk een compleet nieuwe generatie spelers achter de knoppen.

9lives: Op welk publiek mikken jullie met Shadowlands?

Johnny Cash: “Het korte antwoord: iedereen. Bij iedere expansie waken we erover dat ze aantrekkelijk is voor iedereen. Shadowlands is trekt dat nog een eindje door. World of Warcraft is een game die breed spoort, met veel verschillende soorten content voor verschillende spelers. We hebben heel wat nieuwe systemen ontwikkeld voor Shadowlands, zoals het Covenant-systeem, en nieuwe oorden ontworpen, zoals de Thorgast-toren. Genoeg nieuwe dingen om verstokte World of Warcraft-spelers toch nog te verrassen.

Aan het andere eind van het spectrum heb je misschien ook spelers die nog nooit World of Warcraft hebben gespeeld, of bij wie dat toch al een hele tijd geleden is: voor dat soort spelers is dit een van de beste expansies. Omdat we een compleet nieuwe startervaring hebben, Exile’s Reach, die je op een compleet nieuwe manier laat zien wat World of Warcraft is, en hoe je jezelf kunt engageren in de game. Er is natuurlijk ook het compleet nieuwe levelingsysteem. Of je nu al jaren in de game zit, of je begint er pas mee: je bent klaar om te gaan.”

9lives: Waarom hebben jullie precies dat aparte levelingsysteem ontworpen voor deze expansie?

Cash: “Levelen moest voor deze expansie toegankelijker zijn. World of Warcraft is er al een hele tijd, en daardoor zijn er héél wat levels op te bouwen voordat je min of meer gelijk staat met andere spelers die al eventjes bezig zijn. Maar we wilden dat spelers quasi meteen naar Shadowlands kunnen gaan, ongeacht wat ze al hebben opgebouwd in de basisgame. Daarom hebben we dat voor deze expansie, die zich toch in een aparte omgeving bevindt, wat aangepast: je gaat van level 1 naar level 15 op een fractie van de tijd die je zou nodig hebben in de basisgame. Het is een heel natuurlijke progressie.” 

9lives: Het speelveld is dus weer gelijk voor iedereen?

Cash: “Daar mikten we inderdaad op. Je gaat als nieuwe speler dezelfde figuren uit eerdere verhalen in Azeroth tegenkomen, zoals Sylvanas Windrunner, alleen hebben die voor spelers die al vijftien jaar in de game zitten natuurlijk een andere dimensie dan voor nieuwelingen. We hebben er ook voor gekozen om de uitbreiding kort te beginnen in The Maw, een vreselijk oord in het hiernamaals van Azeroth waar alle endgamecontent van Shadowlands zich zal bevinden. Tegen de tijd dat je klaar bent en het maximale level van Shadowlands hebt behaald, zul je misschien vrienden uit Azeroth zien die vastzitten in The Maw, en ze willen gaan bevrijden.”

9lives: Wat hebben de meest ervaren WoW-spelers aan Shadowlands?

Ely Cannon: “We hebben natuurlijk de gewoonlijke endgamestuff, zoals mythics, sommige raids worden groter dan je ooit hebt gezien, en we hebben een geweldig PvP-seizoen uitgewerkt. Maar het is ook de aard van het decor dat hen zal aanspreken. We hebben ook het beloningssysteempje wat bijgewerkt.”

Cash: “Kijk, het hele ontwerp van deze uitbreiding steunt eigenlijk op één centraal ding: spelerkeuze. Daar paste een nieuwe visie op belonen in: de loot drops zullen minder frequent zijn, maar de items die je verdient zijn wel beter. Craft een nieuw legendary stuk harnas in de Shadowlands, en je zult merken dat dat een grotere impact heeft dan een ander harnasstuk van dezelfde klasse. In datzelfde kader dachten we ook een nieuw wekelijks event uit: The Great Vault. Afhankelijk van de activiteiten die je doet, zoals een combinatie van raiding, Mythic+ en PvP, kun je nieuw materiaal kiezen. Hoe meer dingen je de afgelopen week hebt gedaan, hoe meer keuze je krijgt. Het is een soort evolutie van de Mythic+-kist, met dat verschil dat we je een keuze geven, en garanderen dat er wel iéts tussen zal zitten dat voor jou, en jouw manier van spelen, waardevol is.”

9lives: Hoe vind je, puur in de spelmechanieken, de balans tussen toegankelijkheid en uitdaging, als het publiek waarop jullie mikken zo breed is?

Cash: “Shadowlands heeft vooral een pak nieuwe gameplaysystemen, die voor iedereen nieuw zijn. Iedereen krijgt ook voldoende tijd om ze te leren kennen.  Daardoor komen spelers pas op level 60 voor de belangrijkste keuze in deze expansie te staan: bij welke Covenant zal ik me aansluiten? Eens je die keuze hebt gemaakt, krijg je een nieuwe tutorial-ervaring, zodat je de vele specifieke mechanieken van je nieuwe groepering ontdekt.”

Cannon: “Ook in The Maw, waar alle endgamecontent zit, gaat de moeilijkheidsgraad gestaag omhoog naarmate je er meer tijd doorbrengt. De hoeveelheid uitdaging die je wilt aanvatten als speler ligt meer dan ooit in jouw handen.”

9lives: Op een bepaald moment zullen spelers klaar zijn met Shadowlands, en terugkeren naar Azeroth. Wat zullen ze hebben overgehouden aan de tijd die ze in het hiernamaals hebben doorgebracht?

Cannon: “Je Covenant-keuze zal je personage een zekere kracht verlenen, maar het gaat meer om identificatie. Je koos een bepaalde Covenant omdat ze thematisch het beste past bij jouw personage.”

Cash: “We weten dat spelers maanden zullen doorbrengen in de Shadowlands. We willen ook dat ze daar willen blijven, zodat ze wildere dingen kunnen doen met de krachten die ze er hebben opgedaan. Als je uiteindelijk in Thorgast terechtkomt, een van de meest duistere oorden van de nieuwe expansie, zul je waanzinnige krachtbonussen krijgen. Daar hangt natuurlijk ook wel aan vast dat de nieuwe mogelijkheden die je er krijgt ook beperkt blijven tot de Shadowlands zelf. Maar we beseffen ook dat er een moment zal komen waarop spelers weer uit de ervaring willen treden, en willen terugkeren naar Azeroth. Hoe die twee ervaringen uiteindelijk met elkaar geconnecteerd zullen zijn, laten we voor een deel afhangen van wat spelers willen. Daarin zal Shadowlands overigens niet verschillen van andere World of Warcraft-expansies. We kunnen nu niet aankondigen wat er uiteindelijk zal worden overgeheveld naar de basisgame. Maar we weten wel dat het iets zal zijn waarvan spelers het gevoel zullen hebben dat ze er niet meer zonder kunnen.”

9lives: Spelers hebben de Burning Crusade gehad, daarna de Battle for Azeroth, dat het centrale conflict van de hele franchise naar een orgelpunt bracht. Hebben jullie het idee dat Shadowlands de start is van een compleet nieuwe narratieve cyclus voor World of Warcraft?

Cannon: “We wilden spelers naar een compleet nieuw oord brengen, maar ook inderdaad een verhaal brengen dat rond nieuwe personages draait. Natuurlijk zie je soms slechteriken opnieuw opduiken, en zie je op een bepaald moment bepaalde helden weer terug: dat bepaalt ook een beetje de pret van ons universum. Maar nu we met Shadowlands actieve stappen zetten om nieuwe spelers binnen te halen, vinden we het mooi dat we die ook nieuwe helden, slechteriken en verhalen kunnen presenteren.”

 

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments