"Welke visuele extra's zien we terug in de pc-versie van Red Dead Redemption 2?"

di 05/11/2019
Ronald
2 reacties

Vandaag komt de langverwachte pc-versie van Red Dead Redemption II op de markt. Wat zit erin waarmee pc-gamers hun zelfverklaarde superioriteit tegenover de consolespeler kunnen bewijzen? Tijdens een demo van de nieuwe uitvoering liet Rockstar Games me het zien.

Precies een jaar is het geleden dat ik, zestig uur lang, de langzame ontrafeling van de Van der Linde-bende meemaakte in het fenomenale Red Dead Redemption II. Dat was op een PlayStation 4 Pro, een brok hardware die al een ervaring met grote audiovisuele zwier afleverde. Hoeveel beter kon dat nog worden met de pc-versie van dat fenomeen, die morgen in de winkelrekken landt?

Wel, in alle eerlijkheid: niet erg véél beter, zo bleek toen ik vorige week een paar missies uit de game ging spelen op de kantoren van Rockstar Games in Breda. Geen extra gameplay. Nauwelijks extra content, behalve een paar premiejagermissies, nieuwe wapens, en nieuwe Gang Hideouts. En qua functies is er alleen de Photo Mode, maar daar heb ik het zo dadelijk nog over.

Gevoel voor detail

Eerst dit. Ik speelde drie missies uit het tweede en derde hoofdstuk van de game, die door Rockstar Games werden geselecteerd om me te kunnen wijzen op een paar details. Zoals de modder op protagonist Arthur Morgans kleren, die met veel zichtbaarder detail opdroogt en aankoekt in de missie Americans at Rest, waarin een saloongevecht eindigt met een knokpartij in de modderige straten van het stadje Valentine. Ook in de gezichtstexturen tijdens de dialoogscènes zie je een verschil met de consoleversies.

In The First Shall Be Last, vervolgens, een andere missie uit hoofdstuk 2 waarin een paar telgen van de Van der Linde-bende een van hun leden redden uit de kladden van Pinkerton-agenten, moest er een eind door de wildernis worden gereden, zodat een pr-man van Rockstar me kon wijzen op het feit dat de westernwereld van Red Dead Redemption II met meer gevoel voor detail werd gereconstrueerd.

Dat laatste mag je letterlijk nemen: iedere struik in de wereld werd van gloednieuwe texturen voorzien, zodat de pc-versie beter kon profiteren van de krachtigere videohardware die in de meeste gamingpc's zit.

 

Meer (en verder) zien

Ook, zo luidt het bij Rockstar Games, werden de 'draw distances' aanzienlijk verder getrokken: je ziet dus meer in het decor van het gesublimeerde Amerikaanse zuidoosten dat je doorbruikst in Red Dead Redemption II. Ook trof ik tijdens mijn twee uur durende tocht door dat gebied een ronduit spectaculair onweer aan; dat kun je evengoed tegenkomen in de consoleversies, maar de belichting van de pc-editie werd grondig herschreven, met betere belichting bij dag en nacht, en verschillende soorten schaduwen.

Bovendien, zo vertelden ze me bij Rockstar Games, is er gewoon méér fauna en flora te zien. Het is een rijkere wereld geworden, en wellicht is die rijkdom ook schaalbaar naargelang de kracht van je pc. Dat spreekt ook min of meer voor zich: een PlayStation 4 en Xbox One hebben 8 gigabyte aan werkgeheugen (RAM), met als summum de 12 GB in een Xbox One X. Bij pc's gaat dat fors naar boven: voor een duizendje heb je vandaag al vrij snel een pc met een RAM-debiet van 16 gigabyte of meer, en die worden door de pc-versie dus ook ingezet.

De 'demo rig' die Rockstar in Breda had opgesteld voor mijn demo had liefst 32 GB RAM aan boord. En bovendien een octo-core Intel 9900k en een Nvidia 2080TI-videokaart; een stevige gamingpc dus. Voor de minimumspecs - Intel Core i5-processor, Nvidia GeForce GTX 770-videokaart, 8 GB RAM - heb je, zo schat ik in, ongeveer de fideliteit van de consoleversie. Voor de 'recommended' specificaties (een i7, Nvidia GeForce GTX 1060, 12 GB RAM) krijg je al wat van het betere werk. Maar - en zo hoort dat voor een pc-versie natuurlijk - het moet ook altijd beter kunnen.

Selfietje in het wilde westen

Tussen twee missies in klooide ik ook wat aan met de Photo Mode. Die geeft een brede waaier van mogelijkheden, maar Rockstar Games hield die wel slim binnen het westernthema: zo kun je wel een aantal filtertjes over je beeld gooien, maar die zijn niet fancy of modern. Eerder verschillende sepiatinten (in lijn met de fototechnologie uit het tijdperk waarin de game zich afspeelt), of belichtingsrecepten die doen denken aan de manier waarop klassieke filmwesterns als 'The Wild Bunch' of 'The Searchers' in beeld werden gebracht. Je camera kan in Photo Mode ook vrij bewegen, tot twintig meter in een straal rond je personage, maar ook in de hoogte. Ook staan er verschillende lenzen tot je beschikking, maar ook kleine effectjes, zoals de mogelijkheid om het beeld te vervagen.

Who cares?

Een laatste missie die ik te herspelen kreeg, Blood Feuds, Ancient and Modern, toonde me echter vooral hoe al die extra visuele paardenkracht in de pc-versie van Red Dead Redemption II vooral een mooi extraatje is, dat een beetje verloren gaat in datgene waarrond het écht draait in de game: pompende, emotionele actie. Kenners zullen in deze missie, uit het einde van hoofdstuk 3, de 'full-on' aanval van de Van der Linde-bende op de Braithwaite Manor herkennen, waar John Marstons zoon Jack werd opgesloten door de geschifte hillbily-familie. Ongetwijfeld viel het maanlicht - gezien de verbeteringen op gebied van detail en belichting - mooier over de velden rond het herenhuis, en gaven de fakkels een mooiere schaduw af. Maar in zo'n missie waarin je jezelf helemaal verliest valt dat soort details niet echt meer op.

 

2reacties

Ik heb een I5 4570, gtx 1060 en 16 gb ram. Zou dit beter spelen of mooier zijn dan de ps4 pro versie? Ik heb ook een ps4 pro maar ik moet het spel nog halen. Dus welke versie zou beter zijn? Ik denk dat mijn cpu toch te zwak is

Rating:0

Ben momenteel bezig aan de review voor de pc-versie. Als ik jouw specs bekijk, denk ik dat je met enig getweak in de graphics settings wel een mooie game eruit kan halen. Voornamelijk de framerate is een gamechanger. Sommige effecten zullen mooier zijn op je pc, andere zullen er misschien beter of stabieler uit komen op je PS4 Pro. Wil je zekerheid dat alles vlot draait, dan zou ik met de console versie gaan. Hou je van je spelervaring te optimaliseren naar wat jij het mooiste of vlotste vindt, dan zou ik de pc-versie kiezen.

Rating:0