Wargaming op gamescom

Drie atypische dingen waar Wargaming mee bezig is

vr 15/09/2017
Lazlo
0 reacties

Vergeleken met de vele andere publishers is Wargaming ongetwijfeld een vreemde eend in de bijt. Het bedrijf kende natuurlijk een eerste immense succes met de World of-serie, maar intussen spreiden de Wit-Russische tentakels van het bedrijf een hoop verder. Van augmented reality-presentaties tot immersieve VR-ervaringen. Waar is Wargaming dezer dagen zoal mee bezig? Deze drie zaken maken van de uitgever een ‘specialleke’.

1/ Een nieuwe wind in de World of-serie

Wargaming verdiende zijn strepen met World of Tanks en wist sindsdien de World of-reeks uit te bouwen met steengoede lucht- en watercombat in Warplanes en Warships. Ondanks dat succes blijft de Wit-Russische ontwikkelaar/uitgever innoveren binnen de serie. Niet met nieuwe games, maar met nieuwe modi die de formule nagenoeg helemaal omgooien.

 

Recent voegde de studio bijvoorveeld een 30 vs. 30 spelers-modus toe aan de pc-versie van World of Tanks, wat de doorgaans tactische combat omgooit en er een waar knalfestijn van maakt. Op console kunnen gamers dan weer aan de slag in War Stories: een modus die aan de hand van korte chapters uiteenlopende oorlogsverhalen biedt in zowel een realistische als een alternatieve versie van feiten die in ons verleden plaatsvonden.

2/ Augmented reality in musea

Je kan Wargaming – ondanks zijn naam – eigenlijk niet langer een echte gamespublisher noemen, want de tentakels van het bedrijf reiken intussen al wat verder dan videogames. Kijk bijvoorbeeld naar het StrumTiger-project van de uitgever, waarin je in augmented reality (of zoals de Wit-Russen het noemen: mixed reality) een echte tank zowel vanbuiten als vanbinnen kan bestuderen. Hiervoor werkte Wargaming samen met het Australian Armour and Artillery Museum. Op gamescom kreeg ondergetekende ook een Google Glass op zijn neus gepropt om het project van dichtbij te kunnen meemaken, en het ziet er ongelooflijk cool uit. Wargaming werkt met andere woorden niet enkel aan populaire online games, maar plaveit ook mee aan de weg naar een meer geavanceerde museumbeleving.

 

3/ Full-body VR-ervaringen

Last, maar zeker not least, investeert Wargaming ook in VR Tech: een bedrijfje dat virtual reality naar een ongezien niveau tilt. Niet met een eigen VR-headset, maar met een echte driedimensionale VR-beleving waarin je echt een volledige ruimte ter beschikking krijgt om een virtueel verhaal in te spelen. Met een VR-bril op je neus, je lichaam in een motion capturing-pak gehesen, een dummy geweer in je handen en een krachtige pc op je rug, kon je in de gamescom-pershallen een level uit een shooter nagenoeg in het echt doorspelen.

 

De toekomst is vandaag! #vrtech #gamescom2017 #wargaming

Een bericht gedeeld door 9lives.be (@9livesbe) op

 

 

Jammer genoeg was ondergetekende te laat om die ervaring zelf mee te maken (mijn tijdsslot ging uiteindelijk naar de leden van de iconische metalband Sabaton, wat toch ook wel het vermelden waard is), maar naar wat ik hoor over de ervaring, is hij zo realistisch dat een kennis van me met hoogtevrees niet zonder hulp over een virtuele spleet tussen de vaste grond en een liftplatform durfde stappen. Next level shit, als je het mij vraagt.