"Waarom PlayStation Now nu 10 euro per maand kost"

do 10/10/2019
Ronald
0 reacties

Met een prijsdaling naar 10 euro per maand wil Sony zijn PlayStation Now-aanbod meer in lijn brengen met de prijs van andere streamingdiensten. Het consolemerk zet zich zo meteen ook schrap voor een toekomst waarin gamingplatformen niet meer noodzakelijk fysieke consoles zijn.

Was je, met het vooruitzicht op Google Stadia in november en de aankondiging van Microsofts xCloud-dienst, al bijna vergeten dat Sony PlayStation inmiddels al een jaar of vijf aan gamestreaming doet op zijn PlayStation 4, en via die weg zelfs zijn first party-titels beschikbaar heeft op de pc? Met een prijsdaling naar 10 euro per maand, een diepe duik van de 15 euro die het aanvankelijk kostte, wil het gamingmerk zijn PlayStation Now in ieder geval wat meer onder de aandacht van gamers brengen. Het heeft daar ook een hele mediacampagne voor uitgezet, compleet met fancy reclamespots.

"Met titels als God of War en Uncharted 4: A Thief's End wil Sony potten breken met PlayStation Now."

Klaar voor oorlog

Het is daar natuurlijk ook het uitgelezen moment voor. Stadia komt er snel aan, xCloud wordt ook voor ergens volgend jaar verwacht (met misschien zelfs eerste tests in het wild tegen eind 2019), en in de marges van de doorsnee gamer zijn perceptie doemen er ook opkomende concurrenten als GeForce Now van chipmaker nVidia en de Franse dienst Shadow. Gamemerken als Electronic Arts en Ubisoft hebben eveneens plannen uit de doeken gedaan om met een eigen streamingdienst te beginnen. Door een prijsdaling door te voeren voor PlayStation Now, zo opperde analist Joost Van Dreunen op de dag van de aankondiging, "brengen ze hun prijszetting in lijn met wat consumenten elders betalen voor digitale entertainmentdiensten. Het betekent dat ze zich klaarzetten voor de komende cloud gaming-oorlogen."

Ook op de pc

Die clash der gamestreamingdiensten moet natuurlijk nog goed en wel beginnen, maar volgens Bart van de Giessen, managing director voor de Benelux bij Sony Interactive Entertainment, heeft PlayStation Now een aantal stevige troeven achter de hand. "We hebben meer dan 700 games op PlayStation Now, van meer dan 170 uitgevers. Meer dan 700.000 spelers betalen voor de dienst. We hebben een stevig competitief voordeel ten opzichte van de andere spelers: qua aanbod zijn we de grootste. In een markt waarin het aanbod van gamemerken wordt gestreamd, zullen consumenten een keuze moeten maken. Het is dan aan ons als merk om hem een meerwaarde te geven, bovenop wat onze concurrentie doet. Daar zijn we goed in geslaagd, volgens mij."

We hebben meer dan 700 games op PlayStation Now, van meer dan 170 uitgevers.

Toen er nog niet zoveel woorden werden vuilgemaakt aan videogamestreaming als vandaag, nam Sony de Amerikaanse streamingdienst Gaikai over. Die behoorde tien jaar geleden, samen met onder meer OnLive, tot de eerste cloudgamingdiensten die het boeltje deftig zouden overnemen. Dat gebeurde dus niet, maar Gaikai (en uiteindelijk, uit curatele, ook een aanzienlijk deel van OnLive) voert uiteindelijk dus toch de charge van cloud gaming aan.

PlayStation Now is zelfs beschikbaar op de pc, waardoor voor het eerst ook exclusieve PlayStation-titels als God of War en Uncharted 4: A Thief's End beschikbaar zijn voor pc-spelers. Hoeveel van de zevenhonderdduizend PlayStation Now-spelers ook op pc in de weer zijn, en hoeveel marktaandeel de dienst heeft op het platform, kan Van de Giessen niet precies zeggen. "Maar aangezien het aanbod nog klein is, en PlayStation Now al drie jaar beschikbaar is voor pc's, kun je ervan uitgaan dat we competitief zijn met andere prille spelers."

"Op de officiële website kan je de hele lijst terugvinden in alfabetische volgorde."

Eigen plan

Wanneer Google in november uiteindelijk Stadia lanceert, zegt Van de Giessen, maakt dat voor PlayStation Now uiteindelijk niet zo veel verschil. "Het is voor iedereen gissen naar wat Google Stadia zal betekenen binnen enkele maanden. We kijken niet te veel naar wat concurrenten zullen doen op deze markt: we hebben ons eigen aanbod, ons eigen plan, ons eigen publiek."

Al blijven voor PlayStation Now dezelfde reserves gelden als diegene die spelers koesteren voor Stadia, xCloud en andere diensten van deze soort: zal de infrastructuur die de pijlsnelle verbindingen van het datacenter naar de controller van de speler straalt, en weer terug, dat allemaal wel kunnen bolwerken? Geregelde haperingen kunnen tout court de doodsteek betekenen. Spelers lijken cloud gaming ook nog niet helemaal te vertrouwen: ze brengen twee keer meer tijd door in games die ze naar hun console hebben kunnen downloaden van PlayStation Now dan in gestreamde versies ervan, zo blijkt uit gegevens van PlayStation.

 

Aanbod 'crunchy' houden

Momenteel zijn kleppers als Uncharted 4 en Grand Theft Auto V speelbaar via PlayStation Now. Tot begin 2020 althans, want de toppers in het aanbod zitten in een roteersysteem: om de drie maanden komt er nieuwe content in de virtuele etalage. Blijven staan doen ze echter niet noodzakelijk, ook niet PlayStations first party-titels.

"We proberen een balans te houden tussen een aanbod dat we zelf 'crunchy' houden, en het opbouwen van een bibliotheek vol evergreens", zegt Van de Giessen. "Dat laatste doen we natuurlijk ook, en die bibliotheek blijft ook constant groeien. Maar tegelijkertijd willen we een aanbod leveren waarmee we de speler geregeld kunnen verrassen. De duurtijd waarbinnen zo'n grote games op PlayStation Now worden aangeboden, drie maanden, hebben we ook niet uit onze mouw geschud: de meeste spelers houden zich maximum drie maanden lang met dezelfde game bezig."