VR-ervaring van 'De Dag' is eerste Vlaamse SWAT-shooter

ma 21/01/2019
Ronald
0 reacties

In de VR-arena's van The Park kan er voor het eerst eigen content van exploitant Telenet worden gespeeld met 'De Dag', een VR-ervaring van ongeveer een half uur waarin de SIE-interventies uit de serie centraal staan. Ik hees mezelf in het harnas in de vestiging van The Park in Antwerpen.

Hoe giet je de nagelbijtende spanning van de Vlaamse gijzelingsreeks De Dag in een even opzwepende VR-ervaring? Er waren meerdere mogelijkheden, natuurlijk, maar mediahuis Telenet - zowel eigenaar van het VR-parkenconcept The Park als producent van de serie - heeft natuurlijk geïnvesteerd in een free-roam-ruimte met plastic mitrailletten waar het zo veel mogelijk mee wilt doen. Dus werden de interventies van het Speciale Interventie Eskadron (SIE) uit de reeks naar de virtuele realiteit gehaald.

Je eenheid wordt opgedeeld in twee soorten gespecialiseerde commando's: er zijn de Braves, met zwaarder wapen, en de Brains, die over een lichter wapen beschikken maar wel meer tijd moeten doorbrengen met de puzzelobstakels.

Het begint met een videobriefing van Ivo De Rouck (acteur Johan Van Assche), hoofd van de interventie-eenheden in de serie, die je uitlegt wat er staat te gebeuren: er moet geruisloos een bankgebouw worden geïnfiltreerd, waar een mysterieuze gewapende bende een groep bedienden en klanten gegijzeld houdt. Vervolgens is het zaak om de booswichten uit te schakelen zonder slachtoffers te maken onder de gijzelaars.

Brains en Braves

De makers van de game - ontwikkelaars Geoffrey Van Den Ouden en Triangle Factory (onder meer bekend van de VR-installaties in het Brugse Historium en het Afrikamuseum in Tervuren), samen met seriebedenkers Jonas Geirnaert en Julie Mahieu - maakten van De Dag dus de eerste Vlaamse SWAT-shooter in VR. Misschien niet de meest originele keuze, maar wel volkomen logisch gezien de - momenteel vooral op shooters gerichte - faciliteiten die de twee The Park-locaties in Antwerpen en Gent (een derde, in Hasselt, is in aanbouw) nu eenmaal bieden. Je uitrusting in die locaties, die tot nu toe onder meer een zombieknaller en een militaire shooter aanboden, bestaat uit een HTC Vive-headset, een plastic machinepistool waarin de bewegingscontrollers van dat ding worden geklikt, en een rugzakpc van het gaminghardwaremerk MSI. Schieten spreekt dan natuurlijk een beetje voor zich, vonden ook Geirnaert en Mahieu.

Jonas Geirnaert: "Vroeger gamede ik wel een beetje, misschien is daar toch iets van blijven hangen."

Maar tijdens het spelen blijkt al snel dat het niet bij schieten alleen blijft. Je eenheid wordt opgedeeld in twee soorten gespecialiseerde commando's: er zijn de Braves, met zwaarder wapen, en de Brains, die over een lichter wapen beschikken maar wel meer tijd moeten doorbrengen met de puzzelobstakels. Zoals daar zijn: de juiste brandkastjes openen met de scanner op je vuurwapen, tot je met alle nieuwe aanwijzingen tot bij de laatste geraakt. Of een aantal gehackte computerschermen weer deblokkeren via dezelfde weg - dat laatste natuurlijk binnen een tijdslimiet. Soms is ook gecoördineerde actie nodig: twee mensen moeten dan tegelijkertijd een code inscannen, terwijl ze dekking krijgen van de anderen. Handig voor The Park en medeuitbater Telenet, zeker wanneer je weet dat liefst 43 procent van de 15.000 boekingen die The Park de afgelopen zes maanden binnenkreeg teambuildings van bedrijven zijn. "We hebben er een mix tussen een schietspel en een Escape Room van gemaakt", zegt scenariste Julie Mahieu. "Er zit een goeie balans tussen schieten en andere activiteiten."

Een booswicht hackt ineens de communicatie, waardoor hij dreigend op alle schermen te zien is, en je dus eigenlijk niet meer weet wat echt is en wat niet.

Game-y dingen

Wel even een waarschuwing: De Dag is niet de meest gelikte VR-game die je voor je kunt krijgen. Het is natuurlijk ontworpen voor een out-of-home-ervaring, waarin meerdere spelers tegelijk moeten aantreden, en de complexiteit van het spel zit hem vooral daarin. Sommige dingen houden je, wanneer je VR-games thuis gewend bent, dus wel uit je immersie wanneer je je verwachtingen vooraf niet bijstelt. Op een bepaald moment blijven er bijvoorbeeld brandluiken open en dicht schuiven terwijl er allang geen nieuwe tegenstanders meer binnenstormen. Alle gijzelnemers zien er ook hetzelfde uit, waardoor het spel soms iets van een kermiskraam heeft. En dan is er het feit dat de booswichten tijdens de eindsequentie in de buurt van een gasfles staan, die - komaaan - NIET ONTPLOFT wanneer je erop schiet. Onvergeeflijk.

Virtual Reality-beleving van De Dag from Telenet Press on Vimeo.

Het licht onaffe gevoel dat De Dag zeker bij verstokte gamers zal achterlaten werd echter wel goed gekaderd: Van Assche vertelt je in het begin dat dit een trainingssimulator is. Dat geeft meteen een heel ander gevoel. En het moet ook gezegd: op een bepaald moment sloop er een bijzonder game-y element in de ervaring. Een booswicht hackt ineens de communicatie, waardoor hij dreigend op alle schermen te zien is, en je dus eigenlijk niet meer weet wat echt is en wat niet. Van Max Payne 2 via Far Cry 3 tot Resident Evil 7: dit soort dingen behoren ondertussen tot het vaste idioom van de videogame. En dan vertellen Geirnaert en Mahieu me doodleuk dat ze voor dit ding nooit iets met videogames te maken hebben gehad. "Vroeger gamede ik wel een beetje", lacht Geirnaert. "Misschien is daar toch iets van blijven hangen."