s
r

Virtuele hands-on met The Elder Scrolls Online: Greymoor

Virtuele hands-on met The Elder Scrolls Online: Greymoor

Na Morrowind, Summerset en Elsweyr komt binnenkort Greymoor eraan, de nieuwe stand-alone-expansie en het nieuwe 'seizoen' van The Elder Scrolls Online. We doken mee met ontwikkelaars Jeremy Sera en Ed Stark in de wereld van... Skyrim, de barre noordelijke provincie van Tamriel, waarmee het voor heel wat fans van de reeks natuurlijk een prettig weerzien is.

In de verte verbindt de Dragon Bridge, een stenen brug over een woest deinende rivier, de hooggelegen steden Solitude en Markarth met elkaar. Naaldbomen wiebelen. Drakkar-vikingschepen liggen aangemeerd in het water. Het zwerk is mistig, er hangt priemende najaarskoude in de lucht. Je voelt ze bijna aan deze kant van het scherm. Ook al wordt de previewdemo van The Elder Scrolls Online: Greymoor, een nieuwe uitbreiding voor de onlinegame die volgende week verschijnt, gespeeld op een pc in het verre Hunt Valley, Maryland, en vervolgens via Skype gestreamd naar Diest, België.

Wanneer ik tijdens die call de opmerking wil maken dat het zonet beschreven decor me vaagjes bekend voorkomt, herinner ik me ineens dat ik al werd gebrieft over de precieze locatie van de nieuwe uitbreiding voor de onlinegame: we zitten in het westen van Skyrim, negen jaar geleden voor het laatst écht gezien in singleplayer-avontuur 'The Elder Scrolls V: Skyrim'.

In 'Greymoor' komt er ook een compleet nieuwe manier om de geschiedenis van Tamriel te exploreren

"Natuurlijk kun je Skyrim ook bezoeken in de basisgame van The Elder Scrolls Online", zegt Jeremy Sera, Lead Content Designer bij Zenimax Online Studios, het ontwikkelhuis van de onlinegame. "Maar we hadden toch het gevoel dat we nieuwe spelers, die nog nooit The Elder Scrolls Online hadden gespeeld, misschien wel naar de game zouden kunnen lokken omdat ze misschien ooit in 'The Elder Scrolls V: Skyrim' zijn geweest. Maar dan moesten we wel eens een verhaal brengen dat zich volledig in de provincie afspeelt."

Duistere storm

Met Harrowstorm, een korte brok dlc voor The Elder Scrolls Online die in maart werd gelanceerd, maakten spelers al kennis met Lyris Titanborn. Die drong toen samen met hen door tot Blackreach, die ondergrondse wereld die verscheidene verlaten steden van het verdwenen Dwemer-volkje met elkaar verbond. Dat verhaal wordt nu verdergezet aan de oppervlakte van Western Skyrim, in een veel grotere TESO-uitbreiding die volgens de makers ongeveer dertig uur verse gameplay (waarvan plusminus twaalf uur hoofdqueeste) levert. Voor een aanzienlijk deel van deze nieuwe zone keer je terug naar Blackreach, maar je doet ook andere iconische oorden binnen Skyrim aan. Ze lijden onder een nieuwe bedreiging: de Harrowstorm, een felrode luchtstroom die inwoners van Skyrim in monsters verandert. En waartegen je dus, hoe vreemd het misschien ook klinkt, zult moeten vechten.

In 'Greymoor' komt er ook een compleet nieuwe manier om de geschiedenis van Tamriel te exploreren, met vindbare artefacten die 'Antiquities' worden genoemd. "Je vindt ze niet alleen in het westen van Skyrim, maar over de hele wereld", zegt Sera. "Het is een alternatieve activiteit, die wat dieper in de 'lore' van Tamriel graaft. Een deel ervan is een minigame die we nog het beste kunnen omschrijven als een soort 'Minesweeper': je zoekt locaties waar zich bepaalde antieke objecten bevinden op een kaart, waarna je op de plaats zelf aan opgravingen doet. Daar hangen coole beloningen aan vast, zoals nieuwe meubelen, ornamenten en wapens. En 'mythic items', waaronder een ring die je bewegingssnelheid gevoelig opvoert in een gevecht. Je kunt die Antiquities-minigames gewoon verderzetten terwijl je andere queestes, zoals de hoofdqueeste, doorspeelt."

Een ander flink gedeelte van 'Greymoor' speelt zich af in de 'Midlands' van Skyrim, met een relatief groene natuur, klaterende beekjes, veel bomen en coniferen. Verderop in het noorden heb je natuurlijk terug de besneeuwde bergtoppen. En in het zuiden heb je de lage landen, waar het iets warmer is. "In iedere zone die we belichten in de TESO-uitbreidingen, hebben we verschillende soorten natuurlijke omgevingen. Er moet variatie zijn in de decors die de speler aandoet", zegt Sera.

 

In 't stad

Ondertussen begint Ed Stark, Zone Lead voor de nieuwe uitbreiding, aan een tocht door West-Skyrim. We duiken Solitude in, de hoofdstad van de provincie Skyrim die we zonet van buiten haar poorten hadden aanschouwd. Eens je de stadspoorten heb geopend ontrolt er zich een stad waarin je ongetwijfeld je weg nog wel zult kennen als je ooit 'Skyrim' hebt gespeeld. Alleen de details zijn anders: buiten een pub die in de oude game 'The Winking Skeever' heette, hangt nu een houten bordje waarop 'The Lonely Troll' staat.

Hoe komt dat? Omdat het Skyrim dat je doorkruist lang niet hetzelfde is als de provincie waarin je misschien, net als ondergetekende, een paar honderd uur van je leven hebt versleten in 2011. De verhaallijn van 'Greymoor' speelt zich een kleine duizend jaar eerder af dan de gebeurtenissen die je geserveerd kreeg in die single player-game.

"We kijken hier vooruit naar de wereld die je in The Elder Scolls V: Skyrim ziet", vervolgt Stark. "Dit was hard werken voor onze wereldbouwers. Voor een stuk hebben ze Skyrim moeten emuleren zoals spelers van The Elder Scrolls V de provincie misschien nog kennen, maar het is geen kopie ervan omdat we ruwweg duizend jaar in het verleden zitten. De geleding van de stad is nog wel min of meer dezelfde, maar de architectuur van de gebouwen is anders: het zijn bouwsels van de Nord-cultuur in Tamriel, voordat het keizerrijk het overnam in de periode tussen deze game en 'The Elder Scrolls V' en veel van de esthetiek van de stad veranderden. In de periode die 'Skyrim' in 2011 belichtte, wat het Blue Palace in Solitude verwoest geraakt en weer opgebouwd. Dat gaf onze wereldbouwers de kans om er in het oudere tijdperk dat hier wordt belicht iets heel interessants mee te doen. Nog een voorbeeld zie je hier in de verte (hij nadert een statige toren ergens in de stad): de 'Tower of the Wolf' was er niet in 'The Elder Scrolls V'. Hier is hij er wel. En dan moeten we dus aan het einde van de hoofdqueeste laten zien waarom die er in TES V niet meer is (lacht). Kijk naar de wereldgeschiedenis: geen enkele stad blijft duizend jaar lang dezelfde. Dat is iets waarmee we kunnen spelen dankzij het zeer brede tijdsverschil tussen de singleplayergame en deze online-uitbreiding."

Je eigen vampierenkasteel

En man, wat gebeurde er toen een partij duistere shit in dat noorden. Vampieren, hekserij, weerwolven: ze spelen een belangrijke rol in deze uitbreiding. "We werken graag in jaren", zegt Sera. "Vorige jaargang, Elsweyr, bracht je naar de wereld van de Khajit en de terugkeer van draken. Dit jaar krijgt een duisterder thema. Het is het jaar van het Dark Heart of Skyrim."

Hoe 'dark' het wordt zullen we zometeen merken. Via een 'wayshrine' teleporteert Stark zijn personage naar Blackreach, die imposante gewelfde regio waarover Sera eerder in het gesprek begon. We doorkruisen er het ondergrondse mijnstadje Dusk Town, maar de pièce de résistance van Blackreach is natuurlijk de stad Greymoor Keep, met zijn duistere kathedralen, waar de vampieren van Tamriel wonen. Gothische spitsen priemen als stalagmieten in de lucht. Er is roet, lava en duisternis, hier en daar doorprikt door grote laaiende vuren. En het Bastion Sanguinarius, een huis dat je kunt kopen in 'Greymoor'. Yep: je eigen vampierkasteel.

Ongetwijfeld, denken de twee ontwikkelaars, zullen meer spelers hun personage een vampier willen maken in deze jaargang der duisternis. "Maar helemaal je zin kun je niet doen", waarschuwt Sera. "Daarvoor is er 'Justice'. Sinds 'Elsweyr' is er in bepaalde gebieden binnen Tamriel een rechtssysteem: als je een Necromancer speelde, en je gedroeg je op bepaalde plaatsen als een Necromancer, kreeg je problemen. Hetzelfde zal gebeuren wanneer je vampier- of weerwolfdingen doet in deze nieuwe uitbreiding. Het blijft niet altijd ongestraft."

 

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments