Vijf redenen waarom Assassin's Creed: Origins in een geschiedenisles hoort

"Je léért effectief iets uit deze Discovery Tour."

do 22/02/2018
Ronald
0 reacties

Voor de zopas gelanceerde Discovery Tour-uitbreiding van Assassin's Creed: Origins knikkerde Ubisoft Montréal alle gameplay uit de game, en stak het een serie virtuele rondleidingen in de plaats. Het maakt de game precies op maat om hem te gebruiken in de geschiedenisles, want het wordt maar eens tijd dat leerkrachten geschiedenis een beetje met hun tijd leren meegaan.

Ben je een middelbare scholier die bij iedere geschiedenisles tegen de slaap vecht? Of misschien een leerkracht die op zoek is naar manieren om die rotverwende krengen van leerlingen, met de aandachtsspanne van een fruitvlieg, toch nog wat interesse in geschiedenis bij te brengen? Voor beide groepen is er redding onderweg via Discovery Tour, een gratis uitbreiding bij Assassin's Creed: Origins, waarin je het oude Egypte dat het decor vormde voor deze epische retour en forme van de langlopende gamereeks op een iets vrijblijvendere en - jazeker - leerrijkere manier kunt doorkruisen. Hier zijn vijf redenen waarom deze expansie, die de gameplay van de titel vervangt door een reeks virtuele rondleidingen over onder meer sfinxen, piramides, pottenbakkerij en wijnteelt in het oude Egypte, zijn plaats verdient in een beetje geschiedenisles.

(Alleen vond de maker het nodig om blote borsten en geslachtsdelen in bepaalde Griekse beelden die het decor sieren, ook al werden ze in de oudheid als doodnormaal beschouwd, weg te censureren. De nieuwe preutsheid die onze tijden geselt: ach, niet ook gij, Ubisoft!)

1. Er werkten liefst vijf historici aan mee

De belangrijkste bedoeling achter Discovery Tour is om het doorgedreven historisch onderzoek dat in de ontwikkeling van de game werd gestoken wat beter te doen renderen. "Dit is iets wat we al enige tijd op het oog hadden", zegt Ambre Lizurey, producer van de Discovery Tour. Bij iedere aflevering van Assassin's Creed haalt Ubisoft Montréal, de primaire studio waar games uit de serie worden gemaakt, een stel historici binnen die op basis van geschiedkundige bronnen als oude kaarten en prenten de nodige research verrichten, zodat de makers een goeie basis hebben om de decors en modellen in elkaar te steken.

Aan Assassin's Creed: Origins werkten zo bijvoorbeeld vijf Egyptologen mee. "Maar iedereen in het team, van leveldesigners tot 3D-modellers, heeft research gedaan", zegt Lizurey. "Ondanks al dat werk is een deel van hetgene wat je ziet in de game gebaseerd op interpretatie: je vindt niet altijd precies wat je zoekt met de geschiedkundige bronnen die voorhanden zijn. Maar waar er eigen interpretaties in het spel zijn bij de Discovery Tour-rondleidingen komt er een Ubisoft-logo boven, zodat je als bezoeker het verschil kunt maken."

2. Er zitten gebouwen in die niet meer bestaan

De bibliotheek van Alexandrië, net als de Egyptische stad zelf opgericht door de Macedonische heerser Alexander De Grote, werd in het begin van onze tijdrekening verwoest door Romeinen, christelijke monniken of Arabische overheersers - de historische bronnen spreken elkaar tegen. Maar een béétje geschiedenisleerkracht ziet in Assassin's Creed: Origins meteen de gouden kans om zijn leerlingen effectief in die bibliotheek te laten rondlopen, die op basis van het zonet genoemde, gedegen historisch onderzoek digitaal werd heropgebouwd door de makers van de game. En waarin er nu dus ook virtuele rondleidingen werden ingebouwd.

3. Er zitten 75 rondleidingen in

Liefst vijfenzeventig korte 'lessen', over onderwerpen als de bouw van verscheidene piramides en de sfinx van Gizeh, het dagelijkse leven in Egypte, het mummificatieproces en de manier waarop de Egyptenaren bier brouwden, zitten in Discovery Tour. En die zijn speciaal op maat gemaakt voor een geschiedenisles, zegt Lizurey. "Aanvankelijk hadden we inhoud in onze virtuele rondleidingen gestopt die hen twintig minuten tot een uur per stuk deden duren. Veel te lang om in een les te integreren, en ook veel te uitgebreid voor spelers die er iets aan willen hebben. Daarom hebben we alles wat ingekort: de langste rondleiding duurt nu een minuut of twintig."

4. Het gaat niet alleen over Egypte

Assassin's Creed: Origins speelt zich af aan het einde van de Egyptische beschaving, rond het jaar 50 voor onze tijdrekening. Egypte was toen allang het oude Egypte niet meer: het land zat al driehonderd jaar onder de plak van de Ptolemaën, een groep Griekse heersers die het land hadden geërfd na het uiteenvallen van het rijk van Alexander de Grote. Die leiders regeerden vanuit 'nieuwe' steden als Alexandrië, dat met veertien rondleidingen goed vertegenwoordigd is in Discovery Tour.

Maar het gaat nog verder: het Egypte van 50 VC toont een soort staalkaart van de hele Oudheid, want ook het Romeinse rijk was op dat moment aan een grote expansie bezig, en greep tijdens de periode waarin het verhaal van Origins zich afspeelt de macht. Ook de Romeinen komen dus uitgebreid aan bod in Discovery Tour.

5. Je leert bijna zoveel als van een gewone geschiedenisles

En hier is nog een belangrijke: je léért effectief iets uit het spelen van Discovery Tour. Ubisoft liet daar zelfs onderzoek naar uitvoeren: onderzoekers van de universiteit van Montréal lieten twintig scholieren in een nabije middelbare school een rondleiding in de bibliotheek van Alexandrië spelen, terwijl nog eens twintig andere dezelfde inhoud kregen via een doodgewone, saaie, gedoceerde les.

Daarna werden de twee groepen aan een korte test onderworpen over het onderwerp. De groep die de gewone les had ondergaan, scoorde gemiddeld 53 procent op die test. Degenen die de game hadden gespeeld, haalden een lagere score: een gemiddelde van slechts 41 procent. Maar dat vonden de makers van Discovery Tour niet zo erg. "We claimen natuurlijk niet dat de game een leerkracht kan vervangen", zegt Lizurey. "Maar je leert er wel degelijk iets uit."