Vijf dingen die je moet weten over eSports en geld

do 11/01/2018
Ronald
0 reacties

Wat schuift dat, die eSports? Wat zal het binnen enkele jaren schuiven? Hoé brengt dat precies geld op? En wie houdt er zich mee bezig? De prangendste vragen over eSports en hun financiële impact beantwoord.

1. De miljarden stapelen zich (langzaam) op

Op dit moment, zegt het Franse onderzoeksbureau iDate, zijn eSports zo'n 850 miljoen euro per jaar waard, in een amalgaam van sponsorgelden, mediarechten, reclameuitgaven, bezoekerstickets en andere inkomsten. Dat is nog niet zo vetjes, binnen een videogame-industrie wier gezamenlijke omzet dit jaar wellicht over de kaap van de honderd miljard euro zal gaan. Maar deze jaren zijn die van de grote explosie, denkt iDate: tegen eind 2021 zullen wereldwijde eSports-inkomsten al gestegen zijn naar een bedrag ten noorden van 3 miljard euro, en tegen 2030 moet die wereldwijde eSports-omzet al naar meer dan 10 miljard euro per jaar zijn gegaan.

Op dit moment, zegt het Franse onderzoeksbureau iDate, zijn eSports zo'n 850 miljoen euro per jaar waard

2. Gamebedrijven willen zelf een deel van de koek

Met investeringen als de Blizzard Arena en initiatieven als de Overwatch League trekt met name Blizzard Entertainment, de maker en rechtenhouder van populaire eSports-games als StarCraft II, Heroes of the Storm, Hearthstone en natuurlijk Overwatch, de deken van de elektronische sport nogal heftig naar zichzelf toe. Ook andere gamebedrijven wier titels competitief worden gespeeld, zoals Electronic Arts (Battlefield 1, Fifa), Sony PlayStation (dat grote eSports-ambities heeft met racegames Gran Turismo Sport) en Valve (DotA 2), organiseren zelf de belangrijkste competities voor hun games, zodat een deel van de pot die erdoor wordt verzameld ook naar hen vloeit.

3. Maar het is al véél groter dan hen

De waarheid is tegelijkertijd dat eSports nu al groter is dan de gamebedrijven zelf, en dat wellicht ook zo zal blijven. De eSports-gemeenschap creëert zijn eigen wetten en bedrijfsmodellen, waarop de gameuitgevers geen greep hebben. Gokken op eSports-competities, bijvoorbeeld, is volgens iDate een groeipool in de inkomsten van competitief gamen. Naarmate die inkomsten stijgen trekken de uitgevers achter de games wel een hogere en hogere licentiepot op, maar de bulk van de inkomsten uit gokken - tegen 2021 op 930 miljoen euro geschat, of bijna een derde van de totale eSports-omzet die in dat jaar zal worden gegenereerd - zal naar gokbedrijven gaan. Ook durfkapitaalbedrijven en sportconglomeraten storten zich op competitief gamen.

De waarheid is tegelijkertijd dat eSports nu al groter is dan de gamebedrijven zelf, en dat wellicht ook zo zal blijven.

4. Het is vooral een millennial-ding

Het onlinepubliek dat af en toe naar een eSports-match kijkt is ondertussen gestegen naar 260 miljoen aardbewoners, zegt iDate: een verdubbeling ten opzichte van 2014. De meerderheid daarvan - 85 procent - is mannelijk. Maar belangrijker is dat zowat de helft ervan in de leeftijdsgroep der millennials zit, twintigers en jonge dertigers dus. En jonger: 60 procent van het eSports-publiek zit in een leeftijdscategorie tussen 13 en 24, waartussen ook al telgen van de Y-generatie zitten, de opvolgers van de millennials. Een bindende factor is dat die twee generaties uit zogeheten 'digital natives' bestaan: ze zijn opgegroeid met het internet en interactieve media, en hebben zelfs nooit de tijd geweten dat die niét hebben bestaan. Daardoor nemen videogames een belangrijke plaats in hun cultuur in.

5. Het wordt (zachtjesaan) mainstream

We kennen allemaal de verhalen van de Zuid-Koreaanse televisiestations waarop alleen maar eSports-wedstrijden worden gespeeld. En we gingen ervan uit dat zoiets alleen maar kon in het gekke Korea. Fout! Westerse televisiebedrijven gooien zich vandaag als gek op het eSports-fenomeen, en beginnen meer en meer zendtijd toe te kennen aan de uitzending van toernooien. In de Verenigde Staten zijn sportzender ESPN en jongerenkanalen Disney XD en CW er allang niet meer vies van, en in Europa waagt de Britse BBC zich er al aan.

Westerse televisiebedrijven gooien zich vandaag als gek op het eSports-fenomeen.