Uncharted 4: A Thief's End

De multiplayer onder de loep

di 31/05/2016
Joeri
0 reacties

Uit onze review van Uncharted 4: A Thief’s End kan je concluderen dat de game garant staat voor een fantastische single player-ervaring. De nieuwste van Naughty Dog heeft met een multiplayer-modus echter nog meer aan boord, maar door de beperkte speeltijd voor het embargo, moesten we jullie onze impressie schuldig blijven. Tot nu, want we vielen afgelopen weken wat mede-9livers lastig om ons team te vullen en online wat keet te schoppen. Wat we daarvan vonden, lees je in deze impressie.

Uncharted 4: A Thief’s End verbaasde ons, net zoals de voorgangers, op heel wat vlakken. En hoewel deel 2 en 3 ook al een multiplayer-modus bevatten, bleven we daar nooit lang bij plakken. Of het vierde deel het over een andere boeg gooit en ons langer aan het televisiescherm weet te houden, kom je nu te weten. Het is alleszins de bedoeling van ontwikkelstudio Naughty Dog om Uncharted 4 wat langer bij ons te houden, want nog voor de release van het spel maakte de studio bekend dat het de multiplayer voor minstens een jaar regelmatig van nieuwe content gaat voorzien. Daarnaast worden twee grote uitbreidingen verwacht voor degenen die de Season Pass in huis halen.

Online knallen

Als je beslist om online aan de slag te gaan, moet je eerst een korte tutorial doorlopen. Hierbij leer je erg snel de basis kennen van de online modi, waarna je direct kunt beginnen. Wij gingen echter eerst aan de slag met de diverse Trials vooraleer ons op het online strijdveld te begeven, want hierin wordt elk aspect wat dieper uitgelegd. En hoewel je met vier modi geen overaanbod aan modi in Uncharted 4: A Thief’s End moet verwachten, heeft de game wel heel wat in huis dat iets meer uitleg vraagt. Zo heb je onder andere enkele speciallekes als sidekicks en mysticals, waarover later meer.

Als nieuwe speler word je verplicht om eerst enkele Team Deathmatch-games te spelen voor beginners. Pas na enkele uitgespeelde matchen, kan je de rest van de modi verkennen. Als eerste hebben we het erg bekend in de oren klinkende Team Deathmatch. In deze modus strijd je met teams van maximum vijf leden tegen een ander team. Het doel is hier uiteraard om zoveel mogelijk dodelijke slachtoffers te maken tot een bepaald puntensaldo is bereikt. Naast het gewone Team Deathmatch is er ook een ranked-modus, waar normaal gezien spelers zitten die meer vaardigheden hebben.

Veroveren en plunderen

De tweede modus is Command, vergelijkbaar met Domination uit tal van andere games. Op de map staan drie zones die je met je team van maximum vijf spelers dient te veroveren om punten te scoren. Hoe meer veroverde zones, hoe sneller de punten zich opstapelen. De beste strategie hierbij is om slechts één persoon het punt dichtstbij te laten veroveren, terwijl de overige vier mensen zich naar punt B begeven. Je hebt dan al een kleine voorsprong en als je team zich dan focust op die twee punten en het derde laat voor wat het is, is de overwinning redelijk snel binnen.

De laatste modus is Plunder, want ons aan Capture the Flag doet denken. Ergens op de map spawnt een Idol en dat object moet je naar jouw kist brengen. Voor het andere team geldt uiteraard hetzelfde doel. Het verschil met de andere modi is dat je in Plunder slechts met twee groepen van vier aan de slag kan. Zit je dus in een party met in totaal vijf mensen en wil je alle modi eens proberen, dan mag je het Plunder-gebeuren op je buik schrijven.

Geld moet rollen

De modi zijn beperkt, maar in tegenstelling tot tal van andere shooters zorgt Naugty Dog voor wat speciallekes. Zo kan je in alle modi wat externe hulp inschakelen. Daarvoor moet je eerst genoeg Relics verzamelen die je verdient door KO’s en kills te halen, maar ook door diamanten op te rapen. Sidekicks zijn er één van. Deze NPC’s kunnen voor een ommekeer zorgen in het online gebeuren. Zo neemt de Brute, gehuld in heavy armor, het vijandige team met een machinegeweer onder vuur, terwijl de Savior teamleden geneest en je van extra munitie voorziet. De Sniper doet dan weer wat je ervan verwacht. Je zet hem neer op een plek en de vijandige troepen die zijn gezichtsveld passeren, neemt hij onder vuur met zijn langeafstandsgeweer. De laatste sidekick is de Hunter, een hulpje dat opereert ‘in de schaduw’. Deze NPC gaat op zoek naar de tegenstanders om hen voor even vast te houden, waardoor je die bepaalde vijand gemakkelijk onder vuur kan nemen.

Naast de sidekicks kan je je Relics ook spenderen aan mysticals. Deze objecten zorgen voor een wat mysterieus aspect. Zo kan je met de Spirit of the Djinn jezelf veranderen in een vurig personage om te teleporteren. Een nadeel bij het gebruik hiervan is dat je geen cover kan gebruiken. Wrath of El Dorado wordt veel gebruikt in Command om een bepaald gebied te verdedigen, want de totem vuurt bollen af naar tegenstanders. Er zijn echter ook ondersteunende mysticals, zoals Cintamani Stones. Hiermee kan je in een bepaalde zone alle neergehaalde teamleden onmiddellijk reviven. Verstandig gebruik van zowel de sidekicks als mysticals kunnen het verschil betekenen tussen winst en verlies, al blijven goede teamleden uiteraard het belangrijkste. En echt geld wil laten rollen, kan Uncharted Points aanschaffen. Hiermee kan je cosmetische dingen aanschaffen, zoals outfits en wapenskins.

Samenwerken

Voor alle modi geldt eigenlijk dezelfde regel: samenwerken is een erg belangrijk onderdeel op weg naar winst en het gebruik van cover is geen overbodige luxe. Daarnaast is het verstandig om af en toe een ondersteunende rol te spelen in plaats van Rambo-gewijs op je tegenstanders af te lopen. Vooral bij Plunder maakt dat een verschil, want degene die het object in zijn handen vast heeft loopt een pak trager en kan enkel met zijn secundair wapen schieten, waardoor hij een pak kwetsbaarder is. Veel meer strategieën heb je voor de Uncharted 4-multiplayer niet nodig, maar laat dat de pret niet bederven. Of de modi je echter lang bezig zullen houden, is nog maar de vraag. Want wij moeten eerlijk bekennen dat de disc al in z’n doosje in de kast zit.

Wie weet haalt de ontwikkelstudio ons over enkele weken/maanden over, want dan laten ze nieuwe content op ons los. Zo mogen we deze zomer nieuwe maps verwachten, maar ook extra wapens, een nieuwe modus, nieuwe skins en meer. En dat gaat zo door, want ook in de herfst, winter en lente van volgend jaar zal regelmatig nieuwe content worden toegevoegd. Wij zijn vooral benieuwd naar de co-op modus, al moeten we daarvoor nog geduld uitoefenen tot komende herfst.

Wij gingen voor even erg intensief aan de slag met de multiplayer van Uncharted 4: A Thief’s End, maar erg lang hebben we het niet volgehouden. De multiplayer is allesbehalve slecht, maar wel beperkt. Er zijn maar acht maps en vier modi, al voegen de sidekicks en Mysticals een leuk element toe. Wij zijn nog altijd grotere fan van de The Last of Us-multiplayer. We moeten dan maar wachten op The Last of Us 2 zeker?