Total War: Three Kingdoms - Eight Princes DLC

"9 euro is niet te veel voor deze DLC, maar..."

ma 19/08/2019
Michael
0 reacties

We schrijven 291 na Christus. De tumultueuze beginjaren van de Three Kingdoms‑evenementen liggen achter ons, maar de schaakmatsituatie waarin de oorlog zich bevindt, is geen garantie op rust. De macht is in drieën verdeeld, maar voor hoe lang nog? Een korte heropflakkering van de vrede binnen de Jin-dynastie lijkt verleden tijd, en iedereen hunkert naar de absolute, onbetwiste macht. Elke prins ziet zichzelf als de toekomstige alleenheerser, maar daarvoor moeten ze wel de keizer passeren.

Honderd jaar. Zolang zijn de gebeurtenissen uit het originele spel geleden. De belangrijkste prinsen uit de dynastie krijgen een hoofdrol, want elk leiden ze een eigen factie die hoopt de macht te verkrijgen. Deze acht uitverkorenen, de titel van de DLC zou bij deze duidelijk moeten zijn, gaan elk op een unieke manier te werk en daardoor kan je de Eight Princes DLC op verschillende manieren ervaren. Je kan jezelf opwerken van absolute nietsnut tot een Imperial Prince, en dan is het maar de vraag hoe je met die verworven macht omgaat. Werp je de huidige keizer van de troon, of steun je hem in zijn problematische situatie aangezien er nog andere prinsen hetzelfde idee kunnen hebben?

Alignment System

Ik val graag met de deur in huis: moesten SEGA en The Creative Assembly meer dan 9 euro voor deze DLC vragen, dan zou ik jullie ten zeerste afraden om Eight Princes aan je Steam-catalogus toe te voegen. Voor minder dan 10 euro krijg je echter wel één heel innovatieve feature voorgeschoteld, maar dan ook effectief maar één, geen twee. Het zogenaamde Alignment System verandert de manier waarop je beslissingen neemt, en het effect ervan, terwijl er zo ook wat meer eenvoud wordt gecreëerd waar vooral nieuwe spelers de ontwikkelstudio dankbaar zullen zijn.

Het Alignment System redt deze DLC.

Het systeem bestaat uit vier pilaren, die evenredig aan bod komen aan de hand van evenementen waarbinnen je beslissingen moet nemen. Wealth, Spirit, Might en Mind; die vier primaire behoeftes heb je als prins nodig om je factie te goeder trouw te kunnen leiden. Telkens er zich een dilemma aanbiedt, weet je dus op voorhand dat je beslissing gevolgen zal hebben. Wealth zal je wat extra inkomsten opleveren, Spirit maakt de grond net dat tikkeltje vruchtbaarder, het is allemaal erg logisch. Die keuzes die je maakt reiken ook verder, want de keizer volgt je bewegingen op de voet. Zoals reeds aangehaald is het mogelijk om een coup te plegen om zo aan de macht te geraken, maar mits de juiste Alignments te prioriteren kan je ook als linkerhand van iemand aan de macht functioneren.

Niet uniek

Het jammere aan dit alles? Enerzijds zijn alle prinsen 100 % uniek, maar anderzijds werden ze wel uitgewerkt gebaseerd op de Warlords uit het basisspel. Acht unieke verhaallijnen lijkt zo meer dan wat je er effectief als ‘nieuwe ervaring’ uithaalt. Het voelt herkenbaar aan, ondanks de moeite die ontwikkelstudio The Creative Assembly heeft gedaan om bijvoorbeeld kakelversie gebouwen, vechteenheden en diplomatieke opties toe te voegen.

Ik herhaal mezelf dus heel erg graag: 9 euro is niet te veel voor deze DLC, maar meer had SEGA er echt niet voor mogen vragen. De acht prinsen voelen uniek aan, maar wie Three Kingdoms als basisspel veel heeft gespeeld, zal de gelijkenissen met de Warlords onmiddellijk doorgronden. Heb je met andere woorden zin om naar het oude China terug te keren, dan kan je dat zeker doen, maar verwacht geen ongelooflijke innovaties.