Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2

Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2

9lives sprak met het team achter Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2

Een van de dingen die ik me nog het meest kan herinneren uit die eerste Tony Hawk-games waren die faceplants. Met dat droge geluid waardoor je zelfs na de 100ste keer nog met licht samengeknepen ogen, net niet van je scherm wegkeek. Er was natuurlijk die soundtrack, en die kick als ‘het plots allemaal lukte’, die soms hoge moeilijkheidsgraad en vooral hoe cool die game er voor zijn tijd niet uitzag. Dit is nog eens een remaster waar ik blij van word en dus reden genoeg om Simon Ebejer, studiohoofd van Vicarious Visions, even een belletje te geven.

9lives: Wat was volgens jou de reden voor het overweldigende succes van die eerste Tony Hawk’s Pro Skater games, nu meer dan 20 jaar geleden?

Simon Ebejer: “Ik denk dat het een samenloop van verschillende factoren was. Van hard werken en toeval. Zo was het een voor die tijd technisch en visueel baanbrekende game met een besturing die volgens velen vandaag nog altijd niet verbeterd is. En er was de figuur van Tony Hawk, de beste skater van zijn tijd, die toen net ook nog eens de eerste recordbrekende en lang onhaalbaar geachte 900° landde." 

9lives: Herinner jij je nog het moment dat de game je te pakken kreeg?

Simon Ebejer: “Absoluut. Ik was zelf niet echt een skater. Of liever: ik was er lang niet zo goed in als mijn vrienden. Dus toen ik de eerste keer in de game de manual echt onder de knie kreeg en daarna mijn eerste bescheiden combo … dat was een gevoel dat zich toen met weinig andere games liet vergelijken”.

 

9lives: Het regent de laatste jaren remakes en remasters. Waarom duurde het zo lang voor deze zo voor de hand liggende kandidaat?

Simon Ebejer: “Ik weet het. Ik weet het. De fans vragen er al heel lang naar. Maar we durfden er niet aan te beginnen voor we zeker wisten dat we hun verwachtingen echt zouden kunnen inlossen. Je moet voorzichtig zijn met games waar velen zo emotioneel over zijn. Tegelijkertijd zijn de jaren ’90 vandaag hipper dan ooit en is het daarom wel precies het juiste moment”. 

We blijven heel trouw aan het origineel met, heel belangrijk, die originele besturing.

9lives: Aan de ene kant wil de nagenoeg obsessieve fan van het eerste uur een game die zo trouw mogelijk aan het origineel blijft.  Aan de andere kant zijn nieuwe generaties spelers die andere verwachtingen hebben. Hoe kwamen jullie uit die evenwichtsoefening?

Simon Ebejer: “Die veteranen mogen op beide oren slapen, we blijven heel trouw aan het origineel met, heel belangrijk, die originele besturing. Maar er is nu wel een tutorial, er zijn meer opties om online te spelen en een enorm verbeterde ‘creëer je eigen skatepark’-modus die je kan delen met anderen.  De enige echte veranderingen in gameplay zijn wat we ‘quality of life-verbeteringen’ noemen. Zo hebben we die evenwichtsmeter die pas in latere afleveringen van de serie opdook, naar deze geremasterde versies van de eerste twee games gebracht. Wat spelers nu ook helpt is dat ze uit de nu veel betere animaties kunnen zien hoe goed of wankel ze op hun plank staan”.

 

9lives: De Tony Hawk’s Pro Skater-games brachten de skatecultuur toen naar een publiek dat daar vooraf weinig raakpunten mee had. Denk je dat deze remasters die truc nog eens over kunnen doen?

Simon Ebejer: “Ik zie geen reden waarom niet. Skateboarding zit momenteel weer in de lift. Het had dit jaar zelfs zijn debuut gemaakt op de Olympische Spelen. De belangstelling voor zowel het skaten zelf als de lifestyle is groot genoeg”. 

9lives: De game introduceerde miljoenen spelers aan muziek van buiten hun comfortzone. Weet je nog waarom er voor die nu iconische, weinig voor de hand liggende soundtrack gekozen werd en of die in de remaster opnieuw present geeft.

Simon Ebejer: “De songs en bands op die soundtrack waren gewoonweg waar Tony Hawk en zijn vrienden toen naar luisterden. Ik geef toe dat het een eclectische en gedurfde mix was, maar ik lees en hoor nog vaak van mensen die wanneer ze jaren later zo’n nummer horen, hen dat onmiddellijk aan de game doet denken. We vonden het dan ook belangrijk om zoveel mogelijk van die songs opnieuw op de soundtrack te krijgen en daar zijn we grotendeels in geslaagd. Waar het niet lukte ging het om rechten die nu, twintig jaar later, in dispuut liggen, of waarvan de eigenaar niet op te sporen valt. 

Oh ja, en we hebben split-screen multiplayer.

9lives: Wat mogen we inhoudelijk verwachten? Een 1 op 1 remaster of eentje met extra’s?

Simon Ebejer: “Je krijgt alle skaters en alle 19 levels uit die eerste twee iconische games. Je kan die een voor een afwerken zoals je dat in de originele game deed. Maar je kan ook tussen de twee switchen met behoudt van alles wat je ondertussen ontgrendeld of geüpgraded hebt. Oh ja, en we hebben split-screen multiplayer”.

 

9lives: Ik had het genoegen om destijds Tony Hawk een paar keer te interviewen. Toen was hij heel sterk betrokken bij de ontwikkeling van de game. Was hij dat ook bij deze remaster?

Simon Ebejer: “Oh, neem gerust van me aan dat hij opnieuw heel betrokken was. Hij gaf continu feedback op elke versie die we hem toonden. Het is en blijft ‘zijn’ game en het was voor ons heel belangrijk dat hij er gelukkig mee is”. 

Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2 verschijnt op 4 september voor PS4, Xbox One en pc.

 

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments