Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure

LittleBigPlanet-figuur Sackboy is voor Sony PlayStation het dichtste wat ze hebben bij een Mario-achtige totemfiguur. Zijn terugkeer naar het scherm was dus langverwacht, en zelfs flink over tijd. Maar met Sackboy: A Big Adventure, een PlayStation 5-lanceringstitel, mag hij wel voor ’t eerst helemaal op zichzelf schitteren.

Zes jaar hebben we ‘m voor het laatst gezien in een videogame. Waarom was dit dus precies het juiste moment om Sackboy terug naar de PlayStation-consoles te brengen, dat juten opdondertje uit de LittleBigPlanet-gamereeks? “We waren al een hele tijd aan deze game bezig”, zegt designer Ned Waterhouse van Sumo Digital, de Britse studio die de game aan het klaarstomen is voor release op PlayStation 5 (én PlayStation 4). “Vier jaar geleden zijn we naar Sony gestapt, met een nieuw plan voor Sackboy nadat we LittleBigPlanet 3 voor hen hadden gemaakt. We zijn grote fans van dit personage, én van platformers. Dus stelden we voor: wat als we nu eens rond Sackboy de beste platformer maken die in ons zit? Met een goeie co-op-ervaring en in 3D. We hebben er in alle stilte aan gewerkt, en toen Sony er een goeie titel in zag voor de lancering van de PlayStation 5 vonden we dat ook de perfecte timing.”

 

Nieuwe richting

Sackboy: A Big Adventure brengt je naar Craftworld, de wereld waar Sackboy en zijn soortgenoten thuis zijn. Alles is daar peis en vree totdat slechterik Vex opduikt en met zijn helse machine, de Topsy-Turver, dat hele wereldje overhoop gooit. Hij maakt alle Sackfolk tot slaaf, maar is er eentje vergeten: Sackboy moet zijn volk redden door de confrontatie aan te gaan met Vex en diens aanhangers.

“Het is een nieuwe richting die we inslaan voor Sackboy”, zegt Waterhouse. “LittleBigPlanet draaide rond creëren, spelen en delen. Voor A Big Adventure hebben we alleen maar de focus gelegd op het spelen. Het LittleBigPlanet-dna zit er nog altijd in. Het schuilt onder meer in de esthetiek van de game: de wereld ziet eruit alsof hij in elkaar is geknutseld. Je zult veel bekende bewegingen uit de LittleBigPlanet-games zien passeren in A Big Adventure. We doen een paar interessante dingen met muziek in de game. En er zit, net als in LittleBigPlanet, ook een flinke dosis Britse humor in. Een vleugje surrealisme, een scheutje Monty Python, dat is nooit ver weg in onze game.”

 

Eigen Super Mario

Als ik niet beter wist, zeg ik tegen Waterhouse, zou ik denken dat ze Sackboy met A Big Adventure willen bombarderen tot PlayStations Super Mario, een eigen totemfiguur die in dit soort toegankelijke platformgames opduikt. “Sackboy is natuurlijk een PlayStation-icoon, een enorm aimabel personage”, geeft hij toe. “Maar het is nooit onze bedoeling geweest om er een Super Mario-concurrent van te maken. De richting die we met deze game zijn ingeslagen is een heel andere.”

Waar A Big Adventure verschilt van andere 3D-platformers, zegt Waterhouse, is in de besturing. “Die valt heel makkelijk op te pikken, maar er zit ook veel diepte en nuance in. En ook: heel veel variatie in gameplay. Onze ambitie voor deze game is dat ieder level uniek moet aanvoelen: een nieuw decor, maar bijvoorbeeld evengoed een nieuwe spelmechaniek die erin wordt geïntroduceerd, een nieuw perspectief, enzovoort. Ook de multiplayerervaring zal flink uit de band springen van wat je al dacht te kennen in een platformgame. Je kunt het hele avontuur spelen met één tot vier spelers tegelijk, maar we hebben ook content die exclusief voor co-op bestemd is. De sprong tussen single-player en multiplayer is ook bijna onmerkbaar: alles is drop in/drop out, zowel in je eigen luie stoel als online. We gaven de figuren ook speciale bewegingen mee, zodat ze een chaotische, slapstick-achtige, een beetje stoute co-op-ervaring opleveren.”

 

Bibber in de vingers

Natuurlijk is Sackboy: A Big Adventure een cartooneske game, maar dat wil niet zeggen dat hij niet de mogelijkheden van de PS5 zal laten zien. Die schuilen ook niet alleen maar in de grafische kracht, stelt Waterhouse. “Wie de PlayStation 4-versie koopt, zal nog steeds een uitstekende platformgame krijgen. Maar de PS5-versie is natuurlijk een krachtigere console met een paar extra features waar we nieuwe dingen mee hebben kunnen doen. Levels laden supersnel, en er is 3D-audio. De nieuwe DualSense-controller heeft nu ook ‘haptics’, heel accurate force feedback. Dat gaf ons de mogelijkheid om de handgemaakte esthetiek van Craftworld door te zetten naar de besturing. Wanneer je Sackboy bestuurt in de game, krijg je het gevoel van de materialen waaruit het decor is gemaakt in je vingers. Dat geeft een extra laag immersie: de speler zal een sterkere connectie met Sackboy voelen. Het was voor ons iets compleet nieuws, iets waarover we vaak gebrainstormd hebben: hoe voelt het precies om over een houten plank te glijden, of te botsen op een ballon, en dat dan om te zetten in servobewegingen van een controller. We hadden daar nog geen enkel referentiekader voor.”

 

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments