Rainbow Six Siege Year 4 - Operation Shifting Tides

"Dodelijke griet en saaie Piet"

zo 10/11/2019
Praga
0 reacties

Vier jaar geleden verscheen Rainbow Six Siege, Ubisofts tactical shooter waarin terroristen het in diverse scenario’s moesten opnemen tegen antiterreureenheden en vice versa. Na een twijfelachtige start en diverse problemen begon de sputterende motor echter op toeren te komen, en nu met de start van Season 4: Shifting Tides draait de game op volle toeren.

Ik mocht deze week in het Belgisch kantoor van Ubisoft in avant première een drietal uurtjes aan de slag met deze fonkelnieuwe content. Ik geef eerlijk toe, voor mij was het een eerste kennismaking met Rainbow Six Siege. Maar geloof me, na de vier uurtjes die ik met Season 4 mocht doorbrengen stel ik me elke minuut de vraag waarom ik Siege niet eerder ben beginnen spelen. Het is verdekke vree plezant…

Dodelijke griet die Kali

Uiteraard introduceert Season 4 ook weer heel wat nieuwe content. Beginnen doe ik met Kali, een nieuwe vrouwelijke offensieve operator afkomstig uit India. Kali is een vrouw met ballen en een fenomenaal bolt-action sniper rifle (CSRX300 voor de kenners), voorzien van een 5x en 12x vizier. Daarbovenop is dat wapen ook nog eens voorzien van een explosief gadget, waarmee ze gaten zo groot als een bowling ball door houten wanden, niet versterkte muren, barricades en als het even tegenzit ook jouw lijf knalt. Iets wat ik meerdere keren aan den lijve heb mogen ondervinden. Maar het kan nog straffer. Sta je met zijn drieën op een rijtje de polonaise te dansen dan krijgen zowel jij als je twee teamleden er een extra oog bij. 

Versterkte muren en luiken kan ze niet doorboren, maar zoals gezegd heeft ze nog dat explosieve gadget op haar geweer zitten, namelijk LV Explosieve speren. Deze blijven letterlijk steken in breekbare muren en versterkte oppervlaktes, waarna ze ontploffen. Niet aan de ene kant van de muur maar langs beide kanten. Gelukkig had ik dat zelf snel door tijdens de speelsessie en liet ik al die luiken, houten wanden, versterkte schilden, prikkeldraad en muren voor wat ze waren en verstopte ik me (ik bedoel nam ik een tactische positie in) achter de frigo, of een arcadekast.

Een dame om mee rekening te houden dus, behalve als je er zelf mee speelt want dan kan ze lelijk uithalen en huishouden onder je tegenstanders. Persoonlijk vond ik ze wel iets te overpowered maar dat zal de community zelf wel uitmaken vermoed ik eens Season 4 gereleaset is.

Ferme griet maar onderschat ze niet...

Wamai de granaatmagneet

Daarnaast is er Wamai, een defensief heerschap, afkomstig uit Kenya. Hij beschikt over een magnetisch gadget waarmee hij de granaten van de aanvallers de vreemdste dingen mee laat doen, vooral de dingen waar die tegenstanders zelf niet op rekenen. Met dat gadget kan hij projectielen zoals granaten van hun koers doen afwijken, en zodoende doen ontploffen in de smoel van die tegenstanders. Vervelend als je het mij vraagt. Toch als je het slim aanpakt...

Dat gadget dat luistert naar de naam, hou u vast, Magnetic Neutralizing Electronic Targeting System, smijt je gewoon naar eender welk oppervlak waaraan het zich dan vasthecht, waarna het gaat reageren op de projectielen van de tegenstander die in de buurt komen. Het zal die projectielen, die echter nog steeds ontploffen, aantrekken en doen afgaan maar wel waar en wanneer jij dat wilt. Persoonlijk smeet ik die in de bomruimte tegen het plafond of net voor de ingang waar de bom stond. 

Op die manier trachtte ik dan de (flits)granaten van de tegenstander te doen afgaan voor ze mijn team schade konden berokkenen. Of, met wat geluk, in het gezicht(sveld) van de attackers. Uiteraard kan de vijand die magneten kapotschieten als hij ze ziet hangen. Ik hoefde me ook geen zorgen te maken dat ik zonder kwam te zitten want ze worden tijdens de sessie regelmatig aangevuld. Echter niet in overvloed zodat ik nog steeds moest nadenken waar/wanneer ik ze zou werpen.

Wamai de wandelende MAG-net.

 

Theme Park Reworked

De nieuwe (of moeten we zeggen gerecycleerde) map, Theme Park Reworked, vierde zijn debuut twee jaar geleden bij Operation Blood Orchid. Maar omdat Ubisoft meer dynamiek naar deze map wilde brengen en het campen wilde aanpakken vond de studio het tijd voor een make-over. Dit zowel aan de buitenkant van de map als de binnenkant, en met als doel een beter overzicht te krijgen, betere/rechtere schietlijnen en een betere balans.

Zo werd het rail platform verwijderd en werden de linker- en rechterzijde dichter bij mekaar geplaatst. Ook werd er een nieuwe hoofdingang gecreëerd, namelijk de ruimte met de gong en werd de ingang langs de ruimte met de arcadekasten geblokkeerd. Klonk mij als Chinees in de oren omdat ik de map nog nooit gespeeld had, maar ik vermoed dat de kenners het nieuwe plaatje wel snappen. Ik vond alleszins als nieuwkomer meteen mijn weg op de map.

Nu ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echte sniperfan ben. Ik speel het spel liever offensief, als attacker met Sledge bijvoorbeeld, dan dat ik met een sniper binnenshuis aan de slag moet. Een sniper zal ik zel eerder gebruiken voor grote(re) outdoormappen of stedelijke mappen waar ze beter tot hun recht komen. In deze Thema Park, de enige map waar we op konden spelen, met zijn vele kleine ruimtes kwam Kali niet goed tot haar recht, en aangezien ik ook geen Quick Scoper ben...

Wamai op zich is best wel nuttig als je ermee kan omgaan, maar ik vind hem persoonlijk wat saai. Zelf koos ik als defender voor Doc, zo kon ik niet alleen mezelf maar ook mijn makkers healen. Voordeel is dat ik me, als Rainbow Six-n00b, op die wijze toch nuttig kon maken voor het team, en me zelf kon healen wanneer ik weer eens te ongeduldig werd en alsnog besloot op zoek te gaan naar wat actie.

Maar eerlijk is eerlijk! Ik heb me tijdens de speelsessie ontzettend geamuseerd, en bij het thuiskomen Apex én Fortnite van mijn PS4 gesmeten. Wanneer ik nu, tussendoor wat zin heb in multiplayer-actie dan zal dat met Siege zijn. Krijg je een dezer een flinke mep van een sloophamer in je gezicht of een stevige spuit in je lijf, dan zouden die wel eens van mij afkomstig kunnen zijn. U weze gewaarschuwd!