Nintendo Labo: VR Pakket

do 11/04/2019
KevinB
0 reacties

Het is ondertussen al bijna een jaar geleden dat Nintendo het innovatieve en verrassende Nintendo Labo op de mensheid losliet. In die tijd konden we aan de slag met een mixpakket, robotpakket en voertuigenpakket. Met deze nieuwe telg betreden we virtuele werelden op zijn Nintendo’s…

Het basisprincipe van dit vierde Labo-pakket is uiteraard hetzelfde. In ruil voor je centen haal je een grote doos in huis die gevuld is met een lading kartonnen panelen. Mooi verpakt in het apart doosje vinden we de glazen VR-lenzen terug. Deze zijn mooi beschermd en zitten voorgeïnstalleerd in een plastic kader. Dit kader zal je netjes inbouwen in de VR-bril die je als eerste zal moeten bouwen. In een sleuf voor de lenzen schuif je jouw Nintendo Switch waarna je de volledige bril in de verschillende toy-cons kan schuiven.

Over deze toy-cons vertel ik je later meer. Ik wil het eerst even hebben over de beeldkwaliteit. Aangezien de Switch over een scherm beschikt met een relatief lage resolutie (720p), is het logisch dat je niet de meest scherpe VR-ervaring moet verwachten. Maar door de kleurrijke en cartoony opzet van alle spellen, stoort het ontbreken van scherpte bijna nooit. Zeker niet voor het publiek waarvoor dit VR-pakket in de eerste plaats bestemd is. Toch is dit een belangrijk aandachtspunt dat de ‘serieuze’ gamers in het achterhoofd dienen te houden.

Uren bouw- en spelplezier

Net zoals bij de vorige Nintendo Labo-pakketten word je opnieuw perfect bij de hand genomen bij het bouwen van je verschillende kartonnen creaties of toy-con. De interactieve handleiding ziet er nog steeds hetzelfde uit en dat is maar goed ook. Want over het niveau van detail waarmee Nintendo deze handleidingen maakt, kan ik niets negatiefs vertellen. Gemiddeld zal je anderhalf uur tot twee uur zoet zijn om een toy-con in elkaar te boksen. Dat kan natuurlijk oplopen, maar aangezien ik al wat ervaring had met vorige pakketten, ging het toch redelijk vlot. In totaal moesten we vijf toy-cons bouwen, naast de standaard VR-bril:

- De Knaller is zonder twijfel de toy-con waaraan we het langs hebben gewerkt: net geen 3 uur. Door de vele kleine stukjes, bewegende delen, hendels en elastieken meteen ook de meest ingewikkelde van het pakket. Gelukkig was dit ook degene waar mijn kinderen het meest enthousiast waren. Mijn zoon van 6 ging dan ook helemaal op in het Invasiespel. Dit is een shooter-on-rails waarin je de loop van minitank moet sturen. Aan jou om te proberen om alle aliens te raken vooraleer je aan het einde van het level bent. Tussendoor word je ook nog geconfronteerd met gigantische bazen. Een topper was zeker de gigantische krab die best intimiderend over kwam in VR.

Daarnaast kan je ook aan de slag met een variant op het Hippo Hap-spel. Je neemt om de beurt controle over de knaller en door voedsel te schieten naar hongerige nijlpaarden moet je hen naar jouw kant van het speelveld lokken. Wie op het einde van het spel de meeste nijlpaarden aan zijn kan heeft staan, wint.

- Met het Fototoestel neemt de intensiviteit qua gameplay een stevige duik naar beneden. En dat mag je best letterlijk nemen want in Diepzeefotograaf is het jouw taak om de fauna en flora van de onderwaterwereld op de gevoelige plaat vast te leggen. Je kunt rond bewegen in de spelwereld door naar boven of naar beneden te kijken en inzoomen door aan de lens te draaien. Heerlijk ontspannend en hét spel om mensen kennis te laten maken met Virtual Reality.

Je kunt de dingen ook wat grappiger maken door dit spel te combineren met de duikbril die je kan bouwen. Met deze duikbril neemt de persoon die hem opheeft de controle over een vis die in beeld is van het fototoestel. Best schrikken de eerste keer, maar het is wel een leuke gimmick.

Naast de onderwaterwereld fotograferen, kan je ook als huisfotograaf aan de slag en Huispluis in zijn natuurlijke habitat aanschouwen. Klein nerddetail, maar waarom Nintendo hier geen Pokémon Snap-versie heeft ingestoken, is mij een groot raadsel.

- Met de Olifant waan je jezelf een echte kunstenaar en schud je de meest waanzinnige 3D-tekeningen uit je slurf. Nu ben ik niet meteen de meest begenadigde kunstenaar maar ik kan me voorstellen dat meer getalenteerde tekenaars hier mooie dingen kunnen mee maken.

Gelukkig vond ik wel mijn gading bij de knikkerbaan waarin ik onderdelen van een parcours moest verschuiven in de ruimte zodat een bal doorheen rode ringen valt of rolt. Dit vraagt wel het nodige ruimtelijk inzicht, maar het is meteen ook een goede stimulans om oplossingsgericht te denken.

- De Vogel is visueel zeker de meest grappige toy-con van het pakket. Op het eerste zicht lijk je jouw gezicht in het achterwerk van een vogel te steken. Maar eens voorbij die hilariteit ontdekte ik wel een ontzettend mooie en uitgebreide game in de vorm van Vogelvrij. Hier vloog ik rond in een vrij grote spelwereld op zoek naar eieren. Wanneer ik in de buurt kom, dan komen de eieren uit en krijg ik een opdracht van de kuikens. Zo moest ik bijvoorbeeld een bepaald aantal appels of vissen verzamelen. Eens die opdracht tot een goed einde gebracht veranderen de kuikens in mooie vogels en vergezellen ze je op je trektocht. In Trekvogel moest ik van checkpoint naar checkpoint vliegen voor de tijd om is.

Om me hierbij te helpen kon ik gebruik maken van de vijfde, en meteen ook laatste toy-con, het Windpedaal. Dit is dus simpelweg een pedaal met een grote flap die me een windstoot in het gezicht blaast wanneer ik er opsta. Dit zorgt voor extra immersie, maar is wat mij betreft de minst geslaagde toy-con. Ook het bijhorende spel is voor mij het meest saaie en minst uitgewerkte. Je kruipt in de huid van een kikker en moet door goed getimed te springen een zo hoog mogelijke ballentoren bouwen. Dit gaat echter snel vervelen waardoor het windpedaal ook het snelst stof zal happen.

Je eigen VR-games bouwen? Dat kan!

Naast de standaard spellen die bij elke toy-con horen, heeft Nintendo ook nog eens meer dan 60 minigames voorzien die je met de hierboven genoemde toy-con kan spelen. Verwacht geen diepgaande gameplay, maar inventieve kleine spelletjes die het spelplezier danig kunnen verlengen. Net zoals in de vorige Nintendo Labo’s kan je ook hier weer je eigen games en creaties gaan bouwen in de Toy-Con-werkplaats. In de VR-werkplaats kan je VR-games in elkaar gaan boksen. Dit vraagt om het nodige geduld, maar is een absoluut pluspunt voor wie zich hierin wil verdiepen.

VR-spelen zonder VR

Maar Kevin, is VR niet schadelijk voor de ogen van kleine kinderen? Dat klopt voor een deel wel, ja. Bij kleine kinderen kan langdurig gebruik van VR de ontwikkeling van de ogen bemoeilijken. Dit was trouwens ook het geval met die andere beeldtechniek: 3D. Met de 3DS paste Nintendo daar vakkundig een mouw aan door ouders de mogelijkheid te geven om de 3D-functie uit te schakelen. En ja hoor, ook bij dit VR-pakket geeft Nintendo je de keuze om alle VR-games te spelen in standaard 2D-perspectief.

In plaats van in de bril kijk je dan gewoon op het scherm. Ideaal voor de kleine(re) kinderen en mensen die makkelijk misselijk worden bij het gebruik van een VR-bril. Al is de keerzijde van deze medaille wel dat je veel minder in de spelwereld gezogen wordt. Speel je toch gewoon met de VR-bril? Dan zal het spel je op regelmatige tijdstippen eraan herinneren dat je op tijd en stond een pauze moet nemen om ervoor te zorgen dat je ogen niet te moe worden.

VR à la carte

Je kunt dit alles in een keer in huis halen met het complete Nintendo Labo: VR-pakket. Hiermee zit je helemaal gebeiteld en kan je meteen de volledige VR-ervaring beleven. Maar wie niet helemaal zeker is van dit VR-gebeuren of wie zijn verzameling stelselmatig wil uitbouwen, kan het beperkte(re) starterpakket aanschaffen.

In dit pakket zit dan naast de software en de VR-bril de Knaller. Wanneer je de smaak te pakken hebt kan je de twee extra uitbreidingen in huis halen. In de eerste uitbreidingsset zit de olifant en het fototoestel terwijl in de tweede uitbreidingsset de vogel en het windpedaal zitten. Wie een van deze pakketten in huis haalt, heeft daarmee niet alleen een zeer uitgebreide VR-ervaring in handen. Je kunt vanaf 25 april ook in VR aan de slag in Super Mario Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of The Wild!

Conclusie

Nintendo is er opnieuw in geslaagd een eigen draai te geven aan het hele VR-gebeuren. Waar PlayStation, HTC en andere grote VR-ontwikkelaars de focus leggen op realisme, kijkt Nintendo naar het plezier. Dit vierde Labo-pakket is een bonte verzameling van verschillende VR-ervaringen en een perfecte manier om jong en oud kennis te laten maken met deze technologie. Dat niet elke toy-con even geslaagd is, is uiteraard jammer. Maar de Knaller, vogel en het fototoestel zijn absolute toppers. Niet alleen mijn kinderen waren danig onder de indruk, maar ook mijn vrouw én zelfs schoonmoeder lieten zich moeiteloos meeslepen in de wondere, kleurrijke VR-wereld die Nintendo geschapen heeft.