Nintendo Labo: Voertuigenpakket

Nintendo schakelt een versnelling hoger!

do 13/09/2018
KevinB
0 reacties

Het eerder verschenen Robotpakket was een aardige kluif om in elkaar te zetten, maar de interactieve instructies maakten het makkelijk om het ingewikkelde bouwproces tot een goed einde te brengen. Het enige en voornaamste minpunt was dat de game zelf beperkt was. In het begin werd de rugzak nog regelmatig op de rug van mijn kinderen gehesen, maar na enkele weken bleef ons kartonnen bouwsel in de hoek van de kamer stof happen. Op zich geen ramp, het bouwen zelf was immers ook plezant. Toch bleef ik het jammer vinden dat Nintendo niet meer moeite had gestoken in het ontwikkelen van een écht leuke en verslavende game. Brengt het Voertuigenpakket daar verandering in?

Net zoals bij de vorige twee Nintendo Labo-pakketten start je ook hier met een doos kartonnen platen. Zoals de naam het aangeeft, moet ik nu diverse besturingen bouwen voor drie voertuigen: een auto, een vliegtuig en een duikboot. Ook nu word ik netjes geholpen door de interactieve handleiding. Karton vouwen op de aangeduide vouwlijnen, flapjes vastklikken, touwtje knopen, stickers plakken, … Het bouwen zelf ging zeer vlot omdat het bouwen van elk onderdeel of Toy-Con is onderverdeeld in verschillende etappes. Dat makt het erg makkelijk om te volgen. We deden er, pauzes inbegrepen, zo’n 6 à 7 uur over om de verschillende Toy-Cons af te krijgen. Naast de besturingen voor de drie voertuigen moet je nog een gaspedaal en sleutel bouwen.

3, 2, 1… START!

Ik start met het pedaal, en deed er zo’n klein uurtje over om het ding af te krijgen. Hier plaats je de linker Joy-Con die ervoor zorgt dat mijn voertuigen vooruit geraken. Het leuke was dat ik (en mijn kinderen) na het voltooien van deze eerste Toy-Con meteen aan de slag kon een eerste spel: de modelbaan. In tegenstelling tot het Robotpakket hoefden we nu niet te wachten tot alles klaar was om te kunnen spelen.

In de modelbaan neem je de controle over een auto op een miniatuur racebaan. Door een juiste balans te vinden tussen meer en minder gas te geven, slaag je erin om de race tot een goed einde te brengen. Over sturen hoef je je hier nog geen zorgen te maken, want de wagentjes sturen hier nog helemaal zelf. Het begint vrij makkelijk, maar de moeilijkheidsgraad gaat snel de hoogte in. En dat is meteen een pluspunt, want je krijgt nu effectief wat uitdaging voorgeschoteld. Een leuke extra is dat het stuur en het pedaal gebruikt kunnen worden in Mario Kart 8!

Pièce de résistance

Nadat ik de sleutel had geplooid, waarover later meer, was het tijd voor de meest technische en uitgebreide Toy-Con: het stuur. Aan deze heb ik, mits de nodige onderbrekingen, ruim 3 uur gewerkt. Het eindresultaat was indrukwekkend. Door het gebruik van elastieken, kartonnen ratelaars en touw beschikte ik over een uitgebreid dashboard en stuur. Op het dashboard zitten twee grote hendels die ik naar beneden kan trekken. Door de aangebrachte elastieken gaan ze weer automatisch omhoog. Aan het uiteinde van elke hendel zit een draaiknop die ik in de Avontuur-modus moet gebruiken. Tot slot zit er nog een rem en een turbohendel in het dashboard verwerkt. Alle inputs die ik geef, draaien en/of trekken, worden opgevangen door de infraroodcamera in de rechter Joy-Con. Deze registreert de bewegingen van de reflecterende stickers die ik had aangebracht. Ik blijf me toch verbazen hoe verdraait goed dit werkt.

Duikboot

Na het stuur werkte ik de Toy-Con voor de duikboot af, eigenlijk een langwerpige koker met twee roterende stuurtjes aan het uiteinde. Hier heb ik met mijn kinderen ongeveer anderhalf uur aan gewerkt. Onze precisie werd duchtig op de proef gesteld. De radertjes aan de zijkant waren een heuse plooiopdracht. Tot slot was de joystick aan de beurt om het vliegtuig te kunnen besturen. Beide beschikken over minder details dan het stuur, maar zijn op hun beurt even inventief.

Puur spelplezier

Ik ga niet rond de pot draaien, want daarvoor waren mijn kinderen en ikzelf te enthousiast: ja, het Nintendo Labo Voertuigenpakket is véél leuker om mee te spelen dan de vorige versies. Er zitten namelijk veel meer spelopties en mogelijkheden in het spel, al is de hoofdbrok zeker het Avontuur. Hierin word je als speler gedropt op een groot eiland dat onderverdeeld is in tien uiteenlopende gebieden. Zo hebben we onder andere een woestijn met piramides doorkruist, een moeras met dinosaurusskeletten, een dichtbebouwde stad, een meer waarin een soort monster van Loch Ness zwom en zoveel meer.

Je ontdekt deze wereld uiteraard door gebruik te maken van de verschillende Toy-Cons. Door de sleutel in de Toy-Con naar keuze te steken, veranderd je voertuig in de vorm waaraan je kartonnen controller is gelinkt. Dit werkt verbazend snel en goed. Zo werd onze auto door een tornado opgezogen en naar boven geslingerd. Terwijl dit gebeurde haalden we de sleutel uit het stuur, staken deze in de joystick en tegen dat we bovenaan de tornado waren, was ons voertuig veranderd in een vliegtuig. Megacool! (dixit mijn 8-jarige dochter)

Gratis brandstof

In elk van de tien gebieden zijn er verschillende opdrachten die je dient uit te voeren. In het meer moesten we onder andere het jong van het monster zoeken, bevrijden uit een onderwaterkooi met de duikboot en terugbrengen naar de mama. Je kan ook een gevraagd aantal ballonnen uit de lucht schieten met het vliegtuig of verloren gelopen cheerleaders terugbrengen naar het dichtstbijzijnde tankstation.

Deze tankstations zijn trouwens erg belangrijk. Rondrijden doe je niet zonder het verbruiken van brandstof. Daarom moet je altijd goed je brandstofmeter in de gaten houden. Tanken is trouwens erg eenvoudig én gratis. Het enige wat je hoeft te doen is met je auto in de rode rechthoek parkeren, en met de hendel de brandstofslang selecteren. Eens je tank vol, kan je opnieuw op avontuur.

Naast een brandstofslang zitten er nog andere leuke gadgets verborgen achter deze twee draaiknoppen. Zo kan je bommen gooien, een cirkelzaag uitklappen, een radio opzetten of zelfs de modder uit het moeras weghalen met je ruitenwissers. Want de tv moet wel proper blijven hé papa! (dixit mijn 6-jarige zoon)

Veel meer dan een avontuur

In de Avontuurmodus zitten nog allerlei andere opdrachten en easter eggs verborgen, maar die ga ik niet verklappen. Je vindt er nog meer spelopties terug. Racebaan is te vergelijken met de eerdergenoemde Modelbaan, maar hier dien je dan wél zelf te sturen. Rally is een spelmodus waarin je ook op het eiland gedropt wordt en je binnen de tijd van het ene checkpoint naar het andere dient te rijden. Tot slot is er ook nog Gevecht waarin je het tegen de computer, of andere spelers met het Voertuigenpakket, lokaal kan opnemen in een soort arenagevecht waarin je met power-ups je tegenstander moet verslaan of van de baan dient te rijden.

Naast de vele spelelementen zijn er ook opnieuw enkele meer technische elementen aanwezig in de software. Zo is de garage ook weer van de partij. De kinderen kunnen ook écht creatief aan de slag door de Toy-Cons te versieren en in te kleuren. Of met een spuitbus Toy-Con de verschillende onderdelen van de voertuigen inkleuren. Maar je kan ook meer uitleg krijgen over hoe de verschillende Toy-Cons exact werken aan de hand van leuke en laagdrempelige filmpjes.

Dit maakt wat mij betreft Nintendo Labo uiterst geschikt om gebruikt te worden in scholen. Kinderen leren op een zeer speelse wijze techniek kennen en begrijpen. Hier ligt volgens mij nog heel wat potentieel voor Nintendo!

Conclusie

Het Nintendo Labo Voertuigenpakket is een must-have voor iedere Nintendo Switch-eigenaar mét of zonder kinderen. Het bouwen van de verschillende Toy-Cons was opnieuw een waar plezier en op geen enkel moment frustrerend of (te) moeilijk. Maar het belangrijkste is dat Nintendo tijd en energie heeft gestoken om echte leuke games te ontwikkelen om je Toy-Cons mee te gebruiken. Met de Avontuurmodus ben je zeker enkele uren zoet en ook de andere modi zullen je meer dan genoeg uren spelplezier schenken.