In Minsk tussen games en tanks

"Tactische shooter Caliber wordt géén pay-to-win"

vr 11/10/2019
RudyM
0 reacties

Wargamings vlaggeschip World of Tanks nadert stilaan zijn 10-jarige jubileum, het werd in de CIS (Commonwealth of Independent States, pakweg de oude USSR minus een groeiend aantal onwillige staten) gelanceerd in 2010. Met een game die pootje baadt in historische gegevens - de meeste tanks zijn losjes gebaseerd op echt bestaande tanks, prototypes of kribbels van een dronken Wehrmachtsoldaat op een bierviltje in café 'Bij Losse Germaine' in Eeklo - bestaat natuurlijk het risico dat op een gegeven moment de tanks 'op' zijn. Het wordt bijna onmogelijk om nog nieuwe tanks laat staan hele techtrees te lanceren in de game en laat dat nu net iets zijn waarmee je spelers aan je game kan binden. Wat doe je dan?

Toeters en bellen met een sausje van toeters en bellen

Onze vrienden in Minsk zijn natuurlijk ook niet van gisteren en hebben hun markt al lang verbreed met onder andere hun World of Warships, World of Warplanes, de Masters of Orion reboot, Pagan Online en de mobile- en console-versies van hun titels. Maar, ondanks successen kan geen ervan tippen aan moneymaker World of Tanks. Hoe hou je in godsnaam een titel fris en interessant voor de verwende PC-gamer, zeker nu zelfs de voorraad 'kribbels op bierviltjes' uitgeput raakt? We spraken met Maxim Shugalov, Global Publishing Director voor World of Tanks en hij deed hun strategische plan wat meer uit de doeken.

 

Er wordt onder andere gekeken naar gecombineerde techtrees, verschillende landen, zelfs België, produceerden immers voor WOII hun eigen gepantserde koekendozen en die zouden perfect kunnen dienen voor de lagere levels van een pakweg Europese Techtree, moeilijker wordt het wel voor de hogere levels, omdat de meeste van deze landen na WOII natuurlijk gingen shoppen bij de grote mogendheden als daar zijn de USA, USSR en de UK. Voorts bekijken ze ook hoe succesvol de introductie van de eerste nieuwe Franse pantserwagens op wielen verloopt. De meningen daarover zijn, laten we zeggen, nogal verdeeld, ikzelf haat die razendsnelle gocarts met een passie. Maar, als ze het in Minsk goed vinden kunnen ze natuurlijk tientallen extra voertuigen in de game introduceren.

Pretty fly.

Voorts worden er meer en meer nieuwe, extravagantere outfitjes voor en special editions van bestaande tanks gelanceerd, meestal tegen betaling. Een free-to-play game moet natuurlijk ergens zijn roebels halen en er zijn genoeg gamers die graag een bedragje neertellen om hun tank te tunen. Ben je echter zoals ik en wil je geen Johnny-tanks zien rondrijden in je game kan je natuurlijk altijd even het vakje aanvinken om enkel historisch verantwoorde camouflage tankfrakskes te zien. Less bling, more ping, pleegden wij in de oertijd te zeggen.

Dan zijn er natuurlijk nog de verschillende gamemodi. Over de jaren heeft de developer verschillende nieuwe in zijn game gestoken, de een al meer succesvol dan de andere. Frontlines (PVP) en Homefront (PVE) zijn recente toevoegingen en mini-events als de racemode, de voetbalgame tijdens het WK of het aankomende Halloween zijn zo'n pogingen de game levend te houden. Spreekt voor zich dat we op geregelde tijdstippen nieuwe modes mogen verwachten.

World of Tanks blijft wereldwijd immens populair.

Dan is er natuurlijk nog de technologie. Vergelijk je de game zoals ie nu is met het prille begin dan snap je dat er het voorbije decennium serieus aan gesleuteld is. Volgende zaak die aangepast gaat worden zijn de schaduwen door middel van ray-tracing. Wargaming werkt hiervoor samen met Intel. Vroeger moest men natuurlijk ook meer rekening houden met de ongelijkheid in hardware van de gemiddelde pc-gebruiker in het Westen, wij dus, en het Oosten, met voorsprong hun grootste afzetgebied. Die verschillen zijn over de jaren heen significant kleiner geworden en dus nu mag de grafische engine al wat meer opgevoerd worden. Meer toeters, meer bellen dus!

Een game kan dus in deze tijd een nagenoeg oneindige houdbaarheidsdatum hebben als je maar regelmatig je onderhoud doet. Maar, om helemaal op zeker te spelen kan je natuurlijk best nieuwe games blijven publiceren en daar wisten mijn volgende gesprekspartners meer over.

Wargaming, The Next Generation

Eerst is daar natuurlijk Caliber, gemaakt door 1С Game Studios met Wargaming als publisher, dat we voor het eerst zagen op Gamescom. Een nieuwe free-to-play tactische shooter waarin je samen met drie andere spec ops-strijdmakkers in vier verschillende klassen aan de slag kan tegen vier vijanden. Wat bij de persconferentie speciaal vermeld werd is dat er een realistische versie van de Russische of Wit-Russische personages zal worden weergegeven. Gedaan dus met kettingrokende, wodkaslempende Borissen die voortdurend “DIE YOU CAPITALIST SCUM” roepen. Het wordt een beetje Rainbow Six met een scheutje Counter-strike, een progressiesysteem voor de verslavingsfactor en alles speelt zich af op een tempo waar geen plaats is voor ADHD-bunnyhoppen. Met andere woorden, een shooter die ook geschikt is voor ouwe knoken als de mijne.

Geen pay-to-win, deze Caliber, zo werd me verzekerd.

 

Vreemd toch dat mijn gesprekspartner, Kirill Stadnik, dat bleef benadrukken. Het zullen de rimpels geweest zijn, ik verstop mijn grijze haren onder mijn klak. Ook geen pay-to-win, werd ons verzekerd, er zullen geen superieure wapens te koop zijn, enkel skins en bling zullen dienen als opbrengstmodel. De game wordt eerst ginds (CIS) gelanceerd en dan mogen wij aan de slag. Een titel om in de gaten te houden, cyka blyat!

Tweede third-party game waar aandacht aan gegeven werd is Steel Division II. De opvolger van de in 2017 gelanceerde Steel Division: Normandy 44 leek een donkere toekomst tegemoet te gaan nadat de titel gedropt werd door Paradox Interactive. Maar, nu wordt ie dus opgepikt door Wargaming en dat zal  zeker iets te maken hebben met het feit dat een groot deel van de game zich afspeeld in Wit-Rusland. We vechten immers in deze realistische RTS tijdens Operatie Bagration de massale tegenaanval van de USSR tegen Nazi-Duitsland. Een game voor liefhebbers van realtime strategie en de oude Close Combat-games.

Rest ons nog ons bezoek aan het hoofdkwartier in Minsk. Meer in het derde en laatste deel!

En dan een nieuwe, waar we nog weinig van weten: Partisans 1941 door Alter Games. Als je deel 1 van ons verslag over ons bezoek aan Minsk gelezen hebt, weet je misschien nog waar onze persconferentie en interviews plaats vonden: het Great Patriotic War Museum. Een behoorlijk groot deel van dit museum is gewijd aan de partizanen in Wit-Rusland die na de overrompeling door de Nazi Blitz achter de linies de Duitsers het leven zuur bleven maken. Stel je jezelf geen Allo Allo-toestanden voor, nee, de schaal was vele vele malen groter. Hele partizanenlegers verstopten zich in de eindeloze bossen in Wit-Rusland en hielden massa's troepen van de tegenstander bezig die hard gemist werden aan het front. Wat we van de game weten na de eerste beelden gezien te hebben is dat het wel heel erg veel aan de onvolprezen Commandos-serie doet denken. En, laat dat nu samen met het hierboven vernoemde Close Combat een van de series zijn waar ik de beste game-herinneringen aan heb... Hoera en zo!

 

Zo, dat was het voor de nabije toekomst van World of Tanks en Wargaming. Zoals je merkt wedden ze er niet op één paard/tank en we zijn benieuwd in welke games ze in de toekomst nog gaan investeren. Als ik een tip mag geven, maak een game die zich afspeelt in Wit-Rusland tijdens WOII, steek er een nostalgische knipoog naar de jaren '90 in en ga even aanbellen bij hun CEO, Victor Kislyi, de toekomst lacht je tegemoet.

Van Partisans verwacht ik ook wel veel.

Rest ons nog ons bezoek aan het hoofdkwartier in Minsk met een focus op hun 3D-design, hun audiostudio en wat ik intussen hun Psychic Division noem, spannend. Maar dat is voor in ons derde deel van deze perstrip. Komt eraan! Vashe zdoróvje!