Microsofts X019-event

"Ik speelde de 7 coolste games van het event"

ma 18/11/2019
Ronald
0 reacties

Geen glimp op de eind volgend jaar al verwachte nieuwe Xbox-console, wel een paar nieuwe games en zelfs wat beloftevolle nieuwe franchises: dat is de oogst van X019, het quasi-jaarlijkse fanfestijn van Microsofts videogamemerk. Een dag voordat fans zich te pleuris liepen te wroeten op de vloer van het event, kon ik al aan de slag met de games. Dit zijn de zeven die voor mij boven de rest uitstaken.

Grounded

De makers van 'The Outer Worlds' en 'Fallout: New Vegas' maken een survivalgame. Fine. Maar moest dat zich écht afspelen in een wereld waarin je personage, een beetje zoals in de Disneyklassieker 'Honey, I Shrunk the Kids', zo groot als een insect, en moet hij zich dus met alle middelen zien te weren tegen mijten, mieren en ander ongedierte dat nu ineens levensbedreigend is geworden. Forten bouwen met grassprietjes, de restanten van doodgeslagen insecten gebruiken om jezelf op te lappen: het zit er allemaal in. Is het leuk? Jazeker, toch voor het kwartiertje dat ik heb gespeeld.

Is dit nu écht een game waarvoor ze bij Obsidian met plezier iedere dag opstaan? Matt Booty, directeur van de Microsoft Game Studios, vertelde me in een interview dat Microsoft zijn studio's alle creatieve vrijheid geeft. "We zoeken studio's met een creatieve kracht, een auteur, aan het roer." Maar 'Grounded' klinkt vooral als een idee dat ergens als vijfde tussen een reeks pitches zat, nadat de producten waarvoor ze echt willen gaan werden afgeschoten. Time will tell.

Flight Simulator

Ik vloog ook een rondje boven Seattle, Redmond en Bellevue, de regio waar Microsoft thuis is, in 'Flight Simulator'. Het is al dertien jaar geleden dat er nog eens een vluchtsimulator van Microsoft op de markt is gekomen, maar de informaticareus lijkt vast van plan om die vaste waarde in zijn aanbod (er was al een 'Microsoft Flight Simulator' in 1982, voordat Windows er was) weer onder ieders aandacht te brengen. Ik speelde 'm een kwartier met een volwaardige flight sim-controller, die je in een gewone thuisopzet natuurlijk niet hebt.

Maar ook wanneer ik hem gewoon met toetsenbord en muis zou spelen zag ik er wellicht de pret wel van in. Je kunt opgaan in het simulatie-element, maar eens je je tuig van de grond hebt gekregen valt ook meteen het behaaglijke, rustgevende plezier van het vliegen op. De omgevingen waar je overheen vliegt, procedureel gegenereerd op basis van geografische gegevens geleverd door Microsofts Bing-dienst, zien er bovendien bloedmooi uit.

Battletoads

Toen Microsoft een remake van NES-klassieker 'Battletoads'  aankondigde, klonk het als een beetje makkelijk cashen op een titel waar ze toch de intellectuele rechten op hadden. Maar sinds ik 'm heb gespeeld, ben ik mee: de nieuwe 'Battletoads' brengt natuurlijk weer de drie wat vuigere versies van de Mutant Ninja Turtles terug. Maar de handgetekende visuele stijl waarin ze werden gebracht is top, en de animaties die je geserveerd krijgt na het uitvoeren van een combo, naar voorbeeld van oude Tex Avery-cartoons, zijn gieren. Dit wordt een co-op-toppertje.

Streets of Rage 4

Nog meer tegenstanders aflappen kun je binnenkort in 'Streets of Rage 4', een heel laat vervolg (geen remake dus!) op een serie 2D-brawlers die in de vroege jaren 90 verscheen. Natuurlijk is de rekenkracht van een gameconsole in de tussentijd exponentieel gegroeid, waardoor deze opvolger er heel wat frisser uitziet. 'Streets of Rage 4' komt in handgetekende graphics met klare lijnen errond, een stijltje dat de Franse studio erachter uiteraard uit de tradities van de Franco-Belgische strip haalde.

Maar er zitten ook nog vormelementen van klassieke vechtgames erin: tegenstanders die je verslaat botsen bijvoorbeeld eventjes wanneer ze de grond raken. En er zit ook een mechaniekje in om snel een mep achter je te verkopen, om te voorkomen dat je je rug vol krijgt terwijl je de personages voor je op hun tater aan 't kloppen bent.

West of Death

Met de vorige game waren we in het 'indie'-territorium aanbeland, en daar blijven we nog even met 'West of Death', een twin stick shooter in een western-omgeving met zombies erin. Je wapens hebben levels, je hoofdpersonage is een gast met een vlammende doodskop als hoofd (de Ghost Rider uit de Marvel-strips, in essentie), en zijn stem werd ingesproken door de geweldige Ron Perlman. De gameplay draait om het neerschieten van alle ondoden die voor je uit komen en het aansteken van fakkels om de kamers die je doorspeurt te verlichten. De visuele stijl lijkt een beetje op die van de 'Walking Dead'-strips (of toch die hun covers). En sommige zombies schieten terug!

Cyber Shadow

We hebben de afgelopen jaren zoveel 2D-pixelgraphics-actieplatformers met een ninja in de hoofdrol gehad (vorig jaar 'The Messenger', eerder dit jaar 'Katana Zero') dat ik aanvankelijk het speelstation van 'Cyber Shadow' een beetje meed. Maar toen ik 'm toch in m'n tengels kreeg, ontdekte ik een solide Metroidvania-game, die bovendien ook weer aantoont hoeveel visuele diversiteit er de afgelopen twee jaar is ontstaan tussen games in pixelgraphic-stijl. De actie in deze game van de makers van indieklassieker 'Shovel Knight' is bovendien fluks en impactvol.

She Dreams Elsewhere

Deze leek me een mooie afsluiter. Eveneens in de ID@Xbox-indiesectie vond ik 'She Dreams Elsewhere', een rpg in de minimale pixelgraphic-stijl van klassieker 'Undertale', maar dan met trippy stroboscopische effecten, een epische chiptune-soundtrack, en honden die je over de bol moet aaien om je HP te herstellen. Thalia, je hoofdpersonage, zit vast in een droom, en moet de fantasiewerelden die ze achter verscheidene deuren in een verlaten hotel vindt exploreren om daar weer uit te komen. Het is ook weer - na 'Undertale' (in 2017 verschenen voor Xbox One) en 'Thimbleweed Park' - een bewijs dat het niet noodzakelijk vlijmscherpe 4K-graphics hoeven te zijn.

En verder...

Nog een aantal andere vermeldingen in telexvorm. 'Minecraft Dungeons' was er bijvoorbeeld te zien, een 'Diablo'-eske dungeon crawler in het 'Minecraft'-blokkenuniversum *** Ook interessant, maar te weinig van gespeeld: 'The Artful Escape', een psychedelische actiegame die visueel lijkt op de albumhoes van 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' van The Beatles *** 'Crossfire X', de free to play-sensatie uit het oosten, komt naar westerse gamers via de Xbox One, met een single player-campagne die werd gemaakt door 'Remedy' (zij van 'Control' en 'Max Payne', weetjewel?) *** Een hele rist 'Yakuza'-, 'Final Fantasy'- en 'Kingdom Hearts'-games komt naar Xbox Game Pass. Is Xbox aan een nieuw charmeoffensief naar het oosten bezig, waar het merk maar geen voet aan de grond krijgt? *** De makers van indietopper 'Virginia' komen met het nieuwe gamedrama 'Last Stop' *** En, tot slot, net wat we nodig hadden: een nieuwe character racer! Xbox had er nog geen, en krijgt er nu een met de consoleversie van 'Kart Rider Drift'.