Life is Strange: Before the Storm

Een gesprek met Lead Writer Zak Garriss

do 31/08/2017
Lazlo
0 reacties

Deze week is het eindelijk zover: dan kunnen fans van culthit Life is Strange eindelijk aan de slag met prequel Before the Storm. Een dikke week voor die release zit ik in één van de vele pershallen van gamescom nog even samen met Lead Writer Zak Garriss voor een laatste stand van zaken.

Life is Strange: Before the Storm werd ontwikkeld door een volledig andere studio dan Dontnod. Hoe ging het overnemen van de Life is Strange-IP met Deck Nine?

Garriss: Die overname was ongelooflijk eng, om eerlijk te zijn. Nog voor we de kans kregen om met uitgever Square Enix in zee te gaan, waren we al enorme fans van de eerste game. Dit werd dus meer een fanproject dan de gewone ontwikkeling van een prequel. Het is altijd overweldigend om de creatie van iemand anders over te nemen, zeker als je er zelf een groot hart voor wegdraagt.

Op gamescom kreeg ik even de kans om met Zak Garriss over de game te praten.

Hoe staat Dontnod tegenover jullie project? Geloven ze in jullie kunnen om een prequel te creëren?

Garriss: Dontnod stond eerst zeer sceptisch tegenover Before the Storm. Ik denk dat ze er niet echt in geloofden dat wij met Deck Nine dezelfde sfeer zouden kunnen vastleggen als zij in het origineel wisten te steken. Zeker niet doordat we met een andere cast van stemacteurs moesten werken door omstandigheden. Intussen geloven ze wel helemaal in Before the Storm. We hebben ze de eerste aflevering laten doorspelen en ze waren weliswaar verbaasd van ons kunnen.

Je haalde zelf al aan dat je niet met dezelfde voicecast aan de slag kon. Hoe gingen jullie om met de problemen die de staking van de stemacteurs met zich meebrachten?

Garriss: Het was hartverscheurend toen we ontdekten dat we niet met de oorspronkelijke cast van Life is Strange konden werken. Wat doe je dan, als je jouw spel opbouwt met exact dezelfde personages? We stonden er zelf ook zeer sceptisch tegenover toen we op zoek gingen voor een vervanger voor Chloe’s stemactrice Ashly Burch. Pas toen we Rhianna DeVries – Ashly’s vervanger – voor een eerste keer hoorden lezen geloofden we dat het goed zou komen. Ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk een geweldig resultaat neer wisten te zetten.

Ashly Burch, de oorspronkelijke Chloe Price-stemacteur, vervoegde op termijn alsnog het team.

Ashly Burch zou jullie team uiteindelijk wel nog vervoegen in een andere vorm. Wat was haar rol in de ontwikkeling van Before the Storm?

Garriss: Toen Burch vernam dat we aan een prequel werkten voor Life is Strange was ze meteen geïnteresseerd. Naast er zelf een sleutelrol in mee te spelen, was ze ook een ongelooflijke fan van de game op zich. Toen ze een eerste versie van het verhaal voor Before the Storm kon inlezen, was ze meteen verkocht en vroeg ze om mee te werken als story consultant. Ze heeft ons geholpen met het vormen van Chloe haar verhaal, omdat ze een sterke band voelde met dat personage. Ze herkende een jongere Ashly in Chloe, en wilde die gerust terug naar boven laten komen om ons te helpen met het vertellen van dit verhaal.

Over de game zelf gesproken: Before the Storm focust zich op Chloe Price, een personage zonder mysterieuze krachten waarmee je tijd kan manipuleren zoals Max in de eerste game. Hoe zullen spelers in Before the Storm hun domme keuzes kunnen rechtzetten?

Garriss: Heel eenvoudig: helemaal niet! Chloe staat bekend als een flapuit. Een tiener die geen conflict uit de weg gaat en als een olifant in een porseleinenwinkel onuitwisbare sporen achterlaat. Bij haar past een functie waarmee je keuzes kan herbekijken en heroverwegen gewoonweg niet. Daarom bieden we geen alternatief. Wat ik je wel kan meegeven is dat je, als je op één moment nogal gemeen was tegen een bepaald personage en je spijt hebt, je op een ander moment vaak wel de kans zal krijgen het goed te maken.

Before the Storm zal een ruwere ondertoon krijgen dan Life is Strange.

Om af te sluiten: wat kan je vertellen over het verhaal dat we als speler te zien zullen krijgen in Before the Storm?

Garriss: We willen in deze prequel niet focussen op het meest voor de hand liggende moment voor de oorspronkelijke game: namelijk de verdwijning van de rebelse Rachel Amber. We opteren daarom voor het moment waarop Chloe, die twee jaar eerder dan de gebeurtenissen in deze game haar vader verloor, Rachel leert kennen. Zoals je misschien wel weet is Rachel de reden waarom Chloe zich zo stoer opstelt naar de buitenwereld en zo rebels wordt. Hoe rebels jouw versie van Chloe net wordt in Before the Storm, hangt van de speler af. Net zoals in Life is Strange zal iedere actie, hoe klein ook, de nodige impact hebben op de gebeurtenissen in het verhaal.