Interview met Jon "The Punisher" Bernthal over Ghost Recon: Breakpoint

ma 16/09/2019
Ronald
0 reacties

Wie is majoor Cole D. Walker uit videogame 'Ghost Recon: Breakpoint'? Dat zul je zelf moeten ontdekken wanneer je begin oktober de game speelt. Maar in een tentenkamp midden in de bossen rond de Britse negorij Crawley kwam ik wel meer te weten over Jon Bernthal, de acteur die hem vertolkt.

Voer 'kerel uit één stuk' in op Google, en het eerste wat je zou moeten tegenkomen is een foto van Jon Bernthal (vreemd genoeg levert een Photo Search als eerste beeldresultaat een foto van de Nederlandse schlagerzangeres Bonnie St. Claire op, maar het hòòrt dus Jon Bernthal te zijn). De 43-jarige Amerikaanse acteur had duidelijk weinig zin in het strakke interviewschema dat Ubisoft voor hem had uitgezet tijdens een previewevenement rond 'Ghost Recon: Breakpoint', de allereerste videogame waarin de acteur uit 'The Punisher', 'Baby Driver', 'The Wolf of Wall Street' en 'The Walking Dead' een dragende rol speelt.

Fine: geen enkele acteur doet dit soort dingen graag, zo merkte ik al in het verleden, en Bernthal is een family man die op die semi-zonnige dag ergens in een bos in Groot-Brittannië zat, een oceaan verwijderd van zijn vrouw en drie jonge kinderen. Een mens zou voor veel minder de pest in hebben. Maar, zo bleek al even duidelijk, hij verbeet zijn tegenzin als een professional, en dat is ook hoe de langzaam rijzende ster vandaag bekendstaat in Hollywood: altijd goed voorbereid, klaar voor een uitdaging, bereid om, tot op zekere hoogte, het noodzakelijke spelletje mee te spelen. Part of the job.

Chekhov in de MoCap-studio

Bernthal heeft drieëndertig films en éénentwintig tv-reeksen op zijn palmares staan, maar acteren in games was - op stemmenwerk voor de Zombies-modus van 'Call of Duty: Advanced Warfare' en het inscannen van zijn karakterkop voor 'Manhunt' na - nieuw voor hem. Hij ziet zijn passage als de afvallige ex-special forces-majoor Cole D. Walker in 'Ghost Recon: Breakpoint' als een leerervaring. "Er komen meer en meer nieuwe media op ons af, nieuwe manieren om verhalen te vertellen", vertelt hij me. "Ik wil open en beschikbaar zijn voor alles."

Een volgend gameproject? Wanneer het verhaal en het personage juist zitten.

Tijdens een persconferentie voorafgaand aan het interview vertelt hij vooral over hoe het plezier dat hij had tijdens het acteren in de Motion Capturing-studio. "Het voelde atletisch, ruw. Je moest mikken op perfectie: je had maar één perfecte take, met weinig marge voor fouten: niet van de acteurs, niet van de technische mensen. Daar hou ik van."

Andere acteurs die al eens in de MoCap-studio belandden, vergelijken dit soort acteerwerk vaak met spelen in een toneelstuk: je bent maar zo goed als je laatste vertolking. Dat moet als muziek in de oren hebben geklonken van een acteur die, in de vroege jaren van zijn carrière, nog in toneelstukken van de Russische schrijver Anton Checkhov heeft gespeeld. In Moskou! "Je valt terug op repetities", zegt Bernthal. "Dat is wat het theater is: je blijft repeteren tot het juist zit, en dan ga je. Je kunt nergens schuilen, er valt niks terug te nemen. Iedereen moet het beste in zichzelf bovenhalen."

Gevaarlijk baasje

Ondanks zijn upper middle class-opvoeding (zijn vader was, toen hij actief was op de arbeidsmarkt, een bedrijfsadvocaat in Washington, D.C.) heeft Bernthal een ruwe jeugd en een nog ruwer leven als twintiger en dertiger gehad. De karakteristieke neus die zo'n beetje het handelsmerk van de acteur is, is zo kenmerkend omdat ze veertien (!) keer gebroken is geweest. Dat dreef hem, in de perceptie van regisseurs en Hollywoodbonzen, naar de ruwere rollen. Hij speelde rotzakken in 'Baby Driver' en 'Mystic River', en helden met een hoek af in 'Sicario', 'Fury', 'The Walking Dead' (al veranderde zijn personage daar wel in een zombie) en - natuurlijk - 'The Punisher'. Maar hij viel niet in de typecasting-val: zijn acteerwerk gaat dieper dan het kanaliseren van die kwaaie tiep die hij ooit is geweest: in bijvoorbeeld tv-reeks 'Show Me a Hero' toonde hij ook dat hij heel kwetsbare rollen kan spelen. "Ik zoek geen taaie, gewelddadige personages op", zegt Bernthal. "Er moet vooral een kracht in het personage zitten. Op wat voor manier ook."

 

Respect voor een medium

Niet alleen had Jon Bernthal voor 'Ghost Recon: Breakpoint' quasi geen ervaring met spelen voor een videogame, hij heeft nog nooit van zijn leven een game gespeeld, geeft hij toe. Maar de acteerervaring in 'Ghost Recon: Breakpoint' bracht hem meteen een groot respect bij voor het medium. "De inzet van al wie aan deze game bezig was is onwaarschijnlijk. Ze wilden dit absoluut juist hebben. Het materiaal was ook geschreven door oorlogsveteranen. Dat gaf het een niveau van authenticiteit dat ik apprecieerde. Ik was erg verrast. Plezierig verrast."

En als er zich een volgend gameproject voordoet? "Wanneer het verhaal en het personage juist zitten? Tuurlijk."