"Ik geloof echt dat World of Tanks de beste game ooit is"

Enkele vragen aan de CEO van Wargaming

do 23/08/2018
Lazlo
0 reacties

Driewerf hoera, Wargaming wordt 20 jaar oud dit jaar, en dat viert de ontwikkelaar-meets-publisher met een hoop in-game lekkers. Daarbovenop kregen we tijdens gamescom de kans om enkele vragen op Wargaming-CEO Victor Kislyi af te vuren.

First things first: proficiat met de voorbije mooie jaren. Nu je twintig jaar in de gameswereld vertoeft, hoe is de sector en de gaming scene naar jouw gevoel veranderd?

Ik ben opgegroeid met de échte klassiekers zoals Pac-Man, maar heb pas echt een passie voor games ontwikkeld in de nineties. Want geef toe: wie kan er nu verliefd worden op een game zoals Pac-Man? (lacht) Nee, het zijn titels zoals DOOM, DOOM 2, Wolfenstein 3D, WarCraft, die me echt een passie voor gaming hebben doen krijgen. Ik ben uiteindelijk één van de weinige gelukkigen die van die passie ook echt zijn job heeft weten te maken. Ik weet nog dat mijn vader niet kon geloven dat ik munt zou kunnen slaan uit zoiets banaals als video games. Maar intussen weten we wel beter. Games zijn één van de sterkste vormen van entertainment die je kan hebben. Het is zoals een film of tv-serie, maar dan met die extra laag van interactiviteit die je nog meer betrekt bij de ervaring. Games zijn gewoonweg geweldig.

Ik geloof echt dat World of Tanks de beste game is die ooit gemaakt is.

Vandaag de dag zijn video games niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ze zijn gewoon een elementair onderdeel van onze samenleving geworden en dat zal niet meer veranderen. Ik kijk in ieder geval al sterk uit naar de komende twintig jaar, want die zullen mogelijks nog mooier worden voor ons medium dan de voorbije twintig.

Over van je passie een job maken gesproken: hoe is het om in Europa een gamesstudio te starten? Zeker twintig jaar geleden was het niet evident om buiten de VS of Azië een studio te lanceren. Hoe kijk jij daar naar?

(Leunt breed glimlachend achterover) Europa is de beste. Ik kan me geen betere plek bedenken om een studio op te richten en zou het ook nooit anders gedaan hebben. De rijke geschiedenis die we hier hebben, en de vele verschillende culturen en achtergronden die Europa zo eigen maken, zijn geweldig. Voor de zoektocht naar talent moet je het in ieder geval al niet doen, want talent zit overal. Het is dan ook overal moeilijk om de juiste werknemers aan te trekken naar je studio. Die krijgen links en rechts relevante aanbiedingen.

Wat was eigenlijk je doel toen je twintig jaar geleden vanuit een klein appartementje Wargaming op poten zette?

Simpel: ik wilde de beste game ooit maken, ongeacht wat het me zou kosten, hoe lang het me zou duren en of ik er hemel en aarde voor zou moeten verzetten.

Games zijn één van de sterkste vormen van entertainment die je kan hebben.

En vind je nu, twintig jaar later, dat je in jouw opzet geslaagd bent?

Eerlijk? Ik geloof echt dat World of Tanks de beste game is die ooit gemaakt is. Dat spel blijft verbazen, heeft ongelooflijk veel diepgang, en heeft een rijke en levendige community. Het is ook een game die de tand des tijds kan doorstaan door het voortdurende werk dat we eraan doen. Dat overstijgt de hype. Kijk nu naar Fortnite, dat is nu zo serieus aan het boomen, maar qua diepgang kan dat toch gewoon niet tippen aan de strategische oorlogsvoering van World of Tanks? Ik zie mijn zoon dat spel nu iedere dag spelen, en zie duidelijk dat onze games een pak meer variatie kunnen bieden in verhouding.

Moet je zoon dan niet World of Tanks spelen, in de plaats van Fortnite? Zeker met een vader als jij!

(lacht) Ja, ik begrijp het zelf ook niet. Nu ja, ik heb met hem al vaak World of Tanks Blitz gespeeld op de iPad, en dat vindt hij de max, maar jammer genoeg wordt Fortnite nu eenmaal meer gespeeld door zijn leeftijdsgenoten. Hij wilt natuurlijk ook op school kunnen meepraten over de geweldige avonturen die hij in die game beleeft. Zijn liefde voor World of Tanks zal hij intussen wel niet verleren, daar zal ik wel op toezien!