"Ik ben bezorgd over wat mijn gamende tiener speelt"

Tieners gamen gemiddeld vijf uur per week

ma 26/11/2018
Ronald
0 reacties

Ouders van gamende kinderen zijn zich nog iets te weinig bewust van wat hun kinderen spelen, en zijn ook niet voldoende op de hoogte van dingen als parental controls of de noodzaak om actief betrokken te zijn bij het gamegedrag van hun gebroed. De voorlichtingscampagne www.speelhetslim.be wil nu meer videogamebewustzijn kweken bij vaak onterecht bezorgde ouders.

"Ik heb een gamende tiener in huis, dus ja: ik ben wel een beetje bezorgd over wat hij speelt", zegt tv-presentatrice Véronique De Kock. Haar dertienjarige zoon Sébastien houdt van FIFA, en ze speelt geregeld - ook off-camera, beweert ze - een potje met hem mee. "Ik kan het niet goed. Maar ik wil wel weten wat de game inhoudt. Dat geldt voor alle games die er thuis worden gespeeld: ik heb ook nog een vijfjarige zoon, en die wil ik liever niet te zeer blootstellen aan de iets heftigere games die zijn broer speelt. Wanneer ik hoor dat kinderen zo'n vijf tot zeven uur per week gamet, schrik ik daar wel van. Bij ons thuis is dat korter. Ik vind het belangrijk om regels te hebben: als hij bijvoorbeeld thuiskomt met een slecht rapport, mag hij een weekend niet gamen."

"Ik vind het belangrijk om regels te hebben: als hij bijvoorbeeld thuiskomt met een slecht rapport, mag hij een weekend niet gamen."

Inderdaad: gemiddeld spelen Belgische kinderen en tieners zo'n vijf uur per week games, zo bleek uit een nieuw onderzoek van een groep Belgische vertegenwoordigers van de videogame-industrie, waaronder de lobbygroep Belgian Entertainment Association (BEA) en de koepelvereniging van Vlaamse gameontwikkelaars (FLEGA). Twintig procent van de kinderen gamet zelfs meer dan zeven uur per week.

Geen desinteresse

Opvallend: slechts 25 procent van de ouders weet de parental controls van een gameconsole, pc of mobiel apparaat staan, terwijl meer dan 75 procent wél erin slaagt om de instellingen voor microtransacties dicht te zetten, zodat er niet per ongeluk geld van de kredietkaart gaat. Beide instellingen zitten, zowel op consoles als op de pc of de smartphone, ongeveer even diep, dus aan technische onkunde ligt het niet. Desinteresse misschien? "Van de ouders die geen weet hebben van parental controls, vertoont slechts 17 procent een desinteresse", zegt Dirk Bosmans, Operations Director bij PEGI, de Europese vereniging die over de leeftijdskeuring op videogames waakt. "Voor de rest is het minder belangrijk omdat die parental controls ook niet zaligmakend zijn: ze zijn een extra tool, maar het voornaamste is dat er een dialoog ontstaat over het gamegedrag. We zijn dat nog aan het onderzoeken, maar ik zie een goeie toekomst in co-op-games: erg vaak worden die door ouder én kind tegelijk gespeeld."

Dirk Bosmans, Operations Director bij PEGI: "Ik zie een goeie toekomst in co-op-games: erg vaak worden die door ouder én kind tegelijk gespeeld."

Economisch belangrijk

Zo'n 71 procent van de ouders die werden bevraagd claimen 'ooit al eens' een game te hebben gespeeld met hun kind. Dat kan beter. En 62 procent van de ouders zegt dat ze iets beter op de hoogte willen zijn van het gamegedrag van hun kinderen. Daarom dus de website www.speelhetslim.be, die naast sensibilisering over gamen ook een poging doet om ouders wat te 'alfabetiseren' over videogames. "Het is niet altijd evident voor ouders om de evoluties in de videogame-industrie op de voet te volgen", zegt Alexander De Croo (Open VLD), federaal Minister van Digitale Agenda. "Terwijl het wel opbrengt om dat te doen. Wat vroeger als kinderspel werd gezien, is vandaag een economische activiteit waarin veel groei zit, en die nieuwe jobs kan creëren. Jongeren die gamen hebben in de regel meer affiniteit met STEM-gerichte vaardigheden (Science, Technology, Engineering and Mathematics), en daarvan hebben we er vandaag gewoon te weinig in België. Mee inzetten op verantwoord gamen betekent voor ons dus ook investeren in STEM-onderwijs."

Het webplatform van "Speel het slim" gidst ouders door de gamingwereld.