For Honor: Marching Fire

"Veteranen zullen nieuwe uitbreiding smaken"

wo 14/11/2018
Yannick
0 reacties

For Honor, Ubisofts visie op epische close combat-gevechten, werd vorig jaar ontvangen als een entertainende multiplayer-game waarbij krijgers van allerlei verschillende facties het tegen elkaar opnemen. De diepgaande combat en brutale finishers zorgden voor een vermakelijke game, maar bepaalde problemen weerhielden het ervan de game te worden waar we zo hard op hoopten. Ubisoft bleef echter niet bij de pakken zitten en introduceerde Marching Fire, een uitbreiding die de game net wat aantrekkelijker moet maken dan het al is.

Marching Fire is een uitbreiding volgens het boekje. Zoals vaak bij deze soort DLC's krijg je enkele nieuwe helden, maps en nieuwe modi voorgeschoteld. Binnen de helden mag je kennismaken met de Wu Lin-krijgers, vier Japanse strijders die via hun eigen wapens en build anders spelen, zoals we gewoon zijn bij For Honor.

De nieuwe helden

Zoals bij iedere factie beschik je over een held die wat sneller is en met een iets zwakker zwaard slaat, maar daarbij veel sneller kan ontwijken. Anderen zijn net wat gespierder en trager, maar o zo veel dodelijker als je een slag treft. Afhankelijk van je speelstijl zal je wel een personage vinden dat bij je aansluit en waar je weer een hoop extra kills mee zal kunnen maken. De toevoeging van deze vier helden zorgt voor een uitstekend aanbod aan speelbare personages in totaal, wat de game toch net wat gevarieerder zal maken voor veteranen.

De modi zijn echter de paradepaardjes van Marching Fire. De eerste en belangrijkste nieuwe modus is de Breach multiplayer-mode, waarbij je voor het eerst met vier spelers de strijd kan aangaan tegen een evenwaardig team. De nieuwigheid aan deze modus zit in de objectives, waarbij één team een kasteel moet verdedigen en het andere deze net moet binnendringen. Daaraan toegevoegd heeft ieder team een vast aantal levens, dat verhoogd kan worden door de objectives te vervolledigen. Het totaalplaatje zorgt voor een van de meer strategische modi waarbij teamwerk van essentieel belang is.

De nieuwe modi

Jammer genoeg focust Breach zich niet op de sterke kanten van For Honor. Zoals in de review vermeld gaan spelers in For Honor hun eer snel laten vallen als ze er de kans toe krijgen. Hiermee bedoel ik dat vijanden snel een duel uit de weg zullen gaan om met hun teammates je tot moes te slaan. In deze modi met nog meer spelers, merk je deze praktijken nog steeds vaak op en is het meer een kwestie van allemaal op een hoop elkaar te slaan en te hopen dat je er een kill of twee uitkrijgt. Oog-in-oog-duels blijven de meest intense gevechten in For Honor, al blijft het bevredigend om nu en dan eens het geluk te hebben meerdere vijanden in één slag een kopje kleiner te maken.

De modus is vermakelijk, maar is verder niet enorm origineel. Een game als Chivalry had deze modus bij release al en was in die bepaalde game ook veel indrukwekkender, omdat je met legers van 64 spelers tegen elkaar zat te strijden. Als For Honor echt op dat siege-gevoel had willen verderbouwen, dan hadden er nog meer spelers op het veld moeten staan om een nog chaotischer, maar realistischer beeld te scheppen. In plaats daarvan zijn er nog steeds minions die het slagveld betreden, maar deze kunnen helemaal niet datzelfde gevoel teweegbrengen.

Teleurstellende Arcade-modus

Als tweede vernieuwing is er een Arcade-modus aan de game toegevoegd, die je zowel alleen als met een vriend kan spelen. In deze modus kan je oneindig lang door de computer bestuurde tegenstanders te lijf gaan. De nieuwigheid hier is dat deze vijanden bepaalde statussen kunnen meebrengen zoals vuur om je het net iets lastiger te maken. De AI is zeker slim genoeg om te kunnen vermaken, maar aan het eind van de rit is het nog steeds veel minder vermakelijk om tegen kunstmatige intelligentie te vechten in plaats van tegen echte spelers. Hierdoor zal je het snel gezien hebben met deze modus en terugkeren naar de multiplayer.

De game is visueel ook wat verbeterd, wat zeker gewaardeerd wordt. Helaas waren er enkele veel belangrijkere problemen die ik graag aangepakt had gezien in deze uitbreiding. Het peer-to-peer-connectiesysteem bijvoorbeeld dat ervoor zorgt dat je soms erg lang naar een match zal moeten zoeken voor je effectief kan spelen. Connectieproblemen met migrerende hosts heb ik in de uitbreiding echter amper tot niet meer gehad, wat toch al veel goedmaakt.

 

For Honor: Marching Fire biedt een goede brok extra content, maar deze zal niet origineel genoeg zijn om eerder teleurgestelde spelers terug naar de game te lokken. Mensen die zich wel konden amuseren met de basisgame en naar meer hunkeren, zullen echter zeker tevreden zijn met de vermakelijke nieuwe modus en de nieuwe helden die de game toch nieuw leven inblazen. De Arcade-modus eindigt als een lichte teleurstelling die je ondanks een paar vermakelijke potjes snel links zal laten liggen.