Hoe zit het nu met World of Warcraft?

di 06/11/2018
Ronald
0 reacties

Met Battle for Azeroth keerden miljoenen World of Warcraft-spelers terug naar de onlinegame, die al enkele jaren voorbij zijn piek is maar niettemin een sterke rol blijft spelen binnen de constellatie van Blizzard-games. Hoe gaat het nu verder? Dat vroegen we aan ontwikkelaars Morgan Day en Ely Cannon.

De Alliance en de Horde staan weer keihard tegenover elkaar sinds Battle for Azeroth, de nieuwe expansie voor de onlinegame die afgelopen zomer verscheen. Maar het verhaal is nog lang niet ten einde wanneer spelers de nieuwe level cap hebben bereikt en de verhaallijnen hebben doorgespeeld: met een nieuwe patch wordt de strijd heftiger dan ooit verdergezet.

Heel wat spelers zijn teruggekeerd naar World of Warcraft met Battle for Azeroth. Hoe gaan jullie er nu voor zorgen dat ze blijven?

Morgan Day, QA Lead: "Er komt heel wat nieuwe stuff aan, waarover we enorm opgelaten zijn. Er komt een keerpunt aan in de oorlog tussen de twee facties. We mogen ons eindelijk aan een clash verwachten tussen de twee volkeren. Er komt een nieuw, tweede Warfront. En nog een hoop nieuwigheden. Je zult dus op twee fronten kunnen meevechten."

Maakte de terugkeer naar het centrale conflict het makkelijker voor jullie om spelers weer warm te krijgen voor World of Warcraft?

Ely Cannon, lead artist: "Het is eindelijk het juiste moment om het verhaal van de clash tussen de Alliance en Horde verder te zetten. En dat is een lijn die we nog wel eventjes zullen doortrekken. Je gaat meer te weten komen over hoe ze tegenover elkaar staan. Ik denk inderdaad dat heel wat spelers daarop zaten te wachten. Er zijn heel wat verhalen geweest doorheen de jaren, zoals The Burning Crusade. Allemaal enorm episch. Maar het was tijd om weer terug te gaan naar de Warcraft-roots. Wie zijn deze twee facties, en waarom vechten ze tegen elkaar? Dat staat eindelijk terug op het voorplan."

Wat zijn de plannen voor het leveren van nieuwe content? Jullie beslisten enkele jaren geleden om het interval tussen twee verschillende patches met nieuwe content wat te verkorten. Mogen we nog een verdichting verwachten of hebben jullie het gevoel dat het zo wel op snee is?

Day: "We zijn heel tevreden met de cadans waaraan we nieuwe content leveren. We hebben dat plan op punt gezet na de lancering van de Legion-uitbreiding, en dat is iets waaraan we lang daarna nog hebben gesleuteld. Ons doel is nu om spelers te juiste content te leveren, die verder gaat op hetgeen hij tot nu toe heeft gekregen. We denken nu meer in termen van welke content de juiste is, en welke richting het verhaal vanaf dit punt uit moet. Het is tijd om alle momentum dat we hebben gecreëerd met Battle for Azeroth ook verder te zetten."

 

World of Warcraft was een van de eerste livegames. Vandaag is het lang niet meer de enige, maar het is wel degene die al het langste meegaat. Jullie blijven op onontgonnen terrein omdat World of Warcraft het langste van allemaal bestaat, en jullie dus niet weten wat de normale evolutie is voor een game van deze soort.

Cannon: "Centraal is natuurlijk de speciale community die we hebben opgebouwd. Die maakt het heel simpel: zolang mensen het willen blijven spelen, blijven wij het maken."

Day: "Die passie van de speler houdt ons in ieder geval in gang. Spelers zijn zo gedreven en gemotiveerd. Meer nog: we hebben het gevoel dat we de game net in een nieuwe richting hebben geduwd. Los nog van de verhalen die spelers zelf doen ontstaan door tijd door te brengen in de game. Door de relaties die ze er onderling in aangaan."

In het landschap van onlinegames vandaag, waar denken jullie dat World of Warcraft nog een competitieve voorsprong heeft?

Day: "Je kunt de game met geen enkele andere game vergelijken."

Goed, maar je concurreert wel met elkaar voor de speler zijn tijd. Er zitten maar 24 uur in een dag.

Day: "Daarom net blijven we bij onze strategie om de game te maken die we zelf willen spelen. Zo weten we dat we juist zitten."

Cannon: "De game biedt een brede waaier aan ervaringen, die heel specifiek zijn voor hoe bepaalde groepen fans de game willen spelen. Er is een grootse verhaallijn, raids, dungeons, PvP... Iemand die er af en toe induikt heeft er evenveel plezier aan als iemand die er uren per dag in steekt."