Heroes of the Storm krijgt eindelijk een WarCraft-event

Dit is alles wat je moet weten

di 05/06/2018
Lazlo
0 reacties

Daar is hij dan eindelijk: na drie jaar Heroes of the Storm introduceert Blizzard eindelijk de eerste WarCraft-map in de game. En om dat te vieren krijgen we meteen een nieuwe WarCraft-hero én een Alliance versus Horde-event erbovenop. Dit is alles wat je moet weten over de nieuwste Heroes of the Storm-toevoegingen.

Alterac Pass

Alterac Pass is geen standaard Heroes of the Storm-battleground

Je hebt het intussen misschien al gezien: Alterac - één van de zeven iconische human kingdoms in de WarCraft-lore, én een strijdtoneel dat spelers van World of Warcraft en WarCraft II maar al te goed kennen - is de nieuwste battleground in Heroes of the Storm. De lay-out ziet er naar MOBA-standaarden klassiek uit; drie lanes, drie tiers van defensietorens en één hoofdobjectief om neer te halen. De boel zit echter niet zo eenvoudig in elkaar.

Want hoe kan het ook anders dan dat de core die jij moet vernietigen in deze vijftiende HotS-map geen gewoon bouwwerk is, maar werkelijk een legendarische WarCraft-hero. Afhankelijk van de kant die je belaagt, moet je generaal  Vanndar Stormpike van de Alliance, of generaal Drek’Thar van de Horde neerhalen. Geen simpele taak, want beide generaals zijn reusachtig vergeleken met de doorsnee HotS-hero én hebben daarbovenop nog eens massa’s armour en regenerating health.

Weg met dat harnas

Je kan de generaals die je moet neerhalen gelukkig een pak meer kwetsbaar maken door keeps neer te halen. Per keep die je uitschakelt, gaat er een stukje van het armour van de generaal af.

Daarbovenop helpt het in-map event je ook nieuwe troepen te vergaren die je meer slagkracht geven in het verslaan van de generaals. Op regelmatige tijdstippen zullen er op vier plaatsen prisoner camps verschijnen waarin een mounted hero van jouw leger gevangen zit. Door de bewakers van dat kamp te verslaan, even te channelen aan de kooi zelf, en uiteindelijk die hero de tijd te gunnen om te ontsnappen, kan je die bevrijden. Eens bevrijd jagen ze de lane af met een damage en speed boostende aura, ideaal om je bij een team push te ondersteunen.

Gevaar uit elke hoek

Verder biedt de map je ook twee gollems die je kan unleashen en zoals in Cursed Hollow je helpen keeps te pushen. Deze keer kunnen die gollems ook ijsrotsen naar je toegooien die je vertragen wanneer je erover loopt.

Een interessantere extra aan de map zijn de modderpoelen die je op strategische plaatsen zal tegenkomen. Wie hier gewoon over loopt, zal er geen problemen mee opmerken, maar sta je te lang stil in zo een mud pit, dan zink je steeds dieper, wat een negatieve impact heeft op je movement speed. Ongetwijfeld een interessante toevoeging die team fights een extra dimensie geven.

 

Yrel

Een unieke nieuwe hero

Naast een nieuwe battleground, worden spelers getrakteerd op een tanky nieuwe hero. Yrel is als eerste Draenei in de game een unieke eend in de bijt. Haar sterktes zitten in het absorberen van damage en de nodige crowd control, maar dat alles met een unieke twist. Iedere ability van de hero moet namelijk eerst chargen voor je er gebruik van kan maken. Je kan dus met andere woorden geen absurde ability-combo’s orchestreren, maar moet selecteren welke vaardigheid je binnen enkele seconden het meeste zal kunnen gebruiken. Je kan tijdens het chargen er al voor kiezen om de ability te gebruiken, maar dan mist die natuurlijk een hoop van haar potentieel.

Dit zijn de vaardigheden van Yrel op een rijtje:

  • Q/A: Vindication: dit is een explosie van lichtkracht die Yrel en omstaande medestrijders healed, terwijl het enemy heroes schaadt.
  • W/Z: Righteous Hammer: Dit is een soort van 180 graden sweep met Yrel haar immense hamer, die vijanden damaged en wegduwt. Wanneer je deze ability volledig charget, dan stunt hij ook de geraakte heroes.
  • E: Avenging Wrath: Met deze ability kan Yrel een serieuze sprong voorwaarts maken. Als ze op een vijandige enemy landt, dan wordt die geslowed en krijgt die damage.
  • R: Ardent Defender: Yrel vormt een krachtveld rond zich dat alle inkomende damage blokkeert, en haar voor een percentage van die damage healed.
  • R: Sacred Ground: Deze ability biedt Yrel dan weer een armour buff. Yrel lanceert een soort heilige cirkel op de grond die, zolang ze erin staat, actief blijft. Er staat geen timer op de ability, dus zolang je wil, kan je in de cirkel blijven rondhangen.

Slimme trait

De trait van Yrel is zonder twijfel één van de grootste meerwaarden aan haar. Doordat deze hero enkel charged abilities kan gebruiken, kan je met haar trait twee abilities meteen na elkaar gebruiken. Zo kan je toch tot op zekere hoogte combinaties uitproberen die je kunnen helpen in de strijd.

Yrel lijkt een ideale hero om haar eigen mannetje te staan, maar kan ook een pak support bieden met haar Q/Z ability en enkele talents. Zo geeft Agis of Light armour aan bevriende heroes die op de impact area van Avenging Wrath staan, Gift of the Naaru geeft je de optie om met je trait allies te healen, en Hand of Freedom geeft allies een korte boost in movement speed.

Yrel is met andere woorden een veelzijdige hero die haar plan kan trekken, maar voornamelijk hulp nodig zal hebben van haar team om echt vooruitgang te boeken. Het interessantste aspect is zonder twijfel de charge waar Yrel op berust. Die maken haar deels verontrustend kwetsbaar, en deels een hero om voor uit te kijken. Ik ben in ieder geval benieuwd naar haar impact op de game.

 

Echoes of Alterac

Aansluitend met de release van de nieuwe battleground en de nieuwe hero, wilt Blizzard het imposante WarCraft-universum in de bloemetjes zetten. We hebben er dan ook drie jaar op mogen wachten, dus het onthaal van Blizzards meest geliefde en langlopende reeks mag dan ook op gepaste wijze gebeuren.

Net zoals bij het voorbije HotS Nexomania-event zal je weer een kant moeten kiezen met je account. Hoe kan het ook anders dan te moeten kiezen tussen Alliance of Horde? Jup, je zal - net als in World of Warcraft - trouw moeten zweren aan één van de twee iconische facties. Iedere zijde van het langlopende fantasy-conflict biedt je andere rewards, steeds in de vorm van dezelfde dingen:

  • Speel vier games met een WarCraft-hero: dan krijg je een nieuwe WarCraft Hero Chest. Hierin vind je net als een andere chest random drops, maar krijg je gegarandeerd één WarCraft-hero.
  • Haal 50 takedowns in een game die je wint: dan krijg je een nieuw portret voor je account.
  • Speel zes games met een vriend: dan krijg je een nieuwe banner.
  • Win acht keer met een WarCraft-hero: dan krijg je een nieuwe mount. En nee: het is geen wolven-reskin, ondanks dat het onder andere weer om een wolf gaat!

Aanvullend komen er natuurlijk een hoop nieuwe skins op ons af. Zo krijgt Junkrat een (zeer toepasselijke) Sapper skin.

 

Je leest het goed: dit is het ideale moment om nog eens een keertje in de Nexus te duiken. Blizzard is duidelijk werk aan het maken van een uitgebreidere HotS-support met ook een gloednieuwe comics-lijn, en een hoop plannen om de lore verder uit te diepen naar de toekomst toe.

Vanaf volgende week maandag, 12 juni, kan je aan de slag met Echoes of Alterac.