Hearthstone: Rise of Shadows

do 14/03/2019
Ard
0 reacties

Op 9 april kunnen we aan de slag met de, ondertussen al, elfde uitbreiding voor Hearthstone. Deze gaat door het leven als Rise of Shadows en wordt meteen ook de eerste uitbreiding in het Year of the Dragon-seizoen. Het is dan ook de eerste telg in de trilogie van expansions die we dit jaar te zien zullen krijgen. Maar wat kunnen we nu verwachten in die eerste uitbreiding? Ik ging op de koffie bij Blizzard en sprak met Lead Artist Ben Thompson en Game Designer Mike Donais.

Rise of Shadows begint met een resem symbolen die plots de kop op steken in Azeroth. Een geheime duistere vennootschap wordt in het leven geroepen; The League of E.V.I.L. De symbolen doen daarbij dienst als een soort oproepingsbrief om alle snoodaards samen te krijgen. Onder leiding van Arch-Villain Rafaam en zijn bevallige assistente Madam Lazul wordt een troepje gespuis samengebracht. Het duo wordt namelijk vergezeld door Dr. Boom, King Togwaggle en Swamp Queen Hagatha. En zo wordt het eerste deel van de driedelige uitbreiding gestart…

Join de Dark Side!

Thompson steekt van wal en vertelt me dat hij het beu is altijd de goede kant van het verhaal te bewandelen. Hij wil weten hoe het is om de slechterik te zijn en niet om de zoveelste held in het verhaal te zijn. Dit is meteen ook de rode draad van de uitbreiding; een duidelijk onderscheid tussen goed en slecht, en het verhaal vanuit beide perspectieven beleven. Blizzard zou Blizzard niet zijn mochten ze het concept bijzonder goed doordacht en uitgevoerd hebben.

Specifieke klassen

Zo komt ieder van de vijf vernoemde slechteriken overeen met een specifieke klasse; Dr. Boom met Warrior, Madam Lazul met (Shadow)Priest, Togwaggle met Rogue, Swamp Queen Hagatha met Shaman en Rafaam met Warlock. Ieder van deze antagonisten beschikt ook over zijn eigen typische kaart. Zo kregen we reeds Arch-Villain Rafaam te zien; een krachtige 7 mana-kaart met taunt die alle minions in zowel je hand als deck vervangt door legendarische exemplaren. Boo-Yah!

Arch-Villain Rafaam

Op maat gemaakte mechanics

Niet alleen worden specifieke klassen aan de bad guys toegewezen; de slechteriken krijgen ook custom mechanics aangemeten. Als eerste zijn er de Callback Cards. Deze kaarten vormen een soort portaal waarbij effecten uit een vorige uitbreiding terug in het heden worden geïnjecteerd. Een tweede mechanic (en mijn persoonlijke favoriet) zijn de Lackeys. Net zoals Dream Cards zijn dit geen fysieke kaarten, maar worden zo gegenereerd uit een spell of andere minion. EVIL Miscreant is zo’n voorbeeld.

De eerste uitbreiding introduceert opnieuw enkele leuke mechanics.

Deze doodsimpele 1/1 minions speel je snel op het veld en beschikken meestal over een krachtig Battlecry-effect. Je kunt Lackeys bijvoorbeeld inzetten om het bord snel te verkennen en Secrets van de tegenstander uit de doeken te doen. Ten slotte zijn er de Scheme-kaarten; deze kaarten beschikken over een effect die exponentieel beter wordt, naargelang het aantal gespendeerde beurten in jouw hand. Ga je meteen voor het effect of offer je liever wat handruimte op voor een krachtigere spell? De bal ligt in jouw kamp. Een mooi voorbeeld van dergelijk kaart is Hagatha’s Scheme. Deze kaart verhoogt namelijk in schadepunten per beurt hij zich in jouw hand bevindt.

King Togwaggle

De redders

Wie ondertussen Hearthstone in de vingers heeft, weet dat er nog vier klassen overblijven die niet werden ingepalmd door een slechterik. Deze klassen (Mage, Druid, Hunter en Paladin) worden toegewezen aan de helden van het verhaal.

Concrete informatie kregen we hieromtrent nog niet, al is de badass Mage hier niemand minder dan Kalecgos. Deze coole draak beschikt over de ‘Discover a Spell’-ability en laat ons toe de daaropvolgende eerste Spell voor nul manapunten te spelen. Flamestrike trekken én casten was nog nooit zo goedkoop….

Over de andere Heroes werd er niet gerept, al is de kans groot dat we Khadgar en Sylvanas Windrunner hier zien passeren als ‘good guys’. Ook enkele klassiekers uit de World of Warcraft-serie passeren de revue als minions; denken we dan bijvoorbeeld aan Chef Nomi met leuke late game-effecten en Spellword Jeweler die bijzonder handig is wanneer we een combo-deck proberen te counteren. Tenslotte krijgen de goede jongens ook de Twinspell-mechanic aangemeten. Dit effect laat me toe een kaart tweemaal te spelen; ietwat vergelijkbaar met het echo-effect, maar dan verspreid over meerdere beurten en voor een kost van meer dan vijf manapunten. The Forest’s Aid is zo’n Twinspell-kaart die ik wel wist te smaken.

De eerste uitbreiding introduceert opnieuw enkele leuke mechanics en een reeks nieuwe kaarten waarvan je hieronder enkele kan bewonderen (merk op dat de Lackey-kaarten geen fysieke kaarten zijn). De lore achter de uitbreiding lijkt ook wel snor te zitten; de eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad en de belevenis vanuit beide perspectieven. Hoewel ik een voorkeur geniet voor de ‘good guys’, zal het nieuwe Lackey-mechanisme me waarschijnlijk over de ‘bad guy’-schreef trekken. Over de single player-content van de uitbreiding krijg je binnenkort meer te horen!