Hearthstone: Descent of Dragons

"Samen met de Battlegrounds-modus dé reden om Hearthstone vanonder het stof te halen"

di 17/12/2019
Ard
0 reacties

Toen Ben Brode vorig jaar de deuren achter zich toe trok bij Blizzard, dachten velen dat zijn liefdeskind, Hearthstone, ten dode was opgeschreven. Het team achter Hearthstone stak echter de koppen bij elkaar en kwam met een trilogie van E.V.I.L-uitbreidingen op de proppen waarvan Descent of Dragons het sluitstuk is. Het was een woelig jaar voor de game, al lijkt het erop dat de onzekere Hearthstone-game van twaalf maanden geleden uitgroeide tot prachtexemplaar.

Descent of Dragons is ondertussen de dertiende uitbreiding voor Hearthstone. Deze keer krijgen we 140 nieuwe kaarten te zien die sterk geïnspireerd zijn op draken en wyverns. Niet alleen voelen de kaarten aan als een nieuwe wind door de game, het drakenthema is zonder twijfel het meest attractieve onderwerp van de drie uitbreidingen. Zeg nu zelf, wie vult er niet graag het speelveld met enkele episch vuurspuwers? Het verhaal achter de uitbreiding draait rond Galakrond; The League of E.V.I.L. wil namelijk niets liever dan het monster te wekken om zo dood en verderf zaaien.

Provisoire nieuwigheden

Aangezien Galakrond centraal staat in de uitbreiding, is het niet onlogisch dat het wezen zijn stempel op de nieuwe kaartenset drukt. Zo zijn er vijf varianten van Galakrond te verkrijgen die - zoals andere Hero-kaarten - de huidige Hero vervangen door een nieuw exemplaar met unieke Hero Powers. Het nieuwe keyword in de game, Invoke, is dan ook sterk afhankelijk van deze Galakrond-kaarten. Kaarten met Invoke zorgen ervoor dat de Hero Power van Galakrond wordt getriggered, waar de kaart zich ook in het deck zit. Persoonlijk vind ik dat een spijtige keuze; dit Invoke-keyword is van tijdelijk aard en zal, gezien de jaarlijkse kaartrotatie, niet anders kunnen dan na verloop van tijd verdwijnen.

Zoals bij iedere Hearthstone Expansion wordt de meta achter de game serieus overhoop gegooid.  

Een minder gewaagd, maar duurzamer, concept krijgen we in Descent of Dragons onder de vorm van Sidequest-kaarten. Net zoals de Quest-kaarten dien je aan een bepaalde eis te voldoen (zoals tien manapunten aan minions spenderen) om zo van een voordeel te genieten. De rewards zijn iets minder extreem dan de Quest-equivalenten, al zijn de vereisten dat ook. Tenslotte verschijnt het sologedeelte van de uitbreiding ergens halverwege januari. De zogenaamde PvE Adventures zijn ondertussen onmisbaar geworden in de Hearthstone Expansions. Na enkele jaren experimenteren heeft Blizzard eindelijk het goede recept vast; uitdagende, boeiende en grappige PvE-avonturen die leuke extra’s opleveren onder de vorm van kaarten, boosters en card backs.

Op zoek naar synergieën

Zoals bij iedere Hearthstone Expansion wordt de meta achter de game serieus overhoop gegooid. Dat zorgt er soms voor dat klassen die tot voorheen niet aan de bak kwamen, plots populair worden onder de grote massa. Dat was het geval voor de Shaman-klasse vanwege diens Galakrond-variant. Een eerste patch om de balans in de game te herstellen zit er deze week nog aan te komen. Hoe dan ook zijn er ook enkele changes die als leuk en niet als overpowered ervaren worden. Zo ben ik persoonlijk fan van de Hunter-kaarten Veranus en Dragonqueen Alexstrasza. Beide kaarten passen perfect in mijn huidige Highlander-deck.

Battlegrounds is de autobattler-variant van de game. 

Voor het eerst sinds lange tijd trokken de visuals van bepaalde kaarten mij naar een andere klasse dan Hunter. Zo is Waxadred de reden waarom ik investeerde in een Shuffle Rogue-deck. Ook de Paladin-klasse (met een voorliefde voor grote draken) werd in de watten gelegd. Kaarten zoals Nozdormu the Timeless en Dragonrider Talritha zorgden ervoor dat ik het stof van mijn Paladin-decks blies. Het zijn uitbreidingen zoals deze die mij aan de game gekluisterd houden; er zijn namelijk zoveel aspecten aan de negen klassen te ontdekken dat het zo goed als onmogelijk is om ze allemaal even vakkundig te hanteren.

Battlegrounds 

Hoewel de Battlegrounds-modus (die nog steeds in bèta is) geen expliciet deel uitmaakt van de uitbreiding, maak ik toch gebruik van Descent of Dragons om de nieuwste modus aan te kaarten. Battlegrounds is de autobattler-variant van de game. Een autobattler is een modus waarbij de speler het speelbord tactisch voorbereidt om vervolgens een algoritme het battle-werk te laten doen. In Hearthstone betekent dit dat Battlegrounds begint bij een bezoekje aan de taverne. Hier koop en verkoop je minions waarna je de minions op tactische plaatsen op het speelveld plaatst.

Vervolgens neem je het op tegen een tegenstander in de Combat-fase waarbij de speler met overblijvende minions op het veld, schade toekent aan de vijandige Hero. Een partij Battlegrounds speel je samen met zeven andere spelers tot er één speler overblijft en zich tot kampioen van de ronde kroont. De modus bevindt zich nog steeds in een bèta-fase en dat ondervind je al snel na een paar rondje Battlegrounds. Zo zijn er momenteel slechts een tiental tactieken die je in de modus kan hanteren, slechts een fractie van wat er in de CCG-variant te vinden is. 

Descent of Dragons is, samen met de Battlegrounds-modus, dé reden om de Collectible Card Game opnieuw van onder het stof te halen. De meta is opnieuw fris, de visuals zijn opnieuw van een hoog niveau en de nieuwste Battlegrounds-modus belooft alvast veel goeds. Helemaal leuk wordt het halfweg januari, wanneer de uitbreiding zijn nieuwste PvE Adventure voorstelt. Kortom; Pull up a chair!