Getest: de HTC Vive Cosmos

"We zijn er nog niet helemaal"

di 22/10/2019
Ronald
0 reacties

Na de op professionele gebruikers gerichte Vive Pro, eerder dit jaar, lanceerde de Taiwanese fabrikant HTC ook een opvolger voor zijn consumentenmodel. De Cosmos is, meer dan de eerste Vive, ontwikkeld met gamers op het oog, zegt HTC. Dat wilde ik dus weleens zien.

Vlak na nieuwjaar was ik voor het eerst in jaren nog eens op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, en de trip was niet voor niets geweest: ik leerde er, buiten een prettig weerzien met het liederlijke nachtleven van de stad, onder meer de HTC Vive Pro kennen, een nieuwe versie van de beste vr-bril van het moment, met een aantal geavanceerde features die alleen voor professionele gebruikers weggelegd zijn. Een aantal daarvan zijn dat nog steeds: eye tracking bijvoorbeeld, de mogelijkheid om dingen in de virtuele wereld te selecteren door ze aan te kijken, is voorlopig alleen voor professionele gebruikers weggelegd.

Het enorme voordeel dat de nieuwe Vive voor consumenten met zich meebrengt is dat je er geen externe tracker voor nodig hebt.

Maar ook voor de anderen heeft HTC nieuwe technologie in de handel: in Kobbegem, een plaatje van een dorp in het Pajottenland (het moet niet altijd Vegas zijn, right?) kreeg ik onlangs een demo van de HTC Vive Cosmos, een vr-bril gericht op consumenten die de bestaande Vive (die zal worden uitgefaseerd) moet vervangen. Lachen is het altijd, zo'n ding testen. Maar kan ik je een aankoop ervan aanraden? En nog eens vijf waarbij ik nog altijd bedenkingen heb.

Waarom wel

Geen externe tracking

Het enorme voordeel dat de nieuwe Vive voor consumenten met zich meebrengt is dat je er geen externe tracker voor nodig hebt: niet langer dus die stomme paaltjes met trackers opzetten in je fysieke ruimte om je positie in de virtuele wereld te kunnen bepalen. De Cosmos beschikt over zogeheten Inside-out-tracking: er zitten zes groothoekcamera's in de bril, die de ruimte rondom je afmeten en zo de fysieke grenzen binnen de virtuele wereld vaststellen. Dat geeft alvast een groot stuk minder gehannes.

De 'faceplate' van de Vive Cosmos kan ook worden losgemaakt om er een andere op te monteren.

Gamer-minded

Videogames zijn goed voor zo'n 43 procent van de 1,2 miljard dollar die op dit moment jaarlijks worden uitgegeven aan vr-software, zo bleek onlangs nog uit een rapport van marktstudiebureau Superdata Research. HTC snapt dat dat publiek - naast een groeiende groep professionele gebruikers - belangrijk is. "We richten ons consumentenmodel resoluut op een gamerpubliek", zegt Nappenbach nog eens.

Er zijn toch al enkele toppertjes te koop, zoals Superhot VR, L.A. Noire: The VR Case Files en de vr-edities van Fallout 4 en The Elder Scrolls V: Skyrim.

Het verhoogde comfort van de Cosmos is bijvoorbeeld gericht op gebruikers die langer in de virtuele wereld blijven zitten dan een paar tientallen minuten: het gewicht van het toestel is beter gebalanceerd zodat er een evenwaardigere druk op je hoofd wordt gezet, er zijn zachtere materialen gebruikt voor onder meer het gedeelte dat op je neusbrug rust, en hij klapt makkelijk omhoog zodat je snel eventjes uit de virtuele wereld kunt gaan. Ook werd er een krachtige koptelefoon ingebouwd, al kun je ook nog je eigen headset gebruiken. En de nieuwe controllers, met onder meer extra knoppen, een duimstick en betere trackingmogelijkheden, lijken erg op de goed onthaalde controllers van de Oculus Rift-bril. "De controller lay-out is in essentie die van een Xbox-controller", zegt Nappenbach.

(Potentieel) draadloos

Je zou nog een eind verder kunnen gaan, en ook de kabel die naar de pc loopt kunnen vervangen door een draadloze verbinding. Daarvoor moet je wel een externe Wireless Kit aanschaffen, met een winkelprijs van 300 euro. "Maar die is meteen erop gebouwd om je een optimale ervaring te leveren", zegt Nappenbach. "Hij werkt bijvoorbeeld op een frequentie van 60 gigahertz; wifi werkt op slechts 5 gigahertz. Input en output worden zonder ruis doorgestuurd."

Moduleerbaar

De 'faceplate' van de Vive Cosmos kan ook worden losgemaakt om er een andere op te monteren. Het idee is dat HTC de komende maanden/jaren nieuwe plaatjes zal lanceren, waarmee extra functies kunnen worden toegevoegd. Een eerste van die 'mods' komt er binnenkort al aan, en registreert externe trackers, zoals die van HTC of SteamVR, voor een nog accuratere registratie van je bewegingen in de virtuele wereld. Andere mods volgen.

Hier is het belangrijkste bezwaar: de nieuwe Vive Cosmos is een duur stuk apparatuur.

Software-aanbod

Wie wil gamen op de HTC Vive Cosmos, haalt zijn titels vandaag van twee primaire bronnen: HTC's eigen Viveport-winkel, en de Steam VR-downloadshop van Valve (die echter ook gericht is op de concurrerende Oculus Rift. Het aanbod bestaat al uit enkele honderden games, waaronder - ik licht het zometeen nog opnieuw uit - veel bagger. Maar er zijn toch al enkele toppertjes te koop, zoals Superhot VR, L.A. Noire: The VR Case Files en de vr-edities van Fallout 4 en The Elder Scrolls V: Skyrim. Het is nog altijd niet véél, en nog steeds te weinig voor een apparaat dat 800 euro kost, maar het is toch al beter dan helemaal géén relevante titels, de situatie waarin we zaten toen de Vive in 2016 op de markt kwam.

Waarom niet

Duur(der)

Hier is het belangrijkste bezwaar: de nieuwe Vive Cosmos is een duur stuk apparatuur. Met zijn 800 euro is hij zelfs een honderdje duurder dan de originele Vive, die ondertussen vanaf 600 euro in de winkels ligt, maar stilaan zal worden uitgefaseerd ten voordele van de Cosmos. Vanaf binnenkort zal de instapprijs voor een HTC Vive dus weer een pak hoger liggen; niet meer de 900 euro die de originele Vive kostte bij lancering, maar toch weer een honderdje of twee ten noorden van het prijspunt van waar je minimum iets in huis had. De concurrentie, vooral de Oculus Rift, lijkt daardoor aanlokkelijker dan ooit.

De resolutie van de nieuwe bril is slechts marginaal omhoog gegaan, van 2880x1600 naar 2880x1700 pixels.

Marginaal beter beeld

Het beeld dat je in de HTC Vive Cosmos te zien krijgt is beter dan dat van de voorganger, en het bekende 'hordeur'-effect, waarbij je door een fijnmazig rastertje lijkt te kijken, is minder uitgesproken. Maar het toont weer dat fabrikanten toch nog niet zijn beland waar ze willen zijn op dat gebied: de resolutie van de nieuwe bril is slechts marginaal omhoog gegaan, van 2880x1600 naar 2880x1700 pixels. "Wel is er op subpixelniveau een grote verandering gebeurd", zegt Nappenbach. "Iedere pixel heeft zijn eigen rgb-waarden (rood-groen-blauw, de drie essentiële basiskleuren waaruit videobeeld wordt opgebouwd, RMe)."

Stevige pc nodig

De Vive Cosmos heeft nog altijd een stevige pc nodig. Bij de minimumvereisten staat een GeForce GTX 970-videokaart, 4 gigabyte werkgeheugen en een Intel i5-processor, specificaties die je al vindt in een desktopcomputer van zo'n 600 euro of een laptop voor een paar honderd meer. Een computer met meer RAM en een GTX 1070-kaart of beter, wat voor de betere games (zoals L.A. Noire: The V.R. Case Files) nodig is, lijkt ons echter aangeraden om niet snel achter te blijven, en daarvoor ben je toch zo'n 1.500 euro kwijt. Volgens Nappenbach duurt het nog wel eventjes voordat je goeie VR-games in een stand-alone VR-headset zult kunnen spelen, zoals de Vive Focus. "Voor echte gamers zijn die stand-alone-brillen niet aan te raden", zegt Nappenbach. "Ze kunnen bij lange niet de visuele rekenkracht bieden die je van een aangesloten pc met een goeie videokaart krijgt."

Twee games die ik probeerde, de Beat Saber-kloon Synth Riders en de actie-rpg Swords of Gargantua, brachten me in ieder geval niet meteen van m'n melk.

Nog altijd weinig relevante gametitels

Het is ontstellend hoe er, enkele jaren na de doorbraak van premium-VR, nog altijd zo'n lauw aanbod aan goeie, relevante games is. Ik heb de goeie voorbeelden in het eerste luik opgesomd, maar het merendeel van de honderden titels die er al voorhanden zijn voor de HTC Vive blijft bij oppervlakkige tot ronduit stompzinnige ervaringen. Twee games die ik probeerde, de Beat Saber-kloon Synth Riders en de actie-rpg Swords of Gargantua, brachten me in ieder geval niet meteen van m'n melk.

Massa-adoptie is nog niet voor morgen

Het zou helpen als je, vanaf het moment waarop je je vr-helm opzet, ook een hele tros vrienden tegenkwam in dezelfde virtuele ruimte. Die kans is nog altijd zeer klein: volgens Superdata Research was de 'installed base' van vr-gebruikers begin dit jaar zo'n 14 miljoen gebruikers, en worden er daar dit jaar 3,6 miljoen nieuwkomers bij verwacht. Voor je 800 euro, plus een dik duizendje voor een goeie pc, sta je voorlopig nog voor een heel eenzame ervaring.

De spagaat waarin premium-VR je al enkele jaren brengt, blijft in zwang met de HTC Vive Cosmos: je betaalt véél geld voor een game-ervaring die momenteel nog erg magertjes is. Je blijft nog wel eventjes een early adopter, maar het aantal relevante game-ervaringen zwelt wel aan.