Fallout 76 in negen cijfers

E3 2018

vr 15/06/2018
Ronald
0 reacties

Bethesda viel net voor de E3 met de deur in huis door Fallout 76 aan te kondigen. Wat valt er al te vertellen over deze nieuwe titel uit de postapocalyptische rpg-reeks? We vertellen het aan de hand van een paar dingen die ook al zo donders prominent in de titel zitten: cijfers!

Nog geen volle drie jaar na Fallout 4 komt Fallout 76 dit najaar in de winkels: alweer een nieuwe aflevering in Bethesda's serie postapocalyptische role playing games. Een nieuwe Elder Scrolls-game is ook al in de maak, maar het is nu duidelijk dat de Amerikaanse gamemaker een prioriteit maakt van zijn Fallout-serie. Waarom precies? Om dat duidelijk te maken kunnen we misschien beter beginnen met het eerste cijfer.

14 miljoen verkochte exemplaren van Fallout 4

Met The Elder Scrolls V: Skyrim in 2011, en diens meer dan twintig miljoen verkochte exemplaren, maakte Bethesda het rpg-genre bijna mainstream: zoveel miljoenen exemplaren was voor de release van die game een volume dat alleen maar bereikbaar was voor first person shooters en actiegames: populaire genres, quoi. Maar Skyrim maakte een niche zo groot dat ze bijna niet meer los te zien was van het brede videogamepubliek. En Fallout 4 profiteerde daarvan: bij lancering had Bethesda al zo'n 12 miljoen stuks verkocht, meer dan de helft van wat Skyrim doorheen zijn hele levensduur gesleten kreeg. En ja, de motor ging niet lang daarna sputteren, maar dat kwam eerder door de hoge verwachtingen die aan Fallout 4 werden vastgepind, en het feit dat de game (plus diens pas écht teleurstellende DLC) niet helemaal daaraan wist te beantwoorden. Maar de belangstelling voor een nieuwe Fallout-game blijft niettemin groot, zo bleek meteen door de onlinebuzz die de aankondiging veroorzaakte.

24 tot 32 spelers per server

De grote verrassing tijdens de voorstelling van Fallout 76: het wordt een multiplayergame. Een waarin je gans alleen de geabîmeerde wereld van het na-de-bomse West Virginia doorkruist, maar tijdens die tocht wel andere spelers kunt tegenkomen. En dan kun je maar beter goed voorbereid en bewapend zijn. Spelers zullen elkaar dus de duvel kunnen aandoen, al blijft hun aantal wel beperkt: er zullen er 24 tot 32 op één server kunnen, zei Howard. Die zullen elkaar bovendien kunnen zien op de kaart, zodat je elkaar in principe niet kunt verrassen. Het is ook niet echt bedoeld als een hardcore survivalgame: je behoudt bij sterfte je proviand en progressie. En, zei hij, "je kunt ook samenwerken, en samen iets opbouwen." Op langere termijn komt er ook een mogelijkheid om de game 'privaat' te spelen, bezwoer Howard in een interview na de presentatie.

Vault 76

We hebben het één dezer nog wat uitvoeriger over die mysterieuze Vault 76, waaraan de game zijn titel ontleent. Maar dit kunnen we je al vertellen: Fallout 76 lijkt, net als de meeste andere games uit de serie (New Vegas was een uitzondering), weer in een grote atoomschuilkelder te beginnen. Die Vaults werden voor de grote kernoorlog die aan de basis ligt van de wereld in Fallout gebouwd door het bedrijf Vault-Tec, dat zonder medeweten van de inwoners sociale experimenten uitvoerde in verscheidene van zijn bunkers. Behalve dus in 'controlebunkers' zoals Vault 76, waarin de inwoners met rust worden gelaten.

Het jaar 2097

Maar Vault 76 is wel een van de eerste bunkers die terug opengaan: twintig jaar nadat de bommen zijn gevallen komen de inwoners weer de nog ongerepte Wasteland in. Fallout 76 is een prequel op de rest van de games: het speelt zich bijna twee eeuwen voor de start van Fallout 3 (wiens setting in het jaar 2277 was), Fallout: New Vegas (in 2281), en Fallout 4 (2287) af. Zelfs het jaartal van de originele Fallout, 2160, ligt nog zo'n zestig jaar in de toekomst. "We hebben altijd al het verhaal willen vertellen van de allereersten die ooit de Vault verlieten", zei Howard.

4 keer zo groot als Fallout 4

Het West-Virginia waarin je terechtkomt in Fallout 76 zal vier keer zo groot zijn als het Massachusetts van Fallout 4, wist geestelijke vader Todd Howard te vertellen tijdens de mediaconferentie van Bethesda. Goed, maar hoe groot was die laatste dan? Een speler met teveel vrije tijd maakte in 2016 de calculatie dat Fallout 4 zo'n 9,9 vierkante kilometer aan bewandelbare grond heeft. De wereld van Fallout 76 zal dus ongeveer 40 vierkante kilometer zijn. En ja, dat is ongeveer gewoon de oppervlakte van een Belgische provinciestad. Maar we weten allemaal dat afstanden in openwereldgames iets raars zijn.

16 keer zo gedailleerd als Fallout 4

In ongeveer dezelfde ademstoot vertelde Howard ook dat de visuele details in Fallout 76 zo'n zestien keer scherper zullen zijn dan die van Fallout 4. Ook dat is niet vreemd: die voorganger ligt ook alweer twee jaar in het verleden, en op die tijdsspanne weten gameontwikkelaars vaak veel meer uit de console- en pc-hardware van het moment te persen dan nog maar - inderdaad - twee jaar daarvoor.

12 tegen 12-deathmatch

Nogmaals: Fallout 76 wordt eerder een 'shared-world'-ervaring dan een echte multiplayer-survivalgame. Maar er zit ook de mogelijkheid in dat je 12v12-deathmatchspelletjes zult kunnen spelen, zo opperde project lead Jeff Gardiner in een interview. Mogelijk houdt die modus verband met een soort 'endgamecontent', waarbij je met meerdere spelers nucleaire bommen kunt loslaten op een bepaalde regio. Die wordt dan (wellicht tijdelijk, zeiden de makers) gevaarlijker, met bepaalde wezens die krachtiger zijn geworden door de straling, en laten dus ook toe dat spelers het gewelddadige beest in zichzelf loslaten. Mogelijk met twaalf tegen twaalf dus, al valt dat allemaal nog af te wachten: voor hetzelfde geld was dit allemaal maar een breinscheet van de geïnterviewde ontwikkelaars.

6 doorkruisbare regio's

Die vier keer grotere map dan Fallout 4 zal ook uit zes verschillende regio's bestaan, die ieder hun eigen cultuur, specifieke locaties en zelfs lokale legendes hebben. Er kwam geen specifieke informatie over hoe die regio's er dan wel moeten uitzien, maar het volstaat om even te kijken naar websites van de dienst toerisme van die staat om toch min of meer een idee te hebben. Ongetwijfeld zal de Mountain Lakes-regio ertussen zitten: een centrale streek met vijf grote meren. Ook de hooggelegen Potomac Highlands-regio lijkt ons een kanshebber.

14 november is 'm uit

Niet onbelangrijk als we dan toch met cijfertjes aan het strooien zijn: op 14 november mogen we de game in de winkelrekken verwachten. Daarmee volgt Fallout 76 iets van een traditie op: ook Fallout 4 kwam in november op de markt, net als deel drie tien jaar geleden (nu ja, op 28 oktober, maar toch). Daar zou weleens een tactische logica achter kunnen zitten: dit is het soort games waarin spelers tientallen uren van hun tijd doen verdwijnen, en november is zo ongeveer het moment waarop de korte entertainmentbrokken (een Spider-Man, de singleplayerverhalen van een Battlefield V, een Tomb Raider, zelfs een Red Dead Redemption 2) alweer uitgespeeld zijn. Vanaf begin november zijn de grote hypes traditioneel voorbij, waardoor spelers in die maand eindelijk tijd hebben om nog eens goed verloren te lopen in een game van langere adem.