Fallout 76

Geeft Vault 76 zijn geheimen eindelijk prijs?

di 19/06/2018
Ronald
0 reacties

Vault 76? Dat is minstens een deel van de setting van Fallout 76, natuurlijk: zo ver was je wellicht al. Maar wanneer je de heilige schrift van de Fallout-franchise er eventjes op napluist - lees: de teksten op al die eenzame computerterminals in de vorige afleveringen, die geen Fallout-speler ooit leest - kom je er nog een paar dingen over te weten.

"In naam van de firma Vault-Tec wil ik een oprecht welkom heten aan u. Wacht, je hoeft niet... Wacht!" Het waren de laatste woorden van Giles Wolstencroft, assistent-ceo van Vault-Tec, het bedrijf dat in de fictie van de Fallout-reeks achter de bouw van meer dan honderd grote atoomschuilkelders zat, die verspreid waren over de hele Verenigde Staten en de bevolking beschermden tegen de onmiddellijke gevolgen van een allesverwoestende atoomoorlog tussen de V.S. en China.

Hij werd ontvoerd, of mogelijk gedood, door buitenaardse wezens terwijl hij een controle aan het uitvoeren was op de bouw van Vault 76, de ondergrondse kluis die dit najaar een van de locaties wordt in de wereld van Fallout 76.

Reclamation Day

Tijdens de E3-mediaconferentie van uitgever Bethesda, waarop Fallout 76 officieel werd voorgesteld, had bedenker Todd Howard het over hoe die Vault 76 een van de eerste was die na de val van de bommen weer openging. Op Reclamation Day nog wel, een dag waarop de inwoners van een aantal Vaults weer naar buiten konden om de post-apocalyptische woestenij die is overgebleven van het voormalige Amerika weer in te palmen.

"In naam van de firma Vault-Tec wil ik een oprecht welkom heten aan u. Wacht, je hoeft niet... Wacht!" 

Die datum werd vastgezet op twintig jaar na de val van de bommen (al geeft een Pip-Boy-scherm in de trailer van Fallout 76 vreemd genoeg het jaar 2012 aan - vijfentwintig jaar later dus). En de bunker bevindt zich in de staat West Virginia, die niet toevallig in de buurt van de tot Capital Wasteland omgevormde staten Virginia en Maryland uit Fallout 3 ligt.

Diep in een terminal

Dat is zo'n beetje alles wat Bethesda expliciet loslaat over Vault 76. Maar van een aantal andere bronnen, diep in de werelden van Fallout 3 en Fallout 4, weten we meer. Wel, vooral uit Fallout 3, eigenlijk: in het vierde deel wordt Vault 76 gewoon maar eventjes genoemd tijdens een nieuwsuitzending.

In de derde Fallout, uit 2008, vond je een paar dingen over de schuilkelder op een terminal. Nu weten we allemaal dat de meeste Fallout-spelers niet meteen alle berichten op alle terminals lezen, en dat gold zeker niet voor de locatie waar deze opgesteld stond: in The Citadel, het fort van de fascistoïde Enclave-factie, waar je in een deel van de verhaallijnen (behalve natuurlijk diegene waarin je hun rangen vervoegt) op een bepaald moment naar buiten moet zien te geraken met in essentie alleen maar een slaghoutje in je tengels.

Weinig tijd om lange tekst te lezen op een computerscherm dus. Maar als je dat had gedaan, had je het volgende geweten: dat Vault 76 een van de zeventien controlebunkers is. Dat ze haar deuren automatisch weer zal openen na een periode van twintig jaar (of misschien vijfentwintig, zo blijkt nu). En dat de bewoners naar buiten zullen worden gewerkt, terug naar de open wereld, om hun gedrag te bestuderen in vergelijking met dat van de personages die uit de andere, experimentele bunkers komen.

De 'normalen'

Dat Vault 76 een speciale rol speelt in de hele organisatie van meer dan honderd ondergrondse bunkers mocht al blijken uit die famous last words, die werden opgetekend door Wolstencroft, en die je als speler ontdekt aan boord van het alienschip in Mothership Zeta, een DLC voor Fallout 3. Waarom was die kerel daar helemaal alleen aan het rondlopen in Vault 76, zodat hij een makkelijke prooi werd voor de buitenaardsen? Nee! Omdat deze specifieke bunker een heel speciale rol speelt in de hele organisatie, daarom! Als controlebunker moest hij een herpopulatie door 'normale' overlevenden toelaten, terwijl die van andere Vaults een beetje mentaal en fysiek beschadigd konden zijn door de sociale en medische experimenten die zich erin voordeden.

Voorbeelden daarvan? In Vault 13 werden de inwoners tweehonderd jaar opgesloten, veel langer dan die van andere bunkers, om de effecten van langdurig isolement te bestuderen. In Vault 106 werden er psychoactieve drugs in de luchtvoorziening aangebracht (wat, zo bleek uit Fallout 3, desastreuze gevolgen had). En in Vault 68, waarvan Bethesda nog niet de gevolgen durfde te exploreren in een van de games, werd er één vrouw in een bunker opgesloten met 999 mannen.

Belangrijk in de 'lore'

Die sociale experimenten vormen een belangrijk element in de 'lore' van de Fallout-serie. In de eerste versie van zijn officiële 'productiebijbel' uit 2002 noemde Chris Avellone, de bedenker van de Fallout-reeks, het als volgt: "De Vaults waren nooit bedoeld om de bevolking van de Verenigde Staten te redden. Met een populatie van 400 miljoen tegen het jaar 2077 zouden de V.S. bijna 400.000 bunkers nodig hebben, en Vault-Tec mocht er maar 122 bouwen.

De echte reden achter die bunkers was om voorgeselecteerde segmenten van de bevolking te bestuderen, en te zien hoe ze zouden reageren op de stress van isolement, en om te zien hoe ze succesvol aan de herkolonisatie zouden beginnen wanneer de Vault weer opengaat."

De boodschap is dus: jouw personage is misschien normaal, maar verwacht dus een heleboel mentaal beschadigde freaks tegen te komen in de wildernis van Fallout 76. En dan loop je ook nog eens andere spelers tegen het lijf!