Escape Room: The Game in 2 nieuwe varianten

"Ik blijf erbij: de Escape Room-spellen zijn aanraders!"

vr 25/10/2019
Joeri
0 reacties

Echt veel schijnt de zon niet deze periode, dus blijven veel mensen binnen zitten. De ene kijkt tv, de andere speelt videogames en dan heb je nog een groep die weleens een gezelschapsspel op tafel ploft. Ik hoor bij al die groepen, al genieten board games een grote voorkeur. Zo ging ik onlangs aan de slag met twee nieuwe Escape Room-spellen van de Nederlandse uitgever Identity Games. Of ik enkele keren op tijd ontsnapt ben, lees je in deze review.

Als eerste ging ik aan de slag met Escape Room: The Game - 2  Players. De naam spreekt hier voor zich: je krijgt een escape room in bordspel voorgeschoteld die je met twee spelers moet voltooien. Dat betekent dat je alle opdrachten, raadsels en puzzels binnen maximum zestig minuten opgelost moet hebben. Net zoals in het basisspel en de vele uitbreidingen die reeds op de markt verschenen zijn. Daar waar je voor de uitbreidingen het basisspel nodig hebt, is dit in deze 2-spelersvariant niet het geval. Na het downloaden van een app kan je reeds aan de slag met het spel, al raad ik aan om de chrono decoder uit het basisspel te gebruiken als je dat hebt liggen.

Twee spelers

De 2-spelersvariant bestaat in tegenstelling tot de uitbreidingen niet uit één ontsnappingsavontuur, maar twee avonturen. Als je nog nooit eerder een spel uit de serie hebt gespeeld, is het aangeraden om te starten met het 'demospel' aka introductieavontuur van zo'n vijftien minuten. Weet je deze eenvoudige missie tot een goed einde te brengen, dan ben je klaar om aan het echte werk te beginnen. Net zoals in het basisspel en alle uitbreidingen bestaat ook deze twee avonturen elk uit drie delen. Heb je de sleutels bemachtigd om deel één te voltooien, dan pas ga je door met het tweede deel, enzovoort. Die sleutels krijg je door raadsels op te lossen, puzzels te breken en opdrachten te voltooien. Daarin is het erg belangrijk dat je soms 'out of the box' denkt. Wie echt voor de meest logische keuzes gaat, komt in dit spel bedrogen uit.

Hoewel er heel wat competitieve spellen de markt domineren, winnen coöperatieve spellen steeds meer aan terrein. Ook de Escape Room: The Game-reeks behoort tot die tweede categorie. Je gaat dus niet de strijd aan met elkaar, maar dient met elkaar te overleggen en samen te werken om de escape room tot een goed einde te brengen. Uiteraard is communicatie hierbij heel belangrijk. Jij ziet dingen waarop de andere speler niet let en omgekeerd, dus het is cruciaal om alle belangrijke en de soms - op het eerste zicht - minder belangrijke informatie met elkaar te delen. Naast het korte avontuur bevat deze escape room ook twee volwaardige avonturen: Prison Island en Mad House. De titels geven hierbij uiteraard de setting weg.

Gevangen en zot

In Prison Island ben je een gevangene die al negen jaar achter de tralies zit na een aanslag op de president, waar jij niks mee te maken had. Je komt terecht op het bureau van de gevangenisdirecteur en terwijl hij wordt weggeroepen, blijf je achter met één bewaker. Je ziet je kan schoon om je ontsnapping te beginnen, al heb je amper één uur de tijd. Bevind je je dan nog op het eiland, dan sluiten de bewakers het hele boeltje hermetisch af, precies zoals het protocol voorschrijft. In het tweede avontuur moet je een gesticht binnenkomen om een onterecht opgesloten vriendin te bevrijden. Er wordt binnenkort namelijk een lobotomie uitgevoerd bij haar. De jacht in het oude gebouw is begonnen. Ook hier krijg je slechts een uurtje te tijd om je missie te doen slagen. Een missie die ik samen met mijn vriendin tot een goed einde bracht, maar helaas buiten de tijd. Prison Island lukte wél binnen de zestig minuten.

Ik blijf erbij: de Escape Room-spellen zijn aanraders!

Wat jammer is aan de Escape Room-spellen, en dat geldt voor alle mogelijke varianten, is dat ze slechts één keer speelbaar zijn. Je hebt na het spelen de puzzel namelijk gekraakt. Wel kan je anderen laten kennismaken met het spel. Daarvoor voorziet de uitgever via de website alle documenten die je kan afprinten. In de Escape Room-spellen zijn er namelijk heel wat documenten waarop je schrijft, die je moet plooien of waarmee je andere toestanden uitsteekt. Dat is net het leuke aan de Escape Room-reeks en vergroot de immersie enorm. Dat gegeven zorgt ervoor dat ik de Escape Room-reeks enorm weet te smaken. Als bordspelfanaat heb ik ze namelijk allemaal.

Jumanji!

Wat ik ook opgestuurd kreeg, was Escape Room: The Game - Jumanji. Iedereen kent wel de film die in de jaren stillekes is verschenen, maar in december verschijnt er een nieuwe. Reden genoeg dus om ook een avontuur uit te brengen in het teken daarvan. Deze escape room bevat evenals bovenstaand beschreven spel ook één introductieavontuur en twee volwaardige verhalen. Deze escape room is echter gericht op 'de familie', waarbij kinderen vanaf 10 jaar kunnen deelnemen. De avonturen zijn dan ook een stuk eenvoudiger dan de 'volwassen' varianten. Met enige trots en fierheid kan ik melden dat we in al deze avonturen wél geslaagd zijn om binnen de vooropgestelde tijd de doelen te halen. Ook deze Jumanji-versie zit erg goed in elkaar en heeft terecht een 'Speelgoed van het Jaar'-nominatie te pakken. 

In tegenstelling tot de 2 Players-variant heeft de Jumanji-editie wel een chrono decoder in de doos zitten, waardoor je hier wel over de volledige Escape Room-ervaring beschikt. Net zoals anders zit elk avontuur in aparte enveloppen, zodat je niets 'spoilt'. Ook aan boord, en dat geldt voor alle versies, zijn de hints. De chrono decoder biept op vaste tijdstippen. Zo'n biep betekent dat je naar een hint mag kijken. In sommige gevallen zit je al voorbij die puzzel, terwijl je in andere gevallen de oplossing totaal niet kunt vinden. In zo'n geval helpen de hints om alles binnen te tijd te voltooien. Weet je het ook dan echt niet, en dan speel je eigenlijk wat vals, dan kan je een volledige walkthrough downloaden op de website, waarbij alles stap voor stap wordt uitgelegd. Maar hierdoor gaat zo goed als alles van deze unieke ervaringen verloren.

Escape Room: The Game - 2 Players en de Jumanji-variant zijn net zoals de overige spellen uit dezelfde reeks aanraders. Elk hebben ze een eigen verhaal dat op een leuke manier wordt verteld en het bijgeleverde materiaal is uiteraard volledig in dat bepaalde thema. Helaas zijn de spellen maar eenmalig te spelen, al zorgt net dit voor een erg leuke ervaring met meer immersie. Ik blijf erbij: de Escape Room-spellen zijn aanraders!