Een maandje aan de slag met Blaze

Slagkrachtige allrounder

di 06/02/2018
Lazlo
0 reacties

Net als de voorbije jaren, blijft Blizzard Heroes of the Storm in 2018 van een gezonde stroom aan content voorzien. Aftrappen deed het team achter de MOBA met een tanky initiator uit het StarCraft-universum: Blaze. En holy shit, wat is dat een geweldige hero om de Nexus mee onveilig te maken.

Toen Praga me vroeg de nieuwe hero aan de tand te voelen, had ik al maanden geen Heroes of the Storm meer gespeeld. Niet alleen ligt er voortdurend een schandalig hoge stapel backlog-titels naar me te loeren, waardoor ik me schuldig voel als ik een online game voor lange tijd blijf spelen. Het MOBA-genre, en ook de meer vergevingsgezinde variatie op de gebruikelijke formule die Heroes of the Storm hanteert, slaagt er gewoon niet meer in haar haken in me vast te zetten zoals het dat ooit deed. Dat was tot ik met Blaze aan de slag mocht.

Manusje van alles

Blaze is een slagkrachtige tank die in nagenoeg iedere game een waardevolle rol kan spelen. Een ware allrounder. Blaze is een hero voor nieuwkomers die de vele aspecten van het genre, en de game op zich, nog niet zo goed onder de knie hebben. Hij sterft niet snel, heeft best sterke aanvallen, kan zowel een support-rol als full-on aanvalsrol op zich nemen, en kan het pushen van lanes serieus bevorderen. De meer ervaren Heroes of the Storm-spelers hebben dan ook al snel door dat Blaze het beste zo snel mogelijk geëlimineerd wordt wanneer je in een teamfight terechtkomt.

MVP

Ik had dan ook een werkelijke ‘blast’ (pun intended) toen ik met deze hero aan de slag ging. Er lag een behoorlijk dikke laag roest over mijn skills, en kon een toegankelijke hero wel gebruiken om mijn vaardigheden terug op peil te krijgen. Het zegt veel wanneer ik zeg dat ik na mijn eerste Heroes of the Storm-game meteen MVP was. Met het oliespoor dat Blaze op de grond kan gooien, vertraag je niet alleen vijanden, maar wanneer je daar je ‘Q’-skill op loslaat, staat de boel ook meteen in de fik. De XP-contribution was meteen on-point, dankzij die skill. Ook deed ik bakken vol siege damage met diezelfde skill combo.

In teamfights vormt Blaze voornamelijk een meerwaarde met zijn harde stun. Na een korte voorbereidingstijd, charget de tanky Terran in een rechte lijn op zijn vijand af. Wanneer je dan een tegenspelende hero raakt, ligt die even uit de strijd. In grote teamfights, is de ultimate ability van Blaze, waarin hij tijdelijk een bunker neerwerpt waarin alle medespelers kunnen schuilen, een minstens zo grote asset. Zeker doordat Blaze vanuit die bunker een krachtige vlam kan spuwen die vies veel schade aanricht. Dat is dan ook de ultimate ability die ik steeds over het alternatief verkies. Dat is een soort fire blast die na een charge tijd in alle richtingen ontploft en vijanden damaget en slowed.

 

Conclusie

Het lijkt me best duidelijk dat Blaze, zeker in lager gerankete games, serieus overpowered lijkt. Hoewel hij niet instantly veel schade kan aanrichten, is hij een hero waar onervaren spelers niet meteen een antwoord op kunnen bieden. Hij is tanky en kan zichzelf healen door in vlammen te staan. Ik geloof dat Blizzard toch nog wel wat patchwerk in het verschiet heeft, om de balans rond Blaze wat te herstellen. Desondanks heb ik me in ieder geval goed kunnen amuseren met deze hete nieuwe toevoeging aan de hero line-up van Heroes of the Storm.