E3 2018-roundup: PC Gaming Show

Zeven knallers op de PC Gaming Show

di 12/06/2018
Ronald
0 reacties

De drie merken aan consolezijde hebben weer hun jaarlijkse moment in de spotlights gehad op E3. Maar laat ons het eeuwige vierde platform niet vergeten: de pc. Die kreeg eveneens zijn eigen mediaconferentie met de inmiddels traditionele PC Gaming Show. Hier zijn zeven titels die je daaruit moet onthouden.

Uitgesproken nieuw waren de meeste games die werden getoond op de PC Gaming Show niet: meestal ging het om indie- of Double A-meuk die allemaal al wel eens werd voorgesteld op de minder breedvoerige evenementen van de videogamesector, zoals PAX of Game Developers Conference. Maar hun aanwezigheid in de roundup tijdens deze jaarlijkse brok E3-randanimatie herbevestigt nog eens dat ze titels zijn waarvoor je moet uitkijken. Hier zijn de tien die wij onthielden uit de twee uur (!) durende presentatie.

Neo Cab

Heel eventjes kwam Neo Cab maar in beeld, maar het was genoeg om onze aandacht vast te houden. Je speelt in deze titel een taxichauffeur. Meer nog: de lààtste taxichauffeur, want in het Baja California van de nabije toekomst die de game schetst is het hele park overgenomen door zelfrijdende wagens. Maar de passagiers die op je achterbank stappen vinden het verfrissend om eens een gesprek te kunnen onderhouden. Als je hen op tijd en via de juiste wegen op hun bestemming krijgt, natuurlijk.

 

Mavericks: Proving Ground

Battle Royale  is hot: PUBG en Fortnite maakten deze speciale variant op multiplayergevechten - eigenlijk gewoon Deathmatch met heel veel volk - immens populair, grote jongens als Call of Duty IIII en Battlefield V volgden, en nu komen er dus ook nieuwe kapers op de kust. Zoals Mavericks: Proving Ground, een nieuwe pc-game van Britse makelij met onlinegevechten met liefst duizend deelnemers. Zonder roze konijnenpakjes: als setting werd een bepaald post-apocalyptisch landschap gekozen. "Het is een game over de dood", zei James Thompson, ceo van studio Automaton Games, tijdens de show.

 

Maneater

Tripwire Interactive, zij van de Killing Floor-zombiegames, kwam met een speciaal idee voor een nieuwe game: een strand (we gokken, aan de decors te zien, ergens in de Golf van Mexico) dat wordt opgeschrikt door een haai. Maar hier komt 'ie: jij mag die haai spelen, en achteloze strandgangers oppeuzelen. Maneater is een actie-rpg met een open wereld, waarin je gaandeweg de vaardigheden van je haai kunt upgraden. Vanaf een bepaald moment zal het beest bijvoorbeeld ook (eventjes) aan land kunnen gaan om zichzelf veilig achtende sujets tussen je kaken te pletten. Weinig subtiel, misschien wel leuk. Een releasedatum werd nog niet geprikt.

 

Stormland

Insomniac Games (Resistance, Sunset Overdrive, binnenkort die Spider-Man-game voor Sony) wilde ook eens een krachtige vr-game maken, en bedacht - voorlopig specifiek voor het Oculus-platform - zijn nieuwe game Stormland. Het is een first-person-game, uiteraard, in een open wereld, waarin je een tuinierrobot speelt die ineens - net als zijn soortgenoten - wordt geveld door kwaadaardige machines, en nu een queeste moet aanvatten om zichzelf weer te repareren.

 

Night Call

Nog meer taximeuk met Night Call, een game waarin je deze keer een Parijse taxichauffeur speelt. Die uit gesprekken met zijn nachtelijke passagiers niet alleen een indringend beeld krijgt van de condition humaine, maar ook - in opdracht van een politie-inspecteur - informatie moet zien in te winnen over een reeks bizarre moorden in de stad. De noir-graphics leken ons in ieder geval intrigerend.

 

Sable

De mooiste game die werd getoond op de PC Gaming Show was, zonder de minste twijfel, deze exploratie-adventuregame van Britse makelij. Voor de artistieke stijl van de game lieten de makers zich, naar eigen zeggen, inspireren door die van Franco-Belgische strips: de stijl van de zogeheten 'klare lijn'. Ook de woestijnwereld waarin het spel je dropt lijkt zo weggelopen uit een strip. Het is een game over eenzaamheid en exploratie, zeiden de makers op de PC Gaming Show, zonder enige vorm van gevechten erin. "Het doel van de game is meer te weten komen over de mensen, de cultuur en de geschiedenis van deze wereld."

 

Overkill's The Walking Dead

Een actiegame in het Walking Dead-universum? Dat is een risico: er zijn momenteel namelijk al zoveel zombiegames op de markt dat de (tanende) populariteit van de bekende tv-reeks eigenlijk weinig verschil maakt, en de zerpe smaak van Activisions vreselijke poging van vijf jaar geleden ligt eigenlijk nog een beetje op onze tong. Maar Starbreeze Studios, de makers van onder meer de Payday wagen het erop. Overkill's The Walking Dead ziet er in ieder geval al prima uit, en de gameplay - een co-op-shooter met vier spelers - ligt precies in de lijn van wat spelers van een Walking Dead-game zouden verwachten.