Diablo III: Eternal Collection

"Wat we nu al weten"

wo 29/08/2018
Ronald
0 reacties

We gingen, daags voor gamescom, een klein uurtje keihard hands-on met Diablo III op de Switch, met producers Matt Cederquist en Pete Stilwell aan onze zijde. Dit is wat we nu weten.

Gamescom moest nog goed en wel beginnen toen ik begin deze week de lobby van het Hotel Mondial Am Dom in Keulen binnenliep, samen met een andere schare Europees videogamejournaille. In een conferentiezaaltje lagen er een paar Nintendo Switches op ons te wachten met daarop de game die nu al een dikke week over de tong gaat. Diablo III: Eternal Collection, de Switch-versie van die onsterfelijke actie-rpg, die uitgever Blizzard Entertainment nog maar een week geleden had aangekondigd. Waarmee wisten ze ons te verrassen? De volgende dingen vielen me meteen op.

1. Het Diablo-gevoel zit er goed in

Ik was twee minuten bezig in de Switch-versie van Diablo III, en ik voelde 'm weer. Noem het de Diablo-trance: het ritmische getik op de controllerknoppen (of, eerder dan dat, de pc-muis), dat je in een verslavende cadans brengt. Op papier zijn de Diablo-games actie-rpg's, waarin wat priegelwerk aan personage en uitrusting noodzakelijk is om een stap verder te geraken, maar ze zijn op hun best wanneer je grote trossen tegenstanders mag neermaaien. Button = awesome: dat gevoel, maar dan geoptimaliseerd voor het knoppenopzet van de Switch-controllers, komt weer helemaal terug.

2. De beeldkwaliteit valt niet tegen

Kijk, als je de Eternal Collection op een scherm zou afspelen naast een andere tv waarop de op PS4 en Xbox One verschenen Ultimate Evil Edition staat, dan zou de eerste natuurlijk zwaar de duimen moeten leggen voor de tweede. Vanzelfsprekend is de beeldkwaliteit wat minder door de schrielere hardware van de Switch. Objecten in het decor zien er wat stomper uit, en omgevingseffecten, texturen en belichting zijn wat minder scherp. Maar de game draait volgens Stilwell wél consequent op 60 frames per seconde, zowel op het draagbare Switch-schermpje als op een tv. En ook het visuele Diablo-gevoel gaat niet verloren in die licht fletsere vormgeving.

3. Adventure Mode staat erg centraal

We speelden een stukje Adventure Mode met z'n vieren, in en om het Greater Rift-gebied uit de eerste akte van de game. Normaal gezien moet je daar eerst de verhaallijn voor hebben uitgespeeld: Adventure Mode is eigenlijk bedoeld als endgame content. Maar om de mobiele multiplayermogelijkheden van de Switch zo goed mogelijk tot hun recht te doen komen, maakten de ontwikkelaars die modus los van de rest van de game; je kunt er dus meteen induiken. Ikzelf en drie andere collega's deden dat met level 70-personages die keurig voor ons werden klaargezet, maar nieuwbakken spelers kunnen ook rustig met hun level 1-karakter naar de multiplayer gegaan, zegt Stilwell: ze worden dan keurig in een matchmaking-proces tegenover andere level 1-spelers gezet.

4. Er gebeurt wat veel voor zo'n klein schermpje

Natuurlijk komt er tijdens een potje Diablo III enorm veel informatie vrij op het scherm. Wanneer je de game op een tv of computermonitor speelt, wordt die wat uitgespreid over de schermoppervlakte. Op het kleine schermpje van de Switch gaat er heel wat verloren: letters en cijfers worden te klein afgebeeld, informatie komt zo geconcentreerd tevoorschijn dat de gegevens elkaar in de weg lopen, en zelfs de gevechten met tegenstanders worden chaotisch omdat er gewoon teveel gebeurt op een pietepeuterige display.

5. Het is een passieproject voor Blizzard

Hoe weten ze zo zeker dat grote drommen spelers reikhalzend zitten uit te kijken naar een Switch-versie, vroeg ik aan Pete Stilwell. Heel simpel: dat weten ze niét. Er is geen marktonderzoek of iets dergelijks voorafgegaan aan de beslissing om deze titel naar Nintendo's console te brengen. "We hebben het eigenlijk vooral voor onszelf gedaan", zegt Stilwell lachend. "Tijdens gesprekken met andere mensen binnen het bedrijf kwamen we allemaal tot het besluit dat het een vrij natuurlijke evolutie zou zijn om Diablo III naar de Switch te brengen. Vooral op gebied van gameplay: de game naar deze nieuwe console brengen, met diens nieuwe mogelijkheden op gebied van besturing, leek ons allemaal een uitdaging."

 

6. Er komt wellicht meer Blizzard-werk op de Switch

Een simpele vraag tijdens datzelfde gesprek: sluiten ze uit dat er nog andere Blizzard-games naar de Switch zullen komen? "Nee, dat kunnen we niet uitsluiten", opperde Cederquist. "Onze verstandhouding met Nintendo is, na deze productie, enorm goed geworden: we hingen samen met Nintendomensen goed de nerd uit tijdens de ontwikkeling van de Eternal Collection. De keuze voor Diablo III als eerste Blizzardgame in vijftien jaar tijd die op een Nintendoconsole komt sprak ook voor zich: de game leent zich qua gameplay het beste voor zo'n conversie. Dit hadden we niet met StarCraft II kunnen doen: de besturing daarvan is te moeilijk om te vertalen naar een console." Maar misschien, het begin Cederquists antwoord op de vraag indachtig, wel een Overwatch of een Hearthstone voor de Switch?