Deze games verschenen respectievelijk 10, 20, 30 en 40 jaar geleden

Retromania

wo 03/01/2018
Ronald
0 reacties

Met 2018 dat pas in gang werd getrapt, leek het ons het gepaste moment om terug te blikken naar de games die ditzelfde jaar één tot vier decennia geleden op de markt kwamen. Kwestie van, in etappes, te laten zien hoe stevig dit medium de afgelopen veertig jaar is geëvolueerd.

In 2008

Tien jaar geleden hadden maakte de videogame-industrie een waarachtig grand cru-jaar mee. Het was onder meer het jaar van Grand Theft Auto IV, de game die Rockstar Games' reeks grootstedelijke crapuulsimulators weer naar de technologische top brachten nadat de reeks vijf opeenvolgende games - de Liberty en Vice City Stories meegeteld - op min of meer dezelfde blauwdruk had lopen. Het was evengoed het jaar van Fallout 3, een instantklassieker die role playing games al een beetje dichter bij een breed publiek bracht, en volgens velen die in emergent storytelling geloven ook de basis vormde voor een meer speeltuin-achtige game-ervaring.

Dan was er, ergens in het voorjaar, Braid, de game die het tot dan toe in de obscuriteit vertoevende indiecircuit naar de oppervlakte woelde en een ware revolutie van onafhankelijk ontwikkelde games in gang wist te schoppen. Met LittleBigPlanet zorgde Sony voor een console-ervaring waarmee spelers user-generated content konden maken. En het onder een overvolle najaarsrol gebukt lopende Dead Space leverde een unieke horror-actie-ervaring.

Fallout 3, een instantklassieker die role playing games al een beetje dichter bij een breed publiek bracht.

In 1998

Blizzard Entertainments StarCraft gaf het al enkele jaren eerder door onder meer Dune II en Command & Conquer aangevatte genre van de real time strategy-game eindelijk de snelheid en panache die het verdiende. Sony bracht met Gran Turismo de allereerste moderne autoracesimulator op de markt. Half-Life consolideerde de manier waarop makers van first person-actiegames een verhaal vertellen in hun producties. Met Spyro the Dragon kwam ook het kleurrijke 3D-universum van games als Super Mario 64 naar andere consoles. En LucasArts' Grim Fandango was de hekkensluiter voor het enkele jaren daarvoor nog reusachtig grote genre van de adventuregame, een narratieve videogamevorm die voor veel spelers inmiddels achterhaald was geworden: verhalen werden nu ook verteld in cinematische actiegames op de PlayStation.

Sony bracht met Gran Turismo de allereerste moderne autoracesimulator op de markt.

In 1988

Videogamemakers waagden zich in 1988 aan enkele verwoede pogingen om games uit het speelgoedrijk los te rukken en het te doen uitgroeien tot een volwaardig entertainmentmedium. Dat zagen we onder meer in Cinemawares Rocket Ranger, een videogame die verscheidene gamegenres aan elkaar reeg, in functie van het verhaal dat de makers wilden vertellen. Hetzelfde geldt voor Zak McKracken and the Alien Mindbenders, een minder bekende titel uit LucasArts' collectie point-and-clickadventures, die heel wat vormelementen vastlegde voor toekomstige genrekleppers als Sam & Max Hit The Road en The Secret of Monkey Island. Ninja Gaiden was, behalve een gewelddadige en moeilijke actieplatformer, ook een van de allereerste actiegames die cutscenes bevatten - ook al een verteltechniek die meteen voor de eeuwigheid bedoeld was. EA gaf met Madden de aftrap voor zijn eigen EA Sports-label en de algemene proliferatie van sportgames. En Pool of Radiance betekende een belangrijke stap vooruit in de ontwikkeling van het genre der role playing games, dat pas een tiental jaar later zijn eerste echte boom zou krijgen.

EA gaf met Madden de aftrap voor zijn eigen EA Sports-label en de algemene proliferatie van sportgames.

In 1978

Veertig jaar geleden zaten we natuurlijk in de échte prehistorie van het medium, met games als Super Breakout, dat het één jaar eerder nog door Applestichters Steve Jobs en Steve Wozniak ontwikkelde botsballetjesspelletje perfectioneerde. Clowns, met zijn circusact-met-de-wip, liet zien dat collisiefysica ook voor andere spelervaringen kon worden gebruikt dan vliegen en racen. Adventureland en Pirate Adventure waren de allereerste adventuregames - een genre dat vooral groot was geworden op universiteitsmainframes - die op microcomputers verschenen. En het was natuurlijk ook het jaar van de klassieker der klassiekers: Space Invaders, de allereerste shooter en de game die eeuwige innovaties als levens en highscores introduceerde.