Deze boeken moet je als gamesfan zeker lezen

vr 11/01/2019
Michael
0 reacties

Videogames met een ijzersterk verhaal kunnen je zonder probleem opslorpen. Het nadeel daaraan? Nadat je de credits ziet voorbijrollen, is het gedaan met de pret. Gelukkig zijn er in veel gevallen alternatieve mogelijkheden om je nog verder in een fictief universum onder te dompelen. Hieronder zeven boeken(reeksen) die zeker de moeite waard zijn als je fan bent van de games in kwestie.

Mass Effect

Waarom we massaal fan zijn van de narratieve hoogstandjes in de Mass Effect-trilogie? Dat hebben we te danken aan Drew Karpyshyn. Deze Canadees werkte als lead writer aan de eerste twee spellen uit de reeks. Hij pende in totaal ook een heuse trilogie rond de franchise neer, en het zijn die drie boeken die je moet gelezen hebben. Chronologisch gezien gaat het over Revelation, Ascension en Retribution. In 2012 werd daar een vierde boek aan toegevoegd, geschreven door William C. Dietz, maar de recensies ervan bevestigen mijn eerdere tip: hou het bij de drie originele releases. Je kan deze boeken ook perfect lezen zonder de games te hebben gespeeld, aangezien er geen verwijzingen naar de digitale wereld zijn en de protagonisten perfect op hun eigen, literaire benen kunnen staan.

Metro 2033

Iedereen kent de Metro-games; binnenkort verschijnt Metro Exodus en hoe kan je je beter opwarmen voor een gamerelease dan er een boek over e lezen? Metro 2033, geschreven door de Rus Dmitry Glukhovsky, verscheen in 2005 en werd sindsdien in vele andere talen uitgebracht. De donkere fictie, waarbij een nucleaire ramp de wereld vernietigt en elke kans op leven je richting ondergrondse bunkers duwt, komt zelden voor bij westerse auteurs. In dit geval verblijven de laatste overlevenden in de Moskouse metro, een prelude op de games die vanaf 2010 zijn verschenen.

De 24-jarige protagonist Artyom werd op jonge leeftijd gered van een ratteninvasie, waaraan ook zijn moeder ten prooi viel. Zijn redder in nood adopteerde hem en tegenwoordig patrouilleert hij in de ondergrondse gangen. De dreiging van onbekende wezens, The Dark Ones, wordt echter steeds groter waardoor Artyom in een lastig parket komt te zitten. Vele jaren geleden ging hij stiekem op pad, vergat een ingang tot de metro te sluiten en door zijn wangedrag heerst er nu angst in het donkere tunnelsysteem.

In 2009 en 2015 verschenen er met Metro 2034 en Metro 2035 twee vervolgtitels, waardoor het totaal nu op drie staat. De auteur heeft reeds een vierde boek geteaset, maar daarover is vandaag nog geen duidelijkheid.

The Witcher

Een tijdje geleden kwam de Poolse auteur van de fantastische The Witcher-boekenserie nog eens in het nieuws. Hij wilde meer auteursrechten dan jaren geleden werd afgesproken, nu de videogames van CD Projekt RED alle verwachtingen hebben overtroffen. Zo werkt de financiële markt natuurlijk niet, maar dat mag je niet weerhouden de epische romans in huis te halen. In totaal bestaat de serie uit niet minder dan acht boeken. Het eerste boek rolde in 1992 van de pers en eigenlijk was de serie vooral in Oost-Europa meteen een schot in de roos. Pas na de release van het eerste The Witcher-spel in 2007 vond ook het West-Europese en Amerikaanse publiek de weg richting Sapkowski’s literatuur.

Net zoals in-game eist Geralt of Rivia een hoofdrol op. Hij is de allerbeste Witcher; deze monsterjagers worden van jongs af aan zowel lichamelijk als bovennatuurlijk klaargestoomd om de gevaarlijkste beesten uit te roeien. Hij wordt in z’n avonturen onder meer door Dandelion, Yennefer, Triss en Ciri vergezeld, allemaal namen die je bekend in de oren klinken als je  de games hebt gespeeld. Hier en daar zal je ook bepaalde paragrafen als queesten uit de spellen herkennen, en een pak meer achtergrondinformatie over het doen en laten van de protagonist vergaren. Alle acht boeken werden naar het Nederlands vertaald, al kan ik niet genoeg redenen opsommen om voor de Engelstalige versies te gaan.

Tom Clancy’s bestsellers

Tom Clancy de, inmiddels overleden, Amerikaanse auteur staat gekend voor zijn diepgaande spionage en militaire verhaallijnen die vooral tijdens en na de Koude Oorlog plaatsvonden. Zijn creaties fungeerden als uitgangspunt voor de eerste games in de spellenfranchise. Die werd in 1987 met The Hunt for Red October op gang getrapt en die onderzeesimulator was losjes op het gelijknamige boek gebaseerd. Ook Rainbow Six is bijvoorbeeld een boek door Tom Clancy geschreven; het verscheen in 1998 en gaat dieper in op de antiterreureenheid die als rainbow door het leven gaat.

In totaal gingen er meer dan 100 miljoen exemplaren van zijn boeken over de toonbank. Indien je een van Ubisofts recentere games hebt gespeeld kan je op zoek gaan naar de gelijknamige roman, The Division of Rainbow Six bijvoorbeeld. Heb je echt veel vrije tijd, dan kan je voor de chronologische aanpak opteren: beginnen met Without Remorse, om daarna, beginnende met Patriot Games, de carrière van protagonist Jack Ryan te volgen.

(World of) Warcraft

Blizzard weet hoe ze een verhaal moeten brengen; ook al ben je geen fan (meer) van het memorabele World of Warcraft, het is en blijft een waarheid als een koe. Het bedrijf schakelde ondertussen al een half dozijn verschillende topauteurs in om een uitgebreide catalogus aan canonboeken te schrijven en het is echt moeilijk om zonder kennis van zaken een leesvolgorde te bepalen. Ik heb ondertussen een vijftiental boeken achter de kiezen en beginnen moet je zeker doen met de drie Warcraft Chronicles. Dit zijn mijns inziens eerder encyclopedieën dan romans, maar ze bundelen op magnifieke wijze de details over het Warcraft-universum. Wie is wie, hoe zijn de planeten ontstaan en welke oude goden dwaalden, en dwalen nog steeds, rond op Azeroth, Draenor en andere locaties?

Eenmaal je die basis achter de rug hebt kan je met Rise of the Horde ontdekken hoe die duivelse Orcs op het idee zijn gekomen om de rustige planeet van de Alliance aan te vallen. I won’t spoil it, maar ooit leefden zij vredevol samen met de Draenei, op Draenor, en er was nooit een vuiltje aan de lucht. In The Last Guardian maak je vervolgens kennis met Medivh en Khadgar, beiden krachtige magiërs, en leer je hoe ook zij donkere geheimen verbergen. Een (min of meer) accurate lijst van de te volgen leesvolgorde vind je terug op het officiële World of Warcraft-forum.

Enkele minder bekende

Halo: The Fall of Reach

Auteur Eric Nylund werkte in 2000/2001 naarstig verder om Halo: The Fall of Reach tijdig klaar te krijgen. Dat boek zou namelijk als prelude voor het allereerste Halo-spel fungeren en de gekozen timing moest absoluut worden nageleefd. De verhalen nemen je mee naar de 26ste eeuw. Je bezoekt verschillende planeten, veel locaties en dat allemaal om de oorsprong van de SPARTAN II-supersoldaten te ontdekken. Uiteindelijk geraak je ook in contact met Master Chief; time well spent dus.

Perfect Dark: Initial Vector & Second Front

Greg Rucka is gekend als schrijver van Batman, Wonder Woman en andere stripverhalen. Hij is eveneens freelancer en in die functie werd hem gevraagd een boek rond Perfect Dark te schrijven. Die gamefranchise zag in 2000 het daglicht op de Nintendo 64 en in 2010 kwam dat originele spel ook richting de Xbox 360. Genoeg bronmateriaal om mee te werken, maar Rucka verkoos om een tie-in te schrijven: gebaseerd op de spelwereld, maar losstaand van bestaande verhaallijnen. Initial Vector mondde uiteindelijk uit in Joanna Dark zoals we haar in-game nooit hebben gezien. Raar maar waar: het op games gebaseerde boek scoort beter dan het uitgangspunt. Enkele jaren later volgde Second Front, waardoor je een vervolg hebt indien je het eerste boek met plezier hebt gelezen.

Er zijn tientallen novels gebaseerd op videogames, maar die passen niet binnen de scope van dit artikel. In bovenstaande boeken leer je meer over de wereld waarin de games zich afspelen. Waarom iets in-game gebeurt, is vaak verbonden met de geschiedenis die in de romans wordt verteld.