Deze 5 MMO's moet je in 2020 zeker eens proberen

za 22/02/2020
Michael
0 reacties

The king is dead. Long live the king. Dat kon je het afgelopen jaar over World of Warcraft zeggen. Battle for Azeroth kon niemand echt overtuigen, al beterde het wel met patch 8.2, terwijl Classic zowel de hardcore- als nostalgische spelers over de streep wist te trekken. Je zou zowaar vergeten dat er nog talloze andere interessante, verslavende, en meeslepende MMORPG’s op de markt zijn. Hieronder vijf exemplaren die je in 2020 zeker een kans moet geven.

1. Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Bethesda volgde met Elder Scrolls Online de traditionele weg richting een MMORPG zonder maandelijkse abonnementskosten. Nadat het spel zeven jaar in ontwikkeling was geweest, verscheen het in 2014 met een dubbele betaalformule. Je moest de game aankopen, én daarnaast ook nog elke maand een vast bedrag neertellen om te mogen blijven spelen. Minder dan een jaar later veranderde de strategie echter in een ‘Buy to play’-model, waarbij één keer de game aanschaffen volstaat om voor eeuwig en zoveel als je wil in Tamriel rond te dolen. Tamriel Unlimited is sindsdien dan ook de geschikte subtitel. 2015 leverde trouwens ook de PS4- en Xbox One-releases op.

In ESO kruip je in de rol van een protagonist met als gekendste naam The Vestige, maar hij staat ook geboekt onder verschillende aliassen. We schrijven E2 583, chronologisch gezien moeten de gebeurtenissen uit Oblivion en zelfs Skyrim zich nog afspelen, en je wordt gevangengenomen. Je ziel wordt door Molag Bals belangrijkste pion in Tamriel, Mannimarco, opgesloten en het is slechts dankzij de hulp van Lyris Titanborn, Cadwell en The Prophet dat je weet te ontsnappen. Tegelijkertijd houden de drie speelbare allianties (Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant en Ebonheart Pact) in een oorlog om Cyrodiil geen rekening met de andere gebeurtenissen binnen het universum, en het is de kruising tussen die verhalen waarop de MMORPG gebaseerd is.

In de voorgaande single player-iteraties van The Elder Scrolls werd je nooit in een bepaalde class geduwd, maar op z’n MMORPGs is dat bij ESO wél het geval. Je kiest uit de Dragonknight, Sorcerer, Nightblade, Templar, Warden of Necromancer om die vervolgens in één van drie beschikbare skills trees te specialiseren. Daarin lijkt het spel op bijvoorbeeld World of Warcraft, maar de manier van spelen is algemeen bekeken best uniek. De focus ligt meer op de level-ervaring en niet per sé op endgame content, het uitoefenen van een ambacht biedt meer vrijheid en de grotere servers zorgen ervoor dat je met al je vrienden sowieso in contact kan komen.

2. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Als je denkt dat ESO een woelige lanceerperiode heeft gekend, wacht dan tot je volledig mee bent in de perikelen die Square Enix met Final Fantasy XIV heeft doorstaan. Initieel dateert de release van FFXIV uit 2010, maar al heel erg snel zorgde de – terecht – negatieve recensies voor het dichtdraaien van de centenkraan, einde ontwikkeling en uitbreiding dus. In 2013 werd onder de noemer A Realm Reborn een tweede poging ondernomen om de MMORPG, gebaseerd op Final Fantasy, te publiceren, en eigenlijk werden we gezamenlijk omvergeblazen. De Japanners hadden uit hun fouten geleerd, letterlijk alle feedback werd in acht genomen en het nieuwe eindresultaat is nog steeds om duimen en vingers bij af te likken.

Wie het eerste, gefaalde spel echter niet heeft gespeeld, zal een woordje uitleg over de huidige stand van zaken qua narratie zeker appreciëren. We reizen nog steeds naar Eorzea, maar de gebeurtenissen spelen zich wel vijf jaar na die initiële game af. Bahamut, de oerdraak die op het einde ontsnapte, heeft nu een zevende apocalyptisch evenement in gang gezet waarbij de spelwereld grotendeels wordt verwoest. Dankzij de goedkeuring van de goden ontsnap jij aan deze ramp door vijf jaar richting de toekomst te reizen, en terwijl je probeert om je wonden te likken en aan de heropbouw van Eorzea te denken, plant The Garlean Empire vanuit het noorden een invasie.

De uitwerking en in-game vertaling van het class-fenomeen is in FFXIV compleet anders dan in de meeste andere MMORPG’s. Je kiest nog steeds een uitgangspunt, die je spelstijl grotendeels bepaalt, maar daarna kan je je verder specialiseren door je in een bepaalde Job te verdiepen. Éénzelfde class kan via de Job-specialisatie bijvoorbeeld een helende of DPS-rol toegemeten krijgen, met additionele aanvals- en verdedigingsmogelijkheden om je in deze rol te laten uitblinken.

3. Guild Wars 2

Tegenwoordig is het mediastil rond Guild Wars 2, maar tussen de lancering in 2012 en, laten we zeggen 2017, viel er constant wel een nieuwtje te rapen over de sequel op de reeds populaire eerste MMORPG van ArenaNet. In het prille begin verscheen er zelfs tweewekelijks een update voor het spel, waarna de ontwikkelstudio na verloop van tijd op een updateschema met eerder minder frequente updates overschakelde.

Als hoofdrolspeler in je eigen verhaal moet je trachten om de Destiny’s Edge weer samen te brengen. Deze avontuurlijke gilde heeft als doel het goede voorbeeld te geven zodat de verschillende rassen weer willen samenwerken. Hun coöperatieve welwillendheid is cruciaal om te strijd tegen Zhaitan, een ondode Elder Dragon tot een goed einde te brengen. Dit avontuur komt na verloop van tijd ten einde, en dankzij ArenaNets ‘Living World’-principe volgen er daarna andere verhaallijnen waar je alweer een belangrijke rol in vervult. De ontwikkelstudio gaat er ook prat op dat je beslissingen impactvol zijn, waardoor de narratie zich aan jouw persoonlijkheid aanpast.

Je kan uit acht Professions kiezen, die in tegenstelling tot wat de term doet vermoeden, eigenlijk de classes representeren waaruit je een spelstijl kan kiezen. Deze zijn eerder traditioneel, want Guild Wars 2 blinkt op andere vlakken uit wat diversiteit en unieke features betreft. Zo zijn de jumping puzzles best legendarisch, tegelijk belonend en uitdagend. Het spel geeft je ook bakken voldoening wanneer je alles ziet transformeren nadat je een deel van het verhaal hebt afgerond; je herkent de spelwereld uiteindelijk niet meer in vergelijking met hoe je ze voor het eerst hebt leren kennen.

4. Lord of the Rings Online

The Lord of the Rings. Het waren de films die de boekenserie bij het grote publiek op het allerhoogste schavotje heeft geplaatst, en ook wij, de gamers, hebben een graantje van Tolkiens succes mogen meepikken. Al sinds april 2007 kan je in een virtuele kopie van Middle-earth ronddolen, en doorheen de jaren voegden uitbreidingen nieuwe delen van deze fantasiewereld toe. In 2017 verscheen met Mordor de zesde echte uitbreiding voor LOTRO, en ook nu worden daar nog extra verhaallijnen aan toegevoegd.

Met tien beschikbare classes en zes rassen waaruit je kan kiezen, heb je al bij het prille begin van de game een belangrijke keuze te maken. Daarna kom je in één van de vijf begingebieden terecht, waar je de kneepjes van het vak zal leren. De Dwarves vatten hun reis doorheen Middle-earth in Ered Luin aan, meer bepaald bij Thorin’s Gate. Wie voor de gewone mens als ras heeft gekozen, trekt om te beginnen naar Bree-land, waar je in Archet belandt. Beornings vertrekken vervolgens vanuit de Vales of Anduin, High Elves hebben voor Rivendell als uitvalsbasis gekozen en de Stout-axes kennen Mordor als hun broekzak.

Kenners van de boeken en/of de films zagen al enkele bekende regio’s passeren, en LOTRO zit overvol met referenties naar de gebieden waar je maar al te graag zelf zou ronddolen. Achter elke hoek schuilt er natuurlijk ook gevaar, want zowel vieze spinnen, trollen, ondoden als elk ander wezen uit de epische IP willen je maar al te graag naar de eeuwige jachtvelden verwijzen. Gelukkig leer je al doende nieuwe aanvallen, wordt je uitrusting constant beter en hoef je uiteindelijk niemand echt te vrezen. Enkel in de raids, waar je bijvoorbeeld Hrímil Frost-heart moet zien te verslaan, mogen je gerust een onwennig gevoel opleveren.

5. Secret World Legends

The Secret World is het atypische spel in dit artikel. MMORPG’s, en eigenlijk ook single player RPG-games, baseren zich bijna zonder uitzondering op fantasiewerelden. Secret World is Funcoms uitzondering om die regel te bevestigen. De game speelt zich in een hedendaagse setting af, in een wereld overspoeld met geheimzinnige organisaties die allerlei snode plannen willen uitvoeren. Op z’n Lovecraftians proberen verschillende creaturen de mensheid aan te vallen, en zij focussen zich op drie regio’s: het stedelijke Egypte, Transsylvanië en Tokyo. Dat zijn meteen de drie startregio’s waar je naartoe reist, een keuze die wordt bepaald door het ras dat je hebt gekozen.

Het verhaal begint een maand nadat een van de sektes die het spel rijk is, een succesvolle terroristische aanval op Tokyo heeft uitgevoerd. Na een vreemde droom ontwaak je plots met magische krachten en dat is een uitgelezen kans voor drie facties om jou proberen in te lijven. Ze benaderen je elk op hun eigen, typische manier: vriendelijk (Templars), nogal aanvallend (Illuminati) of onbegrijpelijk (Dragon). Hierna reis je naar Londen, Brooklyn of Seoul om verdere trainingen te ondergaan vooraleer je kan beginnen om de wereld te redden.

Elk van bovenstaande videogames hebben talloze features die ook World of Warcraft bezit. Soms ging Blizzard met de ideeën van andere ontwikkelstudio’s lopen, maar ook in omgekeerde richting bouwden andere bedrijven verder op de ingenieuze ingevingen die WOW lieten evolueren. Daarnaast bezitten FFXIV, GW2, SW, ESO en LOTRO vooral een steengoed, uniek verhaal, een stevig fundament om op verder te bouwen en staan er gemotiveerde ontwikkelaars achter die doorheen de jaren getoond hebben dat er plaats is voor verschillende MMORPG’s naast World of Warcraft. Overweeg dus zeker om ze eens te spelen, of bied ze een tweede kans aan. Een MMORPG verandert, en deze vijf titels bezitten voldoende kwaliteit om je uren en uren zoet te houden.