Destiny 2 zet zijn remonte verder met Season of Dawn

"Destiny 2 is een compleet nieuwe game geworden"

di 10/12/2019
Ronald
3 reacties

Sinds Bungie zijn Destiny-franchise weer in eigen handen heeft, zet lopende aflevering Destiny 2 vooral in op de gedeelde ervaringen van zijn spelers. Die laatsten hebben, sinds de game free to play ging, ook weer meer aandacht voor het spel. En Bungie houdt die vernieuwde spelersinteresse in de titel op snee met alweer een nieuw seizoen: de Season of Dawn. 

Saint-14 was tot nu toe meer mythe dan persoon. Wanneer je Destiny en Destiny 2 speelde, las je wel een paar keer over hem. En als je een beetje je best deed of wat mazzel had, trof je zijn harnas aan als een van de Exotics. Maar verder was hij vooral een deel van de 'lore', de onuitputtelijke bron van verhalen àchter het drie of vijf akten beslaande scenario dat je aan het spelen was. Met Season of Dawn, een nieuwe episodische verderzetting van Destiny 2: Shadowkeep, krijg je hem voor het eerst in volle glorie te zien in een nieuw verhaal dat de tijdlijn van het Destiny-universum overhoophaalt.

Dat verhaal, recht uit de persmap: "Nu de Vex-invasie is verslagen tijdens Season of the Undying, vangt nu dus - vandaag, 10 december - Season of Dawn aan. Een raad van Cabal Psion Flayers manipuleert de tijd en probeert een overwinning van de Guardians op het Rode Legioen ongedaan te maken. Osiris roept iedereen op om de Cabal te stoppen en deze vijand te verslaan."

In essentie wordt er - met de mysterieuze 'Sundial Prototype' - een terugkeer gemaakt naar de verhaallijn waarmee Destiny 2 drie jaar geleden in de winkelschappen lag. Maar ondertussen is Destiny 2 ook een compleet nieuwe game geworden: sinds Bungie zijn game weghaalde bij titaanmerk Activision, begin dit jaar, is het meer en meer een 'levende' game geworden, zeker sinds de titel in oktober ook nog eens free to play werd.

Terug naar de bron

Daardoor gaat het vandaag uitstekend met Destiny 2. Afgelopen zomer al, toen de gevolgen van de split tussen Activision en Bungie zichtbaar werden in Activisions cijfers, bleek dat er nog steeds 6 miljoen maandelijkse spelers in de game zitten. Dat maakt het nog altijd een van de grootste onlinegames op de planeet: ver onder het megasucces van 'Fortnite' (dat, de laatste keer dat uitgever Epic Games cijfers bekendmaakte, op zo'n 250 miljoen geregistreerde spelers staat), dat wel, maar met pieken van 1 miljoen dagelijkse spelers (cijfer werd door Bungie gelost ten tijde van de aankondiging dat de game f2p zou worden) houdt 'Destiny 2' zich kranig.

"Het nieuwe bedrijfsmodel heeft ons ook narratief nieuwe kracht gegeven", zegt Senior Narrative Designer Jonathan To. "De passie van de community voor een 'shared world experience' sterkte ons in ons idee om met een verhaal te komen dat van het ene seizoen overloopt naar het andere. 'Season of Dawn' pikt meteen in waar 'Season of the Undying' stopte."

Destiny 2 is een compleet nieuwe game geworden.

Het feit dat Bungie de volledige intellectuele eigendom voor de Destiny-franchise in eigen handen heeft, betekent ook onder meer dat er in livecontent voor 'Destiny 2' kan worden geruggekeerd naar personages en thema's uit de eerste Destiny-game (2014).  Zoals dus die Saint-14, die toen ook al in het verhaal van de game werd genoemd. En de

Er wordt ook teruggekeerd naar de 'Rusted Lands'-map van de eerste titel. "Grote delen van de 'lore' van 'Destiny' zijn nog niet geëxploreerd", zegt To. "Er zit zoveel meer in het universum dat we hebben gecreëerd voor de franchise dan wat je noodzakelijk te zien krijgt wanneer je een verhaallijn doorloopt. Voor ons is het dus interessant om af en toe eens een personage naar de voorgrond te brengen waarover je alleen nog maar kunt hebben gelezen. Of om terug te keren naar plaatsen en thema's uit de allereerste game. Het idee is ook dat we personages hebben gecreëerd die meerdere verhalen kunnen dragen."

Dubbele storytelling

Het nieuwe seizoen zet ook het plan van Bungies 'narrative team' verder om verhalen te vertellen op twee niveaus: met zowel doorspeelbare vertellingen als grootschalige 'shared events' waarin de hele spelercommunity tegelijkertijd hetzelfde meemaakt. Zoals het 'Dawning'-event (17 december tot 14 januari) en het 'Crimson Days')event (11 tot 18 februari). Wat die zullen inhouden blijft natuurlijk een verrassing, zeggen ze bij Bungie, want dat is natuurlijk net de bedoeling: de speler op de toppen van zijn tenen houden met nieuwe online-ervaringen.

"We blijven ook verhalen met een begin, een midden en een einde vertellen", zegt Tom Farnsworth, Design Lead bij Bungie. "Maar tegelijkertijd is er de 'community story', het verhaal dat door de gemeenschap van spelers samen wordt verteld. Een verhaal dat vorm krijgt door de samenwerking tussen onze spelers. Daarom is de rijke 'lore' van Destiny zo belangrijk: we bouwen onze eigen referentiepunten in, waarrond de gamer dan voor een deel zijn eigen verhaal meemaakt. Het is een wereld die constant evolueert, en waaraan de speler meebouwt."

 

3reacties

"....Zoals dus die Saint-14, die toen ook al in het verhaal van de game werd genoemd. En de"

En de wat?

Rating:0

ik denk daar stopt het verhaal.. ende... maar het verhaal gaat nog door...

Rating:0

My bad: zetduiveltje. Vergeet die 'En de...', dat was een ander begin voor de volgende zin, dat blijven staan was. Randy flikkert het er weldra wel uit.

Mea maxima culpa. En bedankt voor jullie alertheid! :-)

Rating:0