Is de gameconsole deze keer wel ten dode opgeschreven?

Waarom heb je nog een console nodig?

za 07/07/2018
Ronald
4 reacties

Cloud gaming lijkt, ondanks de vele mislukkingen uit het verleden, dan toch een blijver. Dat gameconsoles hun laatste adem aan het uitblazen zijn is al vaak gehoord in het verleden, maar deze keer komt de claim niet van nichebedrijven die de hemel willen bestormen: de grote gamemerken, zoals met name Ubisoft en Electronic Arts, maken hem vandaag stilaan ook.

Waarom heb je nog een console nodig wanneer de game die je speelt gewoon op de achtergrond kan worden gerenderd, op de servers van een onlinedienst, en je dus geen apparaat meer in huis nodig hebt om die rekenkracht op zich te nemen? Gamestreaming is een droom die technologiebedrijven ondertussen al een vol decennium koesteren. Een droom die enkele jaren geleden al in de kiem werd gesmoord: zowel OnLive als Gaikai, de twee bedrijven die in 2009 nog claimden dat ze gameconsoles de duvel gingen aandoen, gingen roemloos ten onder.

Nieuwe plannen

Maar wat gebeurde er op de afgelopen E3? Zowel Microsoft als Electronic Arts kondigden aan dat ze - voorlopig nog vage - plannen koesteren om ergens in de komende jaren toch nog met een streamingdienst te komen.

Andrew Wilson, ceo Electronic Arts, op EA Play: "De grootste disruptie van het moment op de entertainmentsector is het streamen van content. Die disruptie zal de komende jaren ook een diepe impact krijgen op onze industrie. We zijn zelf aan het kijken naar een cloud gaming-dienst. Het is nog niet klaar voor primetime op de markt, maar het is iets wat we actief bekijken."

En zelfs zij die niets hebben aangekondigd, of niets hebben half-aangekondigd, denken dat cloud gaming klaar is voor een spectaculaire comeback. Zoals de grote baas van Ubisoft, het Franse merk achter Assassin's Creed, Far Cry, Splinter Cell en andere blockbusterreeksen.

Yves Guillemot, ceo Ubisoft, in een interview met het Amerikaanse blad Variety:

"Ik denk dat er nog een volgende consolegeneratie komt, maar er is een goeie kans dat we, stap voor stap, minder en minder hardware zullen zien. Mettertijd denk ik dat streaming beschikbaarder wordt voor veel spelers, en het niet meer noodzakelijk zal maken om thuis grote hardware te hebben. Er komt volgens mij nog één consolegeneratie, en daarna zullen we allemaal streamen. Het zal de AAA-game-industrie veel sneller helpen groeien. We moeten werken aan de toegankelijkheid van die games, ervoor zorgen dat ze op eender welk apparaat kunnen worden gespeeld. Maar het feit dat we ze zullen kunnen streamen naar mobiele telefoons en tv-schermen zonder een console, dat gaat een hoop veranderen in de industrie."

Yves Guillemot, ceo Ubisoft

Geen les geleerd

Ze hebben duidelijk geen lessen geleerd uit wat er met de twee pioniers in cloud gaming is gebeurd. Die werden, in een notendop, overgenomen door Sony, en hun technologie zit nu in het cloudnetwerk achter de PlayStation 4. Zowel OnLive als Gaikai waren operationeel toen bleek dat hun commerciële succes uitbleef. Gaikai gooide als eerste zijn handdoek in de ring: het werd in 2012 overgenomen door Sony, dat de technologie gebruikte om de clouddiensten achter de PlayStation 4 robuuster te maken. OnLive gaf het niet op, maar het ging uiteindelijk - na lang spartelen - ten onder. Er kwam een faillissement met doorstart in 2012, drie jaar later nam ook Sony het noodlijdende nieuwe bedrijf en al diens technologie over. Case closed. De ironie is nu dat de meeste van alle cloud gaming-technologie die gameconsoles achterhaald zou maken nu gewoon eigendom is van de grootste consolefabrikant. En die heeft voorlopig geen incentive om de technologie toch nog in grote volumes naar de markt te brengen.

Microsoft en Electronic Arts kondigden aan dat ze plannen koesteren om in de komende jaren met een streamingdienst te komen.

Joost Van Dreunen, ceo marktstudiebureau Superdata Research: "Stemmen die zeggen dat streaming de hele entertainmentindustrie heeft veranderd hebben gelijk. Maar ik denk dat het nog lang zal duren voordat de game-industrie zal volgen. Van waar we nu staan nog minstens tien jaar volgens mij: minstens één, wellicht zelfs twéé consolegeneraties. Gameconsoles, de hardware alleen, zijn nog altijd een business die 20 tot 30 miljard dollar per jaar opbrengt; dat geven diegenen die die inkomsten binnenhalen niet zomaar op. Er zijn veel partijen in de huidige videogame-industrie die momenteel geen incentive hebben om voor cloud gaming te gaan. Electronic Arts wel, want die namen onlangs de cloud-technologie van Gamefly over, destijds de derde grootste speler in cloud gaming, om zijn Origin-webdienst te versterken. Natuurlijk kijken die wat ze nog allemaal met die technologie aankunnen. Ze zijn ook meer verticaal geïntegreerd: ze hebben ook een distributiekanaal. Bij Yves Guillemot van Ubisoft is de band ook duidelijk: ze hebben als nieuwe grote aandeelhouder Tencent Holdings, een Chinese internetreus met een grote videogame-afdeling, die helemaal gaat voor onlinegaming. Maar welke redenen heeft een Activision Blizzard, bijvoorbeeld?"

Bandbreedte

Vergeet ook niet dat de reden waarom het zeven jaar geleden niet wilde lukken met cloud gaming ook vandaag nog speelt: de bandbreedte van de gemiddelde internetconnectie is te laag. Gamegraphics streamen via het internet vergt enorm veel van een netwerk, waardoor er - met de huidige staat van de wereldwijde internetinfrastructuur - congestie zal optreden. En dat is onaanvaardbaar voor een intensief tijdsverdrijf als gamen. Bovendien slikt dat tonnen data.

Van Dreunen: "Er zijn nog veel te veel plaatsen op de wereld waar de gemiddelde internetconnectie te weinig doorgang biedt om comfortabel te kunnen gamen via de cloud. In Zuid-Korea zou dat geen probleem zijn, in de meeste Europese landen ook niet. Maar in de Verenigde Staten, zelfs aan de oost- en westkust, is een gemiddelde verbinding veel trager. Met consoles kunnen de gamemerken een consistente service aanbieden. Wanneer ze zouden overschakelen naar clouddiensten, met de huidige staat van de internetinfrastructuur, kunnen ze dat niet meer."

Gaikai gooide als eerste zijn handdoek in de ring: het werd in 2012 overgenomen door Sony.

Elk zijn cloud-dienst

En dan is er nog een belangrijke vraag: willen we dit wel? Willen we dat Electronic Arts zijn eigen dienst uitbaat, naast die van Ubisoft, die van Microsoft, die van PlayStation, met allemaal exclusieve games die uitsluitend op die éne dienst draaien? Willen we wel een paar euro's per maand aan verscheidene diensten uitgeven, voor games die we vroeger gewoon naar eigen keus konden kopen of downloaden? Al het voorgaande in acht genomen lijkt het dus vooral dat we weer op hetzelfde punt staan als tien jaar geleden wat cloud gaming betreft: grote hype, deze keer vanuit een hoek die we destijds nooit hadden verwacht. Maar met marktomstandigheden en technologie die goeddeels hetzelfde zijn gebleven, is het opnieuw een riskant avontuur.

4reacties

Ik zal altijd voorstander blijven van consoles,alleen al uit verzamel intresse.

Rating:0

Nee dank u!
De huidige en zelfs toekomstige bandbreedte is gewoon veel te laag om massaal te liggen cloudgamen. Ze ruiken gewoon geld met hun subscriptions en "games as a service".
En dit zou dan nefast zijn voor de qualiteit van de releases (zie netflix originals...behalve Altered Carbon dan :p)

Rating:0

Gaan ze 4K resolutie streamen zonder enige vertraging op je reacties van je gamepad ?
Dan zit je ongeveer rond de 7 gigabyte aan data per uur gamen. Laat dit nu net de reden zijn waarom Telenet 4k zo lang tegen gehouden heeft en er meer HD dan Full HD wordt uitgezonden.

Rating:0

Hardware is een éénmalige aan koop en die streaming dienst is maandelijks te betalen.
Ik merk al bij netflix dat mijn dataverbruik naar boven schiet bij het volgen van een serie.

Rating:0