De 9 beste games van 2017

"Volgens reviewers wereldwijd"

do 28/12/2017
Michael
3 reacties

De persoonlijke terugblik van onze redactieleden op het fantastische 2017 schotelden we jullie reeds voor. Ikzelf ben echter op zoek gegaan naar de, objectief bekeken, beste games van 2017, want ook die rangschikking willen we jullie niet onthouden. Hieronder volgen dus, volgens recensenten wereldwijd, de negen beste videogames van het afgelopen kalenderjaar. Enjoy!

9: PlayerUnknown’s Battlegrounds

Heb jij het zinnetje ‘Winner Winner Chicken Dinner!’ al vaak op je scherm zien verschijnen? Dan ben je ongetwijfeld een getalenteerd PUBG-speler die met regelmaat als winnaar uit het Battle Royale-spelletje wegwandelt. Al sinds de begindagen brengt de spannende game hectiek naar onze huiskamers, want overleven, jezelf verbeteren en tegelijk met tientallen spelbepalende elementen rekening houden … Het is niet evident. Het speelveld telt 64 vierkante kilometer en toch weten de tegenstanders je altijd te vinden. Enkel door te oefenen, strategische locaties te memoriseren en een ijzeren zenuwstelsel te creëren zal je in PlayerUnknown’s Battlegrounds zegevieren. Succes!

8: Final Fantasy XIV: Stormblood

We zijn al lang vergeten dat de eerste versie van Square Enix’ Final Fantasy-MMORPG een gigantische faal was. Ondertussen draait FFXIV mee op het allerhoogste niveau en eind juni verscheen met Stormblood de tweede, grote betalende uitbreiding. De stadsstaten Ala Mhigo en Doma willen zich afscheuren van het Garlean Empire en om jezelf in die strijd te verdiepen, kan je onder meer de twee nieuwe Jobs uittesten: Red Mage en Samurai. Alle voordelen hebben ook negatieve kantjes, want Stormblood stond gelijk aan de stopzetting van ondersteuning voor PlayStation 3. Gelukkig kan je nog steeds kiezen tussen PS4 en pc om je avonturen in Eorzea verder te zetten. Wat er nu zo verschillend is tussen World of Warcraft en FFXIV? Teveel om het allemaal op te noemen, maar uit eigen ervaring moet ik bijvoorbeeld toegeven dat het level-proces in FFXIV beter in elkaar zit.

7: F1 2017

Het ondertussen afgelopen Formule 1-seizoen was enorm eentonig; met negen overwinningen stond er geen maat op de Britse racer Lewis Hamilton. Hetzelfde kan over de 2017-iteratie van Codemasters’ F1-spellenreeks worden gezegd, want we kregen dit jaar het allerbeste F1-spel aller tijden voorgeschoteld. Naast hedendaagse nieuwigheden en verbeteringen kan je ook met twaalf vintage wagens over de parcours scheuren. De beste wagens uit de geschiedenis van Ferrari, McLaren, Red Bull Racing, Renault en Williams maken hun heropwachting, zowel in aparte races als de carrièremodus. Een allesomvattende F1-encyclopedia zeg maar.

6: Lone Echo

Dat Virtual Reality eigenlijk nog steeds in haar kinderschoenen staat, merk je aan het feit dat Lone Echo als enige VR-titel in dit overzicht prijkt. In dit verhalende avonturenspel, ontwikkeld door hetzelfde studiootje dat The Order: 1886 heeft gemaakt, zweef je rond in een ruimtestation dat zich in een baan rond Saturnus begeeft. Jezelf bewegen doe je door je constant af te duwen op allerlei objecten en zo beleef je gewichtloosheid vanuit je zetel. Zomaar relaxen kan je daarboven echter niet, aangezien een onbekend ruimteobject je apparatuur heeft vernield. Dat moet worden opgelost! Initieel kon je enkel via een Oculus Rift van dit pareltje genieten, maar ondertussen werkt Lone Echo ook op je HTC Vive.

5: What Remains of Edith Finch

Initieel zou What Remains of Edith Finch een PlayStation 4-exclusive worden, maar enkele maanden na de eerste teasers in 2014 veranderde ontwikkelstudio Giant Sparrow alsnog van gedachten. Dankzij die beslissing verscheen de game dit jaar eveneens op pc en Xbox One, en maar goed ook. De verhalende factor in dit first-person avonturenspel scoort fantastisch goed. Je volgt het doen en laten van een vrouw met als naam… Edith Finch, die haar familieleden bezoekt en zo alles leert over de achterliggende redenen van de overlijdens binnen haar directe omgeving. De Amerikaanse familie denkt zelf vervloekt te zijn, want iedereen sterft te vroeg, slechts één kind per gezin leeft lang genoeg om zelf kinderen op de wereld te zetten; een akelige situatie die om verduidelijking vraagt…

4: Divinity: Original Sin II

Larian Studios neemt ons in Divinity: Original Sin II alweer op avontuur, maar ditmaal reizen we wel 1.200 jaar vooruit. Je kan opnieuw in groep – met vier spelers in totaal – of volledig alleen op pad gaan. Speel je alleen, dan word je groep met AI-gestuurde avonturiers opgevuld, maar je kan van personage wisselen om op verschillende manieren met mensen te praten. Daardoor kan je eveneens complexe vechttactieken uitwerken. Triviaweetje: op de releasedag viel de elektriciteit in Larians hometown Gent uit, maar toch verliep de lancering naar wens.

3: Persona 5

Japanse RPG’s doen het ook in onze contreien voortreffelijk. Dat zie je bij Final Fantasy-games en ook de Persona-reeks blijft scoren. Persona 5 is chronologisch gezien het zesde spel binnen de reeks en je kruipt alweer in de huid van een student die in Tokyo les volgt. Daarnaast kan je een studentenjob zoeken, jezelf amuseren, of het kwade bestrijden, iets wat de verhaallijn toch plezant zou vinden. Het begint allemaal met het redden van een vrouw die door een dronken man wordt lastiggevallen, waarna jijzelf ‘per ongeluk’ in de gevangenis belandt. Enkele bovennatuurlijke gebeurtenissen later zit je middenin een plot dat verrassend genoeg heel erg logisch lijkt te zijn… *Knipoog*

2: Super Mario Odyssey

Terugkeren naar het magische Nintendo 64-tijdperk; zou het mogelijk zijn? Wel als je je een investering kan permitteren en een Nintendo Switch in huis haalt. Nintendo heeft zichzelf weer op de kaart geplaatst en palmt dit jaar zowel de tweede áls eerste plaats van onze top 9 in. Op 2 staat het fantastische Super Mario Odyssey: Princess Peach moet alweer uit Bowsers klauwen worden gered en Mario wordt daarbij door zijn betoverde pet Cappy geholpen. In tegenstelling tot de recente lineaire avonturen die we – ook met veel plezier – hebben beleefd, keert de franchise terug naar de roots door een openwereld te presenteren waarin exploratie centraal staat. Leader of the ontwikkelaars-pack? Yoshiaki Koizumi, die zijn carrière begon met The Legend of Zelda: A Link to the Past, aan Super Mario 64 werkte, Ocarina of Time in een wereldfenomeen transformeerde en zo aan zowat elke Nintendo-topper heeft gewerkt. Dankjewel, Koizumi-san.

1: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Yoshiaki Koizumi werkte niet mee aan Breath of the Wild, maar dat betekent niet dat de Zelda-spellenreeks een dipje kent. Integendeel zelfs, want met Breath of the Wild blaast er een frisse wind doorheen de IP; er ging een volledig nieuwe wereld voor ons open. Bij wijze van spreken natuurlijk, want Hyrule moet alweer worden gered en daarvoor kan Link op talloze nieuwigheden beroep doen. Hij moet ditmaal zelfs zijn eigen eten en drinken bereiden, kerkers zijn verleden tijd… Om maar even te kaderen hoe ‘anders’ BotW werd uitgetekend. De wereld is geëvolueerd, men gebruikt machines om Ganon te stoppen, maar enkel jouw inbreng zal het onheil kunnen doen verdwijnen.

Nintendo aan de top, en vooral een erg mooie mengelmoes van verschillende genres. 2017 was op alle vlakken een schitterend gamingavontuur, laten we met z’n allen duimen voor een even mooi vervolg.