s
r

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Er was de originele trilogie uit de jaren ’90 die tot een van de meest populaire PlayStation-franchises ooit uitgroeide. Het was echter wachten op de respons van de fans na de remasters van die drie eerste games om Activision ertoe aan te zetten eindelijk een officiële vierde te bestellen. Dit deden ze bij Toys for Bob en wij spraken met hardcore Crash-fan en design producer Lou Studdert.

9lives: Je bent een zelfverklaarde Crash Bandicoot-fan van het eerste uur. Weet je nog waarom die game je toen zo aansprak?

Lou Studdert: “We waren in die tijd allemaal verslingerd aan platformgames, maar Crash Bandicoot bracht met de overstap van een 3D-omgeving en cameravoering dat unieke over-de-schouder perspectief. Dat was toen ongezien en vroeg tegelijk meer precisie van de speler. Het was liefde op het eerste gezicht”.

9lives: Wat zijn volgens jou de basis-ingrediënten van een Crash Bandicoot-game?

Lou Studdert: “Verrassende veranderingen van perspectief, een soms best wel pittige uitdaging en last but not least wat wij de flavor, de smaak noemen. De wereld van Crash is opwindend, grappig, kleurrijk maar tegelijk gevaarlijk”.

9lives: Een nieuwe Crash-game mikt op nostalgische oudere generaties spelers en tegelijk op nieuwe generaties die met andere games en gameverwachtingen opgroeiden. Hoe moeilijk is het om een evenwicht te vinden? 

Lou Studdert: “We vertrekken in onze studio sowieso al met een liefde voor de originele games, dus daar zit het al goed. We werkten een paar jaar geleden ook mee aan de remaster van de originele trilogie. Tegelijkertijd hebben we bij Toys for Bob een reputatie voor gedurfde innovatie. Daarnaast laten nieuwe technologieën toe om een stap vooruit te zetten in termen van schaal, detail, diepgang, enzovoort, waardoor de game sowieso aansluit op de verwachtingen van de nieuwe generaties spelers. Daarnaast introduceren we genoeg nieuwe elementen die er een echte opvolger van maken. 

9lives: Kan je ons daar al wat meer over vertellen? 

Lou Studdert: “Denk aan nieuwe platformtricks, zoals wall-running, van rails glijden en aan touwen slingeren. Maar je krijgt ook heel wat gloednieuwe nieuwe gameplay-mechanismen. Die zijn meestal gelinkt aan de maskers die de wereld of de spelregels daarin veranderen. Ik kan je nu al wat vertellen over twee van die in totaal vier Quantum-maskers. Met het Ika Ika-masker op kan je de zwaartekracht flippen, zodat het plafond de vloer wordt en omgekeerd. Met het Kapunawa-masker kan je dan weer de tijd naar slowmotion terugschroeven.

Met het Ika Ika-masker op kan je de zwaartekracht flippen, zodat het plafond de vloer wordt en omgekeerd.

9lives: Eigenlijk werd er al jaren over een nieuwe Crash Bandicoot gepraat, maar steeds ging het niet door, werd het project halverwege stopgezet. Waarom lukt het nu wel?

Lou Studdert: “Weet je, volgens mij komt het omdat de fans met het succes van de remasters van de originele trilogie hebben laten weten dat er een echte honger naar meer Crash bestond. Aan de andere kant is er niet een werknemer bij Toys for Bob die niet met plezier aan deze game werkt. Tegelijkertijd laat de technologie ons nu echt toe om de game te maken die hardcore fans inderdaad jaren geleden al hadden willen spelen”. 

9lives: De originele soundtrack bleek populair genoeg om in de remasters die 16-bit versie te kunnen kiezen. Daarnaast is muziek in Crash Bandicoot soms een stuk van de gameplay. Met hoeveel stress loopt jullie geluidsjongen momenteel rond? 

Lou Studdert: (lacht) “Dat valt wel mee, maar ik begrijp je vraag. Wat ik je nu al kan vertellen is dat we een gloednieuwe soundtrack zullen hebben, gemaakt door ons gepassioneerd team bestaande uit mensen die een achtergrond in de muziekindustrie hebben, … maar wanneer ik zeg dat we er pas later meer over willen onthullen, dan weet je min of meer al hoe belangrijk ook wij de geluidskant vinden”.

 

9lives: Naast Crash is ook sidekick Coco weer van de partij. Betekent dat coöp voor de game?

Lou Studdert: “Nee, je zal met verschillende personages, waaronder Coco, kunnen spelen en we hebben een leuk mechanisme dat ‘met z’n tweeën in de zetel’ beleving ondersteunt. Ook daar kan ik pas later meer over vertellen, maar er is geen coöp”.

9lives: Ik kan me voorstellen dat je een game wil maken die 100% Crash Bandicoot is, maar tegelijk wil je er misschien ook iets van jezelf in leggen? Cijfer je Toys for Bob weg in functie van Crash of is er plek voor beide? 

Lou Studdert: “Aan de ene kant zijn we absolute fans en aan de andere kant hebben we ons bewezen talent als gamemakers die vanuit die liefde voor Crash Bandicoot die opvolger alleen maar beter willen maken. Zie het als kiezen tussen pindakaas en chocopasta terwijl je ze perfect allebei samen kan hebben voor een nog smakelijker resultaat”.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time verschijnt 2 oktober voor pc, PS4, Xbox One en Switch.

 

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments