Black Desert Online

"Black Desert Mobile ziet er belachelijk goed uit op een smartphone en speelt bijzonder vlot"

vr 23/08/2019
Ard
0 reacties

Black Desert Online, de immens populaire Koreaanse MMORPG, maakte recent de oversteek naar PlayStation 4. Dit nadat Xbox One-spelers in maart met de game aan de slag konden. Daarnaast is ontwikkelaar Pearl Abyss ook druk in de weer met de mobiele versie van Black Desert (die er overigens bloedmooi uitziet voor een mobiele game) en draait Black Desert Remastered nog steeds op volle toeren op pc.

Redenen genoeg dus om op de koffie te gaan bij het team en wat bij te kletsen. Ik had het genoegen om met Jeonghee Jin (CEO van Pearl Abyss America), Kwangsam Kim (Producer voor Black Desert Console) en Yongmin Jo (Producer voor Black Desert Mobile) een praatje te doen.

First things first! Hoe gaat het met de franchise, Jeonghee?

Super! De IP zélf scheert hoge toppen en we groeien nog steeds gestaag. Onlangs passeerden we de grens van 20 miljoen spelers wereldwijd, verspreid over alle platformen; iets waar we uitermate trots op zijn. Onze meest recente versie (de Xbox One-versie van Black Desert) doet het ook naar behoren; we klokten gisteren nog af op 900000 spelers; een getal waar we ook best tevreden mee zijn.

Jullie zijn duidelijk in de ban van verandering. Eerst de Xbox One-versie van de game, nu de PlayStation 4-versie. Op basis van welke elementen hebben jullie deze shift gemaakt?

Wel om eerlijk te zijn, in 2015 stond een console-launch niet op onze planning. Het team achter Black Desert bestaat uit volleerde pc-experten en het was dus voor ons ook niet meer dan logisch om de game aanvankelijk daar te releasen. De tijd staat echter niet stil en we zagen dan ook snel dat meer en meer consolespelers interesse vertonen in MMORPG’s. De beperkingen die we in 2011 hadden op vlak van netwerk en hardware op de PlayStation werden anno 2019 te niet gedaan, dus echte contra-argumenten hadden we niet meer. Het leek dus niet meer dan logisch om de game ook richting consoles te porten.

In het verleden zagen we reeds enkele minder succesvolle MMORPG’s op de consoles verschijnen. Zijn jullie niet bang dat de console-versie van de game ook zal falen?

Bang zijn we niet. Nu alle netwerk- en hardware-blokkers van de baan zijn, kunnen we echt iets mooi op de consoles toveren. Voor de consoleversie hebben we bijvoorbeeld qua content de volledige game geport, al werden er enkele features toegevoegd zodat vooral solospelers hun weg kunnen vinden. We proberen dus niemand in parties of groepen te dwingen zoals consolespelers dat echt prefereren, al blijft samen spelen nog steeds het leukst. Ook moet de consoleversie niet aan content inboeten; al kan dat aanvankelijk wel zo lijken. Zo gaan we bij de consoleversies gradueel meer en meer content vrijgeven zodat deze op termijn geëvenaard wordt met de pc-versie.

Jullie zijn vanaf heden present op de huidige generatie consoles, maar houden jullie ook de PlayStation 5 en de nieuwe Xbox in de gaten? Of spenderen jullie liever tijd aan meer en betere content?

Zonder twijfel blijven we investeren in nieuwe en betere content. We kijken uiteraard verder dan onze neus lang is. Zo bekijken we de opties op een eventuele Switch-versie en zijn we druk in de weer waar we potentieel met Google Stadia het verschil kunnen maken. Bij Pearl Abyss denken we op lange termijn en plannen we niet 1 á 2 jaar vooruit, maar eerder 5 á 10.

Proberen jullie met de console- en mobiele versie een specifieke doelgroep aan te spreken?

Eigenlijk niet, nee. We weten uiteraard dat de harde kern achter Black Desert op pc zal blijven, al zal die groep wellicht ook wel eens van hun parel willen genieten vanuit de luie zetel. Ook wordt alle content op termijn beschikbaar voor de console-spelers; dat betekent dat ook zij met de Dark Rift aan de slag zullen kunnen. Meer zelfs; ze zullen zelfs geen drie jaar moeten wachten zoals dat bij pc-spelers wel het geval was. Ook mobiel staan we open voor alles en iedereen; al zien we dat spelers daar eerder snelle spelsessies aanvatten. We analyseerden onlangs onze user data; en daarin konden we niet echt een deterministische lijn trekken.

De game ziet er belachelijk goed uit op een smartphone en speelt bijzonder vlot.

Jullie plannen ook binnenkort een global release voor Black Desert Mobile. Kunnen jullie daarover iets meer vertellen?

Inderdaad. We hopen de mobiele versie van onze MMORPG nog dit jaar te releasen. In tegenstelling tot de console-versie van de game ligt de ervaring hier niet in dezelfde lijn als die van de pc-versie. Mobile gamers spelen voornamelijk gedurende korte tijdspannes en daar moesten we wel op anticiperen. De mobiele versie kan je dus gameplaygewijs niet vergelijken met de pc-equivalent, al zijn beide even leuk.

De game ziet er belachelijk goed uit op een smartphone en speelt bijzonder vlot. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

We zijn inderdaad zeer trots op onze mobiele versie van de game. We zijn er zelfs in geslaagd de volledige game te comprimeren tot een download van slechts 3 GB. Meer zelfs; de game is zelfs speelbaar op een iPhone 6s; iets waar veel ontwikkelaars vandaag de dag geen rekening meer mee houden. Kijk bijvoorbeeld maar naar Fortnite; daar heb je een behoorlijk performante telefoon voor nodig.

Het drietal bleek bijzonder enthousiast over hun werk, maar bracht dat op een typische serene Koreaanse wijze over. Black Desert is vanaf heden te spelen op pc, Xbox One en PlayStation 4. De mobiele versie van de game mogen we later dit jaar verwachten. Vooral die laatste wekte onze interesse op; de mobiele game speelde en zag er belachelijk goed uit. Een review van de PlayStation 4-versie kun je binnenkort hier verwachten.