The Banner Saga 3 Eternal Arena

"Een terugkeer naar de fantasy trilogie van Stoic is altijd een fijn weerzien"

do 10/01/2019
Lazlo
0 reacties

Op de valreep gooide ik The Banner Saga 3 bij mijn top games van 2018. Dat net die bewuste game rond die periode een gloednieuwe spelmodus introduceerde met de naam Eternal Arena, is dan ook geen toeval. Een terugkeer naar de fantasy trilogie van indiestudio Stoic is altijd een fijn weerzien. Maar is Eternal Arena ook jouw tijd waard?

Wat is het?

Eternal Arena is Stoic’s initiatief om de herspeelbaarheid van zijn laatste game te verhogen. Het verhaal van The Banner Saga 3 mag dan wel tot zijn bevredigende conclusie gekomen zijn, de makers willen je maar al te graag meer van de reeks laten genieten. Niet dat ze veel keuze hadden. Eternal Arena was namelijk één van hun backers milestones op Kickstarter.

Op zich is deze Eternal Arena wat je ervan zou verwachten.

In Eternal Arena zit je eigenlijk werkelijk in een eindeloze arena, waarin je keer op keer weer bloedige gevechten kan strijden. Deze keer heb je volledige vrijheid: je kiest met wie je vecht, kan hun abilities volledig herverdelen, kan hun loadout veranderen. Maar ook meer: zelf kan je het strijdveld kiezen, bepalen wie jouw tegenstanders zijn, welke monsters er op welk punt van de strijd zich komen moeien, noem maar op. Met andere woorden: Eternal Arena is een eindeloos herspeelbare build-your-battle-modus.

Waarom zou je het spelen?

Eternal Arena is voor heel wat mensen een gratis uitbreiding op de basisgame, speelbaar voor iedereen die The Banner Saga 3 via Kickstarter in huis haalde. Alle andere spelers kunnen hem voor nog geen vijf euro aanschaffen. Een koopje voor een modus met zo veel herspeelbaarheid.

Op zich is deze Eternal Arena wat je ervan zou verwachten: een hoop combat zoals je die in het verhaal al tegenkwam. Alleen heb jij deze keer alle kaarten in handen. Je hebt werkelijk alle controle over de condities waarin je vecht, alsook over met wie je net zal vechten. Ieder personage kan het in iedere mogelijke arena tegen iedere gekende vijand opnemen. Je kan - for old time’s sake - Rook en Alette in je groep steken, of eens zien wat het geeft als je met een all ranged crew ten strijde trekt.

In Eternal Arena zit je werkelijk in een eindeloze arena.

De gevechtsomgevingen zijn ook meteen een blast from the past, met alle locaties van de voorbije drie delen in de trilogie. Je kan dan bepalen welke layout de map heeft, hoe moeilijk het gevecht erop wordt, of er al dan niet waves van vijanden zijn, en of er een timer staat op het beslissen van je volgende move. Je leest het al, er zijn tientallen situaties waar je mee kan spelen, en een hoop vijandcombinaties die je kan uittesten. Aan deze DLC heb je als fan van The Banner Saga een vette kluif.

Waarom zou je het niet spelen?

Mijn problemen met Eternal Arena zijn tweeledig.

Het eerste probleem is dat in bepaalde opzichten de gevechtscustomization niet ver genoeg gaat. Zo kan je zelf de layout van bepaalde arena’s niet aanpassen, door er brokstukken op willekeurige plaatsen aan toe te voegen, bijvoorbeeld. Noch kan je de plaatsing van de door jou uitgekozen vijanden bepalen. Dit is best jammer, gezien je op die manier niet écht met een combat editor te maken hebt. Je kan wel de factoren die het gevecht beïnvloeden bepalen, maar een rechtstreekse zeg in hoe alles er nu net bij ligt heb je niet.

Het tweede probleem is eerder persoonlijk, maar ik kan me best inbeelden dat menig The Banner Saga-fan me kan volgen hierin. Wat deze reeks zo goed maakt, is de samensmelting van goede tactische combat met een ijzersterk verhaal waarin je te pas en te onpas moeilijke keuzes moet maken. Haal je één van die twee factoren weg, dan kan het spel me een hoop minder bekoren.

De gevechtsomgevingen zijn ook meteen een blast from the past.

Oké, ik wist tijdens het doorspelen van deze trilogie zeker te genieten van de goed uitgewerkte gevechten die er dan ook in overvloed waren, maar ik zette op moeilijke momenten voornamelijk door omdat er weer een sterk staaltje storytelling op me te wachten stond als beloning. Dat element heb je in Eternal Arena natuurlijk niet. Met andere woorden: deze DLC is zalf op de wonde die het gemis van deze prachtreeks belichaamt, maar zal nooit dat gapende zwarte gat kunnen opvullen.

Moet je Eternal Arena in huis halen? Dat hangt een beetje af van waarom je The Banner Saga graag speelde. Speelde je de reeks uitsluitend voor de combat, dan kom je met deze DLC zeker aan je trekken. Ging het je meer om het verhaal, dan zal Eternal Arena je niet veel soelaas kunnen bieden. Ben je zoals ik en hield je van beide elementen, dan kan je je hier wel even mee amuseren, maar je zal al snel die ijzersterke stukjes storytelling missen.