"Astro’s Playroom is de perfecte showcase voor de PS5’s DualSense-controller"

"Astro’s Playroom is de perfecte showcase voor de PS5’s DualSense-controller"

Wanneer je een gloednieuwe console ontvangt, dan wil je daar natuurlijk meteen een game op spelen die speciaal ontwikkeld werd voor die console, en diens fonkelnieuwe controller. Gelukkig was dat bij de PS5 het geval met het Astro’s Playroom, een game die je gratis cadeau krijgt bij aanschaf van je nieuwe PlayStation 5. Maar is die Astro’s Playroom wel de moeite, of moet je hem meteen verwijderen om plaats te maken op je harde schijf voor leukere games?

Wel, laat me meteen met de deur in huis vallen: Astro’s Playroom is zeer zeker de moeite! Maar laat me beginnen bij het begin. Astro’s Playroom is een platformer, een ontdekkingsreis als het ware, die je meeneemt doorheen het volledige PlayStation-universum, en diens geschiedenis, inclusief de PlayStation 5. De vier werelden, namelijk SSD-snelweg, Geheugenvallei, Verkoelende Bron en GPU Jungle verwijzen naar de eigenschappen van de nieuwe console.

Verder is er nog CPU Plaza, de centrale hub van de game, waar je de uitgespeelde werelden opnieuw kan spelen, om ze bijvoorbeeld tegen een snellere tijd af te leggen of gemiste items te verzamelen. Heb je de game uitgespeeld dan komt er een extra uitdaging bij genaamd Netwerksnelheidstest. Dit is een soort van Time Trial waarin je 4 stukjes level en 4 parcours uit de levels in een van de vier beschikbare pakjes aflegt.

Je verzamelde artefacten (waarvan ik niet mag zeggen dewelke dat zijn) kan je dan weer bewonderen in het PlayStation Labo. Maar nog meer dan dit alles is Astro’s Playroom vooral een techdemo die je laat kennismaken met de features van de nieuwe PS5-controller.

Met de demo zit je goed voor zon 4 à 5 uur spelplezier.

Je controller komt tot leven...

Daar waar de eerdere PlayStation-controllers eigenlijk een hulpmiddel waren om je games te spelen, is de nieuwe DualSense draadloze controller met zijn haptic feedback en adaptieve triggers een onderdeel van de gameplay.

Zo navigeer je door gebruik te maken van je triggers, voel die spanning, je ruimtesonde doorheen de levels en ontwijk je bommen en andere hindernissen, of steek je lonten aan die nieuwe minigebieden openen of tegenstanders wegknallen. Met je springveerpak spring je van platform naar platform en tracht je hoger gelegen levels te bereiken. Kruip je in het knikkerpak dan bestuur je met je touchpad je knikker doorheen de omgeving. En met het apenpak slinger en klim je jezelf letterlijk een weg doorheen het level.

De DualSense-controller brengt de levels als het ware tot leven.

Maar dat is nog niet alles. Door te blazen in je controller, ja ook dat is mogelijk, blaas je kleine windmolentjes in gang die je verder op weg helpen. Verder zip je met een veeg op je touchpad de rits van je verschillende uitrustingen dicht, span je een katapult aan om jezelf weg te katapulteren, en zo kan ik nog even doorgaan. Astro beschikt trouwens zelf ook over een jetpack om tegenstanders te verslaan, hindernissen te ontwijken of iets grotere afstanden te overbruggen.

Je zal je weg moeten klimmen, vliegen, springen en rollen doorheen de levels.

... en brengt leven in de demo

Verder lijkt het wel alsof de controller bij momenten tot leven komt, want alles wat je doet, zoals gas geven met je trusters of schaatsen op ijs voel je in je controller. Zelfs als het regent of hagelt in de levels zal je dat voelen, en geloof me, dat voelt ‘echt’ aan. Ook bij het opspannen van je boog lijkt het alsof je deze echt aanspant. Het is echt een bijzonder gevoel dat ik niet kan omschrijven. Je moet het voelen, zelf ervaren zeg maar.

Laat je vooral verrassen door de vele PlayStation gerelateerde ontdekkingen in deze demo.

Telkens wanneer je in een van die pakjes terechtkomt zal je dus gebruik moeten maken van je adaptieve triggers en de motion controls van je controller om door het level te zweven, te springen of te rollen. Dit was in het begin toch wel even aanpassen, zeker in SSD-snelweg, waar je over twee trusters beschikt om je ruimteschip aan te sturen.

Wie da we hier hebben...

Verzamelwoede

Ook de levels, elk onderverdeeld in een aantal sublevels, mogen er best wezen. Ze zijn bijzonder kleurrijk, zitten boordevol activiteiten, bevatten meer dan voldoende afwisseling, en zitten bovenal boordevol verzamelobjecten. Denk hier aan puzzelstukjes voor een gigantische muurschildering, verwijzingen naar games die de vele PlayStation-consoles op de kaart hebben gezet (maar die ik niet mag vermelden, je moet ze zelf ontdekken), vrij te spelen artefacten (ook hier moet ik over zwijgen), en boordevol muntjes waarvan je er nooit genoeg kan hebben.

Er valt heel wat vrij te spelen, te ontdekken en te verzamelen.

Met deze muntjes kan je in het PlayStation Labo terecht bij een grijpmachine zoals we die kennen van de kermis of de lunaparken. Per 100 muntjes kan je een verrassingsbol pakken die ofwel een puzzelstukje, een blikje (fopprijs), een artefact of een schitterend diorama bevat. En al die puzzelstukjes die je verzamelt doorheen de levels of wint in de machine vormen een gigantische en unieke PlayStation-muurschildering. Geloof me gerust dat je, ik zeker, er alles zal aan doen om alles te verzamelen…

Die grijpmachine werkt echt verslavend maar levert mooie prijzen op.

Diversiteit in levels en gameplay

Aan afwisseling in werelden, hindernissen, tegenstanders en platformwerk dus geen gebrek in de diverse levels. Zo neemt SSD-snelweg je mee de ruimte in, reis je in Geheugenvallei als het ware door een wolkendek, trek je in Verkoelende Bron van een tropisch waterparadijs naar met ijs en sneeuw bedekte levels, en in GPU Jungle door een... jungle.

Doorheen de levels krijg je te maken met tegenstanders die je eenvoudig wegmept, oppassen voor sommige hun stekels of elektriciteitstoten, en moet je van het ene platform naar het andere glijden, springen, hotsen en botsen of vliegen. Vergeet dus, zoals eerder gezegd, op je reis geen muntjes, puzzelstukjes of artefacten te verzamelen.

Leuk is ook dat elk level wel wat bijzondere features bevat. Zo kwam ik in Geheugenvallei met mijn knikkerpak terecht in een heuse flipperkast, probeer daar maar eens uit geraken, en werd ik meegesleurd door een tornado. In Verkoelende bron moest ik een stuk afleggen op een spekgladde ijsschots, waarbij ik nog eens muntjes moest verzamelen en hindernissen moest zien te ontwijken. En dan heb ik het nog niet gehad over het Flappy Bird-achtige level in SSD-snelweg waar ik met mijn kleine ruimtesonde doorheen moest. Of de baas in de GPU Jungle.

En er is meer, want als je de game hebt uitgespeeld zijn er niet alleen de Time Trials die beschikbaar komen, maar er valt ook nog iets te beleven in de kelder. Hier wil ik niets over zeggen, dat moet je zelf ontdekken. Laat ons het er gewoon ophouden dat je terugkeert naar het verleden, 1994 om precies te zijn.

 

Conclusie

Astro’s Playroom is een verrassend leuke demo die je zo’n 4 à 5 uur zoet zal houden. De afwisseling in de levels, die er stuk voor stuk bloedmooi uitzien, zorgt ervoor dat je je geen seconde zal vervelen. De vele items die je kan verzamelen en vrijspelen zullen je verzamelwoede alleen maar aanwakkeren. Ook het feit dat het spel je meeneemt op een avontuurlijk reis doorheen het PlayStation-universum maakt van Astro’s Playroom een unieke spelbeleving.

Maar wat deze demo en gameplay echt uniek maakt is het feit dat de draadloze DualSense-controller de levels als het ware tot leven brengt, en zelf deel uitmaakt van de gameplay. Als dit een voorbode is van wat komen zal, dan staan er ons nog fantastische tijden te wachten. De game is gratis, en staat reeds klaar op je PS5, maar geloof me, zelfs als dat niet het geval was, dan had ik hier graag voor willen betalen.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments