Anthem

“Nog veel schaafwerk voor de boeg”

di 29/01/2019
Lazlo
1 reacties

De aankondiging van Anthem twee jaar geleden wierp meer vraagtekens op dan er vertrouwen was in ontwikkelaar BioWare. Met een pover onthaald Mass Effect: Andromeda heeft de studio achter zowel de Mass Effect- als Dragon Age-reeks heel wat imagoschade op te halen. Anthem moet het vertrouwen van spelers weer terugwinnen, maar wat is dat nu eigenlijk, Anthem? Ik ging het voorbije weekend aan de slag met de VIP-demo.

Full disclosure: op technisch vlak verliep de VIP-demo van Anthem alles behalve vlotjes. Van het verzilveren van mijn persoonlijke bèta code, tot het opstarten van de game zelf, verbinden met de EA-servers, de eerste speelbare missie starten. De demo verliep erbarmelijk slecht. BioWare heeft nog een hoop sleutelwerk om de game tegen 22 februari speelklaar te krijgen voor het grote publiek. Daardoor heb ik minder effectieve speeluren in deze eerste speeltest van de game kunnen spenderen dan ik zou willen. Desondanks geloof ik dat ik wel enkele zinnige dingen kan zeggen over Anthem.

Destiny, maar met goede storytelling

BioWare was tot op heden al dan niet bewust vaag over wat Anthem net is. Een shared world RPG/shooter à la Destiny en The Division, maar nog steeds een zeer sterke story driven sci-fi game zoals we van de ontwikkelaar gewend zijn. Hoe je die twee met elkaar versmelt, blijft koffiedik kijken.

In Anthem speel je een Freelancer. Dat zijn elitesoldaten die een mech suit genaamd Javelin kunnen besturen. In totaal zijn er vier verschillende Javelins beschikbaar in de game, waarvan je tijdens de VIP-demo aanvankelijk één kan gebruiken, en gaandeweg een tweede vrijspeelt. Met die pakken kan je dan rondvliegen met een ingebouwde jet pack, krijg je een ultimate ability waardoor je meerdere vijanden kan bestoken met heat seeking missiles, en kan je stevig wapentuig besturen. Iedere Javelin valt ook op zowel cosmetisch als performance-vlak te pimpen naar je eigen smaak.

Van level 10 naar 15

De VIP-demo biedt je - in tegenstelling tot de eerste speelbare bèta van Destiny indertijd - een kijkje in de game wanneer je al enkele uurtjes achter de kiezen hebt. Met andere woorden verwacht het spel dat je al vertrouwd bent met de controls en weet hoe je het merendeel van de vijanden te lijf moet gaan. Het vraagt dus even wat gewenning voor je als een pro rondzoeft en tactieken toepast in het Anthem-universum.

Het grootste nadeel: je hebt daardoor geen goed beeld van het verhaal, de opbouw van de spelwereld en wie net welke rol vertegenwoordigt in het geheel. En dat is natuurlijk wat BioWare-fans die de game alvast bestelden uit deze eerste speeltest wilden halen.

Nog niets baanbrekends

Er valt wel een duidelijk ritme te ontwarren in de storytelling. Je begint missies in de hub-wereld van de game, waar je een conversatie/cutscene triggert, daarna ga je naar jouw Javelin en verken je de wildernis waar je enkele waves van vijanden verslaat. Als dit het vaste patroon van missies wordt,  vrees ik dat ondergetekende weinig binding met het verhaal zal krijgen. Dan doet BioWare werkelijk niets anders dan de concurrenten.

Missiestructuur lijkt ook niet echt top. Ik krijg een sterk eerste Destiny-gevoel wanneer ik naar locatie A gestuurd word, een hoop tegenstanders neermaai, naar locatie B moet gaan, daar hetzelfde doe, om dan op locatie C een boss fight te doorstaan. Dit niet in één, maar meerdere missies. Hopelijk zit er in het volledig product meer variatie.

De BioWare-stempel

Ik moet wel zeggen dat de spelwereld an sich behoorlijk episch oogt. De hub-wereld waar je tussen missies door rondhangt heeft de vibe van een zanderige stad uit het middenoosten. Locaties voelen levendig aan, en als ik de vele ‘this content isn't available in the demo’ prompts mag geloven, valt er veel te ontdekken. Daar voel ik toch weer die BioWare-stempel opdoemen waar ik zo van hou.

 

1reactie

Ik denk dat het spel veel meer te bieden heeft dan wat we zagen in de demo. Er zat bijvoorbeeld een mini-puzzelstuk in ( 3 runes die een bepaalde kleur moesten hebben) . Ik vermoed dat we meers van dit mogen verwachten wat een frisse kwik tussen het geweld door zal schenken.

Rating:0