Acteur Sean Bean over zijn personage in 'Hitman 2'

"Het ironische is dat mijn personage 'The Undying' heet"

di 13/11/2018
Ronald
0 reacties

Het eerste elusive target in Hitman 2 wordt meteen een grote: acteur Sean Bean speelt een voormalige MI5-agent die huurmoordenaar werd, en dus zelf de truken van de foor kent die je wellicht als Agent 47 op hem probeert los te laten. Hoe een vuige rotzak is zijn personage? Ik vroeg het hem zelf aan de telefoon.

Eindelijk weten we wat dat verdomde badeendje betekent dat we meekregen na onze Gamescom-demo van Hitman 2. In de trailer voor de eerste Elusive Target-content van de game zien we acteur Sean Beans personage Mark Faba, a.k.a. de 'Undying' omdat hij goed is geworden in het faken van zijn eigen dood, zo'n met explosieven gevuld plastic beest gebruiken om zijn doelwit van kant te maken. Faba is een voormalige MI5-agent, maar vandaag een freelance huurmoordenaar. Een die als eerste Elusive Target, in een missie die een week na de release van de game zal verschijnen, het niet bepaald makkelijk zal maken voor Agent 47.

Bean heeft - in films als Patriot Games, GoldenEye, Don't Say a Word en The Hitcher - al vaker slechteriken vertolkt, maar wie in de wereld van de Hitman-games leeft is zo doordrongen van corruptie, hebzucht en dédain voor het leven van onschuldigen dat hij volgens ons nieuwe dimensies van klootzakkigheid heeft moeten exploreren. Mijn eerste vraag lag dus voor de hand:

Hoe een vreselijke klootzak is uw personage?

Sean Bean: "Het is géén klootzak. Hij is een gespecialiseerde ex-MI5-agent die freelance is gegaan, en een prijs op zijn hoofd heeft gekregen. Hij is een meester in het faken van zijn eigen dood."

Waarom ik dat vroeg: er schuilt een heel specifieke soort smeerlapperij in de slechteriken in de Hitman-reeks. Het zijn verachtelijke lui over de hele lijn, terwijl u er in uw filmcarrière altijd in bent geslaagd om een laagje menselijkheid te laten zien onder de schurken die u vertolkte.

Bean: "En toch toon ik iemand die écht is. Het is moeilijk om dat allemaal te capteren in wat voice-over-werk en een paar trailertjes, maar ik probeer hem een paar menselijke kwaliteiten mee te geven. Vooral omdat ik wist dat hij de basis zou zijn voor een videogamepersonage, dat nog minder te zeggen zou hebben. Ik deed zo veel als ik kon binnen die beperkte tijd. Hoe slecht hij ook is: hij heeft ook een duidelijke persoonlijkheid."

Hoe zet u dat proces verder wanneer u het personage verderzet in de game, en u eigenlijk beperkt bent tot bewegingen en een klein beetje dialoog?

Bean: "Het is grotendeels uit mijn handen wanneer mijn personage in de game komt: de ontwikkelaars van de game bouwen hem verder in de simulatie zoals ik hem heb neergezet in de trailers. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat die stap op de juiste manier is gezet: deze jongens zijn specialisten, die een heel specifieke job hebben om personages in een game te creëren. Het is een kunst op zich, die wordt verdergezet vanuit de korte vertolking die ik gaf."

"Het ironische is dat mijn personage The Undying heet."

Kwam er dan geen motion capturing aan te pas, zodat u er iets meer zelf een hand in had?

Bean: "Niet voor deze game. Ik heb wat MoCap gedaan voor de Lord of the Rings-films, maar dat was in de late jaren 90. Het was toen nog niet zo geavanceerd als nu, natuurlijk. Deze keer heb ik geen MoCap moeten doen: alles was een beetje afgehandeld na mijn acteerwerk voor de trailers. De animators van IO Interactive hebben dat doorgetrokken naar het interactieve personage. De manier waarop hij wandelt, zijn maniertjes: dat is allemaal handwerk, in het verlengde van mijn korte vertolking."

Waarom wilde u dit doen?

Bean: "Het was iets wat ik nog nooit had gedaan. Een uitdaging. Iets nieuws, in een nieuw veld. Daar hou ik van. Dit was ook een fascinerend idee: een éénmalig optreden in een videogame."

U zult wellicht vaak opduiken op YouTube en Twitch, waar spelers zullen laten zien hoe ze u op verscheidene vreselijke manieren van kant maken. Bent u daar klaar voor?

Bean: "Ik denk het wel (lacht). Ik heb een hoop ervaring op dat gebied. Kijk nù maar al eens op YouTube: er zijn een hoop videocompilaties van de verscheidene manieren waarop mijn personages aan hun einde komen in de films. Het ironische is dat mijn personage The Undying heet."

Er zijn vóór u al heel wat bekende acteurs geweest die een rol vertolkten in videogames: Kevin Spacey, Ellen Page, Willem Dafoe, enzovoort. Het verschil met uw Elusive Mission is dat de speler dichter bij uw personage komt dan hij ooit bij al die andere personages met een bekende acteurspersona is geweest. Hoe ervaart u dat als acteur?

Bean: "Er is op zich weinig wat je kunt doen: je verschijnt op de set, in een studio, en je werkt met de dingen die zich in je omgeving bevinden. Zo creëer je een personage waarvan mensen het gevoel hebben dat er een menselijkheid en een realiteit aan hangt. Op een bepaald moment laat je je personage sowieso los, ook in films en tv-series."