Ace Combat 7: Skies Unknown

Turbulente gamescom-vlucht

vr 25/08/2017
Ard
2 reacties

Tijdens enkele wandeltochten op de consumentenvloer van gamescom 2017, sprong de Ace Combat 7-stand mij meermaals in het oog. De coole vliegtuigzetels, de reusachtige straaljagerprint, maar vooral het vijftal VR-brillen leek wel spek naar mijn bek. Het concept achter de Ace Combat-serie, rondvliegen in zwaar oorlogstuig, is dan weer minder mijn ding. Hoe dan ook trok ik een nummertje bij Bandai Namco en beklom er de cockpit van een Eurofighter.

Bij aankomst in het perszaaltje van Bandai Namco ontmoette ik David Bonacci. De Amerikaan komt bijzonder zelfzeker en trefzeker over. De sympathieke kerel grijpt overtuigd zijn laptop en begint vervolgens zijn presentatie. Ik kreeg eerst enkele facts and figures te zien; de game werd ontwikkeld met de Unreal 4-engine, verschijnt in 2018 en wordt beschikbaar gesteld voor pc, Xbox One en PlayStation 4. De man vertelt mij vervolgens dat hij als ex-navy piloot met dergelijke vliegtuigen in het rondvloog. Het ziet er dus naar uit dat Bonacci weet waarmee hij bezig is.

Donderwolken op komst!

Meer weer

Simulatiegames moeten het hebben van hun details. Dat snappen ze bij Bandai Namco ook en net daarom werden er tijdens de presentatie enkele details toegelicht die de game tot een hoger niveau moeten tillen. Zo’n voorbeeld daarvan zijn de dynamische weersomstandigheden. Bonnaci licht meteen toe dat de effecten niet louter visueel waarneembaar zullen zijn, de luchtomstandigheden zullen ook een merkbare invloed hebben op je vliegende tientonner. In de daaropvolgende demo vlieg ik meteen een donderwolk in waar de zichtbaarheid quasi nihil is. Ik ben gedesoriënteerd, maar dat geldt ook voor mijn vijanden die mij volledig uit het zicht verliezen.

Tot zover het voordeel van deze waaghalspraktijken. Bonnaci legt mij meteen uit waarom de donkere wolk invliegen meestal geen goed idee is. Ten eerste verlies ik iedere vorm van oriëntatie; ik weet niet meer wat boven en onder is waardoor de kans bestaat dat ik een enkele reis maak naar het onderzeese Atlantis. Ten tweede zorgt de combinatie van regendruppels en vriestemperaturen ervoor dat een lichte ijslaag zich op mijn cockpit vormt. Niet alleen is dat nefast voor mijn zicht; grote hoeveelheden ijs zorgen er namelijk voor dat mijn vliegtuig de aerodynamische eigenschappen van een steen overneemt.

Mistig weertje, me dunkt.

Mistig uitzicht

Ook dichte mist op grondniveau is zo’n nieuw concept waarmee Ace Combat 7 uitpakt. Net zoals in de stormwolken kun je je er verschuilen voor vijandige luchtschepen, al moet je over razendsnelle reflexen beschikken wanneer je jezelf niet te pletter wil vliegen tegen een rotswand. Eenmaal ik mezelf enkele honderden meters boven de mist bevind, kom ik in aanraking met een ander nieuw concept: turbulentie. Ik zie dat mijn toestel het wat moeilijker heeft om op stabiele hoogte te blijven, al blijft alles onder controle houden goed doenbaar. Bonnaci verzekert me echter dat ik met een lichte turbulentievorm te maken heb en dat er in de volledige game pittigere turbulenties zullen plaatsvinden.

Tijdens de demo kon ik aan de slag met de PlayStation VR-versie van de game. Toegegeven; het zag er als toeschouwer op afstand leuker uit dan zelf plaats te nemen in zo’n cockpit. Vooraleerst vlieg je met belachelijke hoge snelheden in het rond en neem je messcherpe bochten met zo'n gevechtsvliegtuig. Alsof dat nog niet genoeg is om een nuchtere ochtendmaag te laten omslaan, kon ik tot mijn grote frustratie het verticaal inverse gedrag van mijn controller niet wijzigen. Gelukkig kon ik na een tiental minuten de PlayStation VR aan de kant leggen. Niet alleen was ik blij een stabiele grond te zien, de game zag er gewoonweg ook niet zo goed uit. Een simulatiegame moet gewoonweg alle concurrentie wegblazen met zijn grafische pracht en praal, en dat was hier het geval niet.

 

Ace Combat 7 was en is nog steeds niet mijn type game. Hoewel ik een goede simulatiegame weet te smaken, mankeert deze Ace Combat 7 momenteel enkele cruciale zaken. Vooral de grafische pracht en praal ontbreekt het hem, iets wat een simulatiegame maakt of kraakt naar mijn mening. De game verschijnt pas volgend jaar; in principe kunnen er dus nog heel wat aanpassingen worden doorgevoerd. In principe…

2reacties

ik zie niet wat hier personelijk mee mis is maar bon...
kzal toch nog even wachten op reviews maar deze ziet er zeker niet slecht uit!

Rating:0

Hey lizzardking,

Het is op dit moment ook gewoonweg te vroeg om uit te maken of er iets mis is met deze game. Op basis van 20 minuten gameplay en een Sales Pitch kan ik niet uitmaken of deze game al dan niet potten gaat breken. Ik ga momenteel af op mijn buikgevoel, al kan ik er ook volledig naast zitten. Vandaar dat dit ook een preview is een geen review. Ik hoop samen met je mee op het beste!

Ard

Rating:0